Pääoman logiikalla toimivan nykyaikaisen yrityksen (ja työyhteisön) reaaliset
säännöt voi tiivistää tähän tapaan:
1) Työntekijä sitoutuu yrityksen arvoihin.
2) Työntekijä sitoutuu noudattamaan työpaikan sääntöjä.
3) Työntekijä poikkeaa säännöistä, mikäli kohta 1 sellaista edellyttää.
4) Työntekijän on kiellettyä puhua kohdasta 3.
5) Työntekijän on kiellettyä puhua kohdista 4–5.
Jos oletamme kohdan 1 arvojen tiivistyvän yrityksen ja sijoittajien
pääomaa kasvattavaan lisäarvontuotantoon, tarkoittaa ”yrityksen arvoihin
sitoutuminen” tietenkin viime kädessä pääoman logiikan mukaisen subjektiviteetin
omaksumista.* Sitoutunut työntekijä on arvontuotannon totaalisen primaatin
yksilötasolla sisäistänyt konstruktio, niin kutsuttu tuottava yksikkö. Tämä on
kohdassa 1 mainittujen arvojen tosiasiallinen sisältö, mutta yhtä
olennaista (ellei olennaisempaa) on huomata, ettei se koskaan esiinny (julkisessa)
arvojen luettelossa sellaisenaan. Kun yritys nimeää arvonsa, pääoman logiikan
reaalisuus edellyttää symbolisen rekisterin tasolla tapahtuvaa kätkeytymistä;
tämä puolestaan saa yrityksen ilmaisemaan arvonsa inhimillisyyden,
vaikuttamisen, vastuullisuuden, välittämisen jne. kaltaisilla
PR-trivialiteeteilla.
Kohta 2 viittaa yrityksen julkilausuttuihin sääntöihin ja
käytäntöihin, esimerkiksi työntekijöiden keskinäisen tasa-arvon edistämiseen,
poissaoloprotokollaan, taukojen pituuksiin ja ajoituksiin jne.
Kohta 3 on olennainen. Pääoman logiikan mukaisen subjektiviteetin
omaksuneen työntekijän edellytetään käytännössä suorittavan eräitä strategisia
ohituksia. Tuotantoketjun huipulle ehtiessä ne ovat joka tapauksessa
redusoituneet osinkosaatavia ruokkivien lukujen puhtaaksi abstractaksi.
Näin työntekijää viime kädessä edellytetään suhtautumaan yrityksen julkilausuttuihin
arvoihin kyynisesti, jotta hän voisi sisäistää yrityksen varsinaisen ideologian,
johon kyyninen etäisyys sisältyy sellaisenaan.
Kohdan 4 kielto on välttämätön ja ilmaisee symbolisen automaation
logiikan: ”sisäisellä” vakaumuksella ei ole merkitystä (se ei kiinnosta
työnantajaa); vain ulkoinen käyttäytyminen ja tottumus ratkaisevat. Kohta 4
edellyttää työntekijää toimimaan ikään kuin kaksi ylintä kohtaa eivät
olisi pelkkä yrityksen eettinen julkisivu, vaan sen eettinen corpus.
Kohdassa 5 esitetty kielto on vähintään yhtä olennainen, sillä ilman
kahden viimeisen kohdan jäsentämää kaksoiskieltoa työntekijälle jätettäisiin
mahdollisuus lausua ääneen, ettei keisarilla ole vaatteita. Kun huomioimme,
että kyyninen etäisyys sisältyy yrityksen ideologiaan sellaisenaan, tiedämme
jokaisen työntekijän jo tietävän keisarin olevan alaston, mistä seuraa,
ettei kiellettyä voi olla ainoastaan tuon alastomuuden julkinen ilmaiseminen;
myös alastomuuden julkisen ilmaisemisen kiellettyyden julkisen ilmaisemisen
on oltava kiellettyä.
Asetelmaa voi valaista kuvitteellisella esimerkillä suurpiirteisestä
toimitusjohtajasta, joka ”toivottaa kaikenlaisen kritiikin tervetulleeksi”.
Käytännössä tiedetään asianlaidan olevan päinvastainen: johtaja ei
salli minkäänlaista kritiikkiä alaisiltaan, lieväkin erimielisyyden ilmaus
johtaa välittömään erottamiseen. Asetelma ei ole skandaalimainen siksi,
että se käytännön tieto paljastaisi jotain aiemmin kätköön jäänyttä.
Skandaalimaisuus on tiedon julkisen esittämisen tuottamassa vaikutuksessa, joka
tekee mahdottomaksi julkisen tason toimintaa määrittävän teeskentelyn
(”toimitusjohtajamme on humaani ja suurpiirteinen”) ylläpitämisen. Toiminnan
jatkuvuuden kannalta kaksoiskielto on siten täysin välttämätön. Kuten Janne
Kurki toteaa: ei herraa kiinnosta, kuinka asiat ovat, kunhan systeemi toimii ja
homma pyörii.
*) Me tosiaan oletamme, ettei mikään kapitalistiseen talouskasvuun ja siten
lisäarvontuotantoon (ja myös pääoman alkuperäiseen kasaamiseen) vakavasti ja
päämäärätietoisesti suhtautuva yritys kykene samanaikaisesti, vastaavasti vakavassa mielessä, toimimaan hoivan logiikan mukaisesti – jo työn ja
pääoman ristiriita tekee tämän periaatteessa mahdottomaksi tuotantosuhteissa.
Niinpä kohdan 1 ”arvot”, jos kohta julkisessa sfäärissä väistämättä tulevat
ilmaistuksi PR:n vaatimalla propagandalla, määräytyvät kuitenkin sisällöllisesti
viime kädessä täysin pääoman asettamissa kehyksissä. Tästä syystä kohdassa 3 ei edellytetä työntekijää poikkeamaan yrityksen
edun vuoksi kohdasta 1. Kohdan 3 mukainen poikkeaminen on näet täsmälleen sitä,
mitä pääoman etu vaatii. Lähtökohtana on siten oletus, että PR:n ja todellisten
”arvojen” välinen etäisyys sisältyy sellaisenaan kohdassa 1 viitattuun reaaliseen arvoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.