Uusliberaalin
valtavirta-ajattelun naiivius ilmenee sen subjektiivisessa vapauskäsityksessä.
Työntekijä ja työnantaja nähdään markkinoiden vapaina toimijasubjekteina, jotka
suorittavat keskinäisen vaihtoaktinsa puhtaan rationaalis-egoistisesti; samalla
talous ymmärretään pintatasoltaan eli markkinoista käsin, tuotantosuhteiden
realiteetit tahallisesti tai tahattomasti unohtaen.
Filosofisessa
mielessä uusliberalismi pohjaa utilitaristiseen ajatteluun, toisin sanoen
ajatteluun, joka pyrkii universalisoimaan hyödyn ja hyötymisen periaatteen.
Žižekin mukaan uusliberalismissa on merkillepantavaa ennen muuta sen tapa
tulkita kapitalismi sinänsä eettiseksi positioksi. Vesa Oittinen esittää
oikeansuuntaisen kriittisen huomion todetessaan, että hyödystä on hankala puhua
yksilöimättä kohdetta: kaikki hyöty on aina jonkun hyötyä, eikä yksi ja
sama hyöty ole sitä kaikille.
Pääoma
tarvitsee palkkatyösuhteesta riistämänsä lisäarvon, jotta jatkaisi kasautumistaan,
mutta työläiselle yksityisen pääoman kasautumisesta ei ole mitään hyötyä (ellei
osaa lisäarvokertymän virrasta käännetä sosialististen interventioiden avulla
hänen suuntaansa, jolloin kasautumisen ”luonnollista” virtaamista on
päinvastoin hillittävä). Uusliberalismin kaikki on lopulta väistämättä
partikulaarinen, jonkun tai joidenkuiden kaikki, sillä kapitalismin edellyttämä
jatkuva talouskasvu vaatii tuotantosuhteissaan paitsi pääoman omistajia, myös
niitä, joiden työvoiman pääoma omistaa.
Pääoma ei
toisaalta, kuten olen aiemmin todennut, viime kädessä kykene tulemaan
toimeen ”maailman metropolien suoltamaa” ei-homogeenista arvontuotantoa. Tämä
puolestaan tekee velkavetoisista ja erittäin epävakaista
finanssimarkkinoista välttämättömän instituution, sillä ainoastaan ne
mahdollistavat ei-homogeenisen arvon mittaamisen (ihmisen subjektiviteetin
hallinta velan kautta), mikä puolestaan saa uusliberaalien
populaaripuheissa toistuvat talouskurin
vaatimukset vaikuttamaan vähintäänkin absurdeilta.
Asetelman todellisuutta
hämärtää yhtäältä porvarillinen subjektiviteetti, jota lacanilaisesti voisi kuvailla
tilanteeksi, jossa herra sallii orjalle nautinnon murusensa, kunhan se ei ole
pois herran nautinnosta (lisäarvo). Yksinkertaisemmin ilmaistuna kyse on
tietenkin tyytyväisestä palkkatyöläisestä,
jonka subjektiiviseen kokemukseen tuotantosuhteen sisältämä riisto ei ylety.
Tyytyväinen palkkatyöläinen ei koe tulevansa riistetyksi, vaikka teoriassa
tietäisikin kapitalistin voiton perustuvan aktuaalisesti korvaamatta jäävän
työpanoksen (lisäarvon) yksipuoliseen anastamiseen. Uusliberaali subjektiivinen
vapauskäsitys tekee toisaalta hankalaksi edes hahmottaa empiirisen todellisuuden
tuolle puolen jääviä rakenteellisia suhteita, joissa kyse ei ole vapaiden
subjektien suorittamasta vaihdosta, vaan pelkistä voima- ja alistussuhteista.
Porvarillisen eetoksen omaksunut duunari jää ihmettelemään, mitä
tuotantosuhteiden rakenteellisilla realiteeteilla on väliä, jos hän itse kokee
palkkansa riittäväksi ja olonsa tyytyväiseksi.
Samalla
tulee sivuutetuksi varsinainen ongelma, nimittäin se, että hyvinvointivaltiossa
elelevän duunarin tyytyväisyys joka tapauksessa edellyttää suoraviivaista ja
piittaamatonta riistoa kauempana tuotantoketjun alapäässä. Kapitalismi ei
kykene juurimaan tätä todellisuutta pois, sillä se on kirjautunut sen
tuotannolliseen logiikkaan: esimerkiksi ”riistottoman palkkatyösuhteen”
illuusiota kannatteleva hyvinvointivaltio voi toteutua vain sikäli kuin jossain
muualla on riistettyjen joukko, joka kannattelee hyvinvointivaltion illuusiota.
Uusliberaalissa etiikassa vastaavan illuusion kantamaa kavennetaan tuottamalla
diskurssia, jossa kapitalismin synnyttämät valtavat tuloerot pyritään
oikeuttamaan osaksi porvarillisen individualismin, osaksi naiivisti markkinatalouden
tasolle jäävän tarkastelun kautta. Hyvinvointivaltioilluusio korvautuu
uudentyyppisellä illuusiolla, jonka kyynisyyttä esimerkiksi Michel Houellebecq
on ansiokkaasti tarkastellut romaaneissaan.
Jos siis
hyvinvointivaltion eetos vielä onkin suhteellisen haavoittuvainen valtasuhteisiin
pureutuvan kyynisen kritiikin edessä, torjuu uusliberaali positio tämän
kritiikin sisällyttämällä kyynisen etäisyyden varsinaiseen ideologiseen corpukseensa. Uusliberaalin toiminnan
logiikka kiteytyy tässä mielessä paremmin kuin hyvin kuvassa vanhemmasta
valtiomiehestä, joka silmää iskien toteaa äänestäjilleen vaalipuheiden olevan pelkkiä
vaalipuheita – sisällyttäen näin kyynisen etäisyyden performatiivisesti
julkiseen ideologiseen diskurssiin, jossa äänestäjänkin oletetaan tietävän ”pelin
henki”. Valehtelemalla tosiaan voitetaan, ja kiinni jäämisenkin tappiot voi
sosialisoida julkiselle sektorille.
Hyvinvointivaltion
ennallistamisen projekti – jota esimerkiksi Antti Rinteen hallitus koettaa
epätoivoisesti toteuttaa – on uusliberaalin etiikan ja globaalin kapitalismin
edessä jokseenkin hampaatonta leikkiä. Syy on yksinkertainen: uusliberaali yhteiskuntatulkinta
kykenee toimimaan maailmanlaajuisessa kapitalismissa huomattavasti
hyvinvointivaltiota kitkattomammin. Kyyninen ja suunnattomat tuloerot oikeuttava,
arvonlähteen työstä pääomaan siirtävä reaalipolitiikka voi esimerkiksi hylätä kiusalliset
”ihmisoikeuskysymykset” populismin kasvavaa suosiota hyödyntämällä: riittää,
kun osoittaa siihen tosiasiaan, että ihmisoikeuksista on muodostunut
länsimaisen vasemmiston suosikkifetissi – ketään ei kiinnosta, missä määrin
ihmisoikeuksien fetisoituminen on kapitalismin tuottama oire, jolla ei ole
mitään tekemistä marxilaisen yhteiskuntakritiikin kovan ytimen kanssa;
uusliberaali poliitikko voi huoletta asettua sille puolelle, minne pääoma
kulloinkin osoittaa. Uusliberaalin politiikan kannalta onkin olennaista
säilyttää talouden status ennallaan, neutraalin ja huipputeknisen
erikoisosaamisen alueena, jolla ei ole mitään tekemistä (muun kuin
uusliberaalin) politiikan kanssa.
Suomalaisen valtavirtajournalismin
kiistaton, joskin ei-tunnustuksellinen talousoikeistolaisuus, joka ilmenee muun
muassa pääkirjoitusten kevyesti verhotuissa, talouskuriretoriikan kyllästämissä
vaatimuksissa palata leikkauspolitiikkaan – köyhien ja työttömien
lakkaamattomasta moralisoimisesta ja objektisoimisesta puhumattakaan – ilmenee
jo reaktioissa Rinteen reformistihallituksen sinänsä vaatimattomiin avauksiin. Poliittisesti
sitoutumattoman median puolueettomuus jää journalistisen eliitin hellimäksi myytiksi
samalla kun valistunut kansalainen joutuu etsimään kiihkottoman
hallitusuutisoinnin avoimen vasemmistolaisista Kansan uutisista. Lieneekin luultavaa, etteivät HS:n, Iltalehden ja Ilta-Sanomien politiikan journalistit usko juttujensa
puolueettomuuteen enää itsekään – mikä poliittisessa kentässä vähääkään merkitsevä
muuttuja sellaista edellyttäisikään? Valtavirran median poliittisen sfäärin voi
tiivistää kolmeen asiaan: kaunaan, seksiin ja pelkoon. Näistä kaikki ovat
tietenkin keskeisiä kapitalistisen tuotannon markkina-alueita, jotka tarjoavat
lukemattomia mahdollisuuksia status quon
ylläpitämisen edellyttämille subjektiviteetin hallinnan strategioille. ”Mediakritiikin”
vaatimusta voikin pitää jokseenkin riittämättömänä pohdittaessa emansipatorisen
ruohonjuuritason politiikan mahdollisuuksia.
Nykytilanteessa
aidosti vapauttava politiikka voi lähteä vain armottomasta kaiken kritiikistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.