Tuomas
Nevanlinna määrittelee keskiluokan
ihmisiksi, ”jotka eivät itse hahmota kuuluvansa mihinkään luokkaan vaan kaikki
tavoitteet ja unelmat ovat täysin privaatteja”. Koska Nevanlinnan määritelmä ei
ole sosioekonominen, näyttäytyy ”lähes koko Suomi” keskiluokkaisena ”[t]äysin
siitä riippumatta, vaikka ei ole minkäänlaisia resursseja tavoitella unelmia”.
Nevanlinnan mukaan köyhälistölläkin kysymys on yksilötason selviytymisestä, ei
niinkään kollektiivisesta käyttäytymisestä.
Keskiluokkaistuminen
on projekti, johon työväenliike aikoinaan vahvasti osallistui. Nykyinen porvarillinen
individualismi on kadottanut luokkatietoisuuden varsinaisessa marxistisessa
merkityksessä, sillä myös ne, jotka jäävät keskiluokkaiseen elämänpiiriin
kuuluvan ”normaalin” varallisuuden ulkopuolelle, joutuvat pitkälti hahmottelemaan
ongelmiaan individualistisella diskurssilla. Seurauksena tästä voi havaita sekä
ääntä että äänettömyyttä.
Tietyn
taloudellisen varallisuuden piiriin kuuluva keskiluokka vaikenee
luokkastatuksestaan, sillä normaalin edustajana sen ei tarvitse sitä
artikuloida. Köyhälistö, jolta puuttuu positiivinen keskiluokalle ulkoinen
subjektiviteetti (esimerkiksi ”vallankumouksen subjektina” toimiminen), on
pakotettu artikuloimaan luokka-antagonismia lähinnä yksilöllisenä kaunaisuutena ja lannistuneisuutena.
Keskiluokkaisessa puheessa tällainen tulee väistämättä ennemmin tai myöhemmin moraalisesti
tuomituksi.
Jos
valitan yhteiskunnan tukijärjestelmän riittämättömyydestä kaltaisilleni luovan
työn tekijöille, saatetaan minua hyväntahtoisesti kehottaa vaihtamaan ammattia.
Näin toimii ”keskiluokkaisesti” jäsentynyt ymmärrys vapaasta yksilöstä:
porvarillinen individuaali suorittaa työmarkkinoilla rationaalis-egoistisia
valintoja ja huomioi kapitalistisen tuotannon realiteetit (ei
tuotantosuhteiden, vaan tuotantohintojen tasolla) asettaen tavoitteensa niiden
kautta hahmottuvien reunaehtojen mukaisesti. Jos ensinkään tahtoo rakentavaa
keskustelua, joutuu ensi töikseen sekä purkamaan myytit vapaasta,
rationaalisesta yksilöstä että siirtämään painopisteen ”kysynnän ja tarjonnan
laista” tuotantosuhteiden karuihin realiteetteihin.
Yllä
kuvattu esimerkki on kärjistävä. Toisaalta se on lähes sataprosenttisen
omaelämäkerrallinen. Porvarillisen ja individualistisen diskurssin kehyksiin
pakotettu dialogi tuottaa väkivaltaisia alistussuhteita, joita sen sisäpuolelta
käsin on sellaisiksi mahdoton havaita, sillä taustalla hallitseva yhteiskunta-
ja yksilöfantasia kieltää asetelman poliittisen ulottuvuuden ja riistää siltä
näin mahdollisuuden tulla tulkituksi osana yhteiskunnallista kamppailua
(samalla se kieltää itse asetelmaan kohdistuvan kieltonsa). Tyypillisesti näyttämöllä
on vain kaksi yksilöä ja näiden turhauttavat polariteetit: ahkeruus ja
laiskuus, realistisuus ja haaveilu, kykenevyys ja kaunaisuus. On helppo nähdä,
kummalle puolelle kaikki patologiat ulkoistetaan.
Jos
olisin mukautunut tähän keskiluokkaiseen tiedottomuuteen, olisin kenties
muuttunut kauniiksi sieluksi (eli taiteilijaksi
sellaisena kuin porvarillisen individualisminsa sisäistänyt luovan työn tekijä
itsensä toisinaan tulkitsee – tai jollaisena ympäristö hänet näkee). Toistaiseksi
julkaisemattomassa esseekokoelmassani kuvailen tätä tyyppiä kaihomieleksi, ”joka
tuntee elävänsä väärässä ajassa ja paikassa”:
”Hän on eräänlainen
taiteen turisti, narsistinen omasta toiseudesta lumoutuja. Hänelle ’taide’
nimeää eskapistisen uppoutumisen mielikuvituksen loputtomiin maailmoihin,
vaikka juuri mielikuvitukseen jämähtäminen on taiteelle kohtalokasta ja
kuolettavaa. Kaunis sielu, jolle taiteen tekeminen on ennen kaikkea
mielikuvituksen käyttämistä, kadottaa itsensä eskapismiin ja myös jää sinne. (…)
Siksi kauniilla sielulla on ’paljon ideoita’. Niinhän se ei mene: hänellä on
vain paljon kuvitelmia.”
Vaihtoehtona
kauniin sielun eteerisyydelle näytti vielä joitakin vuosia sitten olevan pelkkä
negaatio ja katkeruus, sillä ehdotukset ”oikean ammatin” hankkimiseksi koin jokseenkin
totaalisena umpikujana. Kun kirjailijanurani on ollut kaikkea muuta kuin helppo
enkä kuitenkaan ole suostunut ”näkemään realiteetteja”, olen usein saanut
kuulla ajatteluni ”mustavalkoisuudesta” ja ”vaihtoehdottomuudesta”.
Viheliäisimpiä ja nöyryyttävimpiä ovat olleet tilanteet, joissa TE-keskuksen virkailija
tai muu vastaava on kehottanut suoraan olemaan ”avoimempi”, olenhan selvästi ”lahjakas
ihminen, jolla olisi potentiaalia vaikka mihin”. Näiden höpinöiden jälkeen on
sitten vihjailtu, että sanavalmiina kaverina voisin hyvin toimia vaikka
asiakaspalvelutöissä.
Nämä
ongelmat ja tilanteet eivät tietenkään ole vain taiteilijoiden ja
kirjailijoiden jakamaa helvettiä, sillä rakenteen ja puhunnan tasolla pelin
panoksena on normaalin, eettisen ja hyvän kategoria poliittisena (luokka)kamppailuna.
Juuri tämän ulottuvuuden porvarillis-individualistinen diskurssi kiistää ja
peittää näkyvistä palauttaen antagonismit pelkiksi yksilöllisten valintojen ja
mystifioitujen taloudellisten realiteettien palapeliksi. Samalla politiikka
muuttuu jälkipoliittiseksi eri eturyhmien keskenään riitelevien intressien
rationaaliseksi sovittelutyöksi, johon nähden talous mielletään erilliseksi
neutraaliksi alueeksi (johon politiikka on sopeutettava).
Siksi
proletariaatin ja prekariaatin on löydettävä itsensä uudelleen luokkana ja
työstettävä omaa, riippumatonta diskurssiaan. Emme kysy, mitkä ovat politiikan
arvot. Kysymme, mitä on arvon politiikka. Vaadimme saada asettaa ongelmamme
itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.