”Kaukaisessa muinaisuudessa oli toisaalta ahkera,
lahjakas ja ennen kaikkea säästäväinen valiojoukko ja toisaalta laiskottelevia,
kaikkensa ja vielä enemmän tuhlaavia heittiöitä”, aloittaa Marx niin sanotun alkuperäisen kasautumisen myytin kertomisen Pääoman I osassa. ”Niin tapahtui, että edelliset kasasivat
rikkautta ja jälkimmäisillä ei lopulta ollut muuta myytävää kuin oma nahkansa.”
Tämä oli köyhän syntiinlankeemus, ja siitä lähtien
”on olemassa köyhyys suurissa kansanjoukoissa, joilla yhä edelleen kaikesta
työstään huolimatta ei ole muuta myytävää kuin itsensä, sekä harvojen rikkaus,
joka jatkuvasti kasvaa, vaikka he jo aikoja sitten ovat lakanneet työtä
tekemästä”.
Koska raha ja tavara eivät alkujaan ole pääomaa, on
niiden sellaiseksi muututtava. Marxin mukaan muutos voi tapahtua vain
erityisten olosuhteiden vallitessa: ”kahden hyvin erilaisen tavaranomistajan
tulee joutua toistensa kanssa tekemisiin”. Toisella näistä on omistuksessaan raha,
tuotantovälineet ja elinhyödykkeet, toisella oma työvoimansa. Tämä
tavaramarkkinoiden polarisaatio on kapitalistisen tuotannon perusedellytys.
Tavara muuttuu pääomaksi, alkuperäinen kasautuminen
alkaa, kun tuottaja ja tuotantovälineet historiallisesti eroavat. Kapitalismin
edellytykset syntyvät feodalistisen yhteiskuntarakenteen hajoamisesta;
”[j]älkimmäisen hajoaminen on vapauttanut edellisen alkeet”.
Feodalismin rapautuessa lakkasi kuuluisa turpeeseen
sidottu orjuus. Entinen orja vapautui ammattikuntien ikeestä, ”niiden
oppipoika- ja kisällisäännöistä ja häiritsevistä työmääräyksistä”; syntyi vapaa
työvoiman myyjä, joka ei enää ollut kenenkään palvelija, vaan vailla mitään
ammattipakkoa omisti nyt itse itsensä. Työmiehestä oli tullut markkinakelpoinen
subjekti.
Työmarkkinoille vapautumisen tekivät mahdolliseksi
ennen muuta talonpoikien maaomaisuuden pakkoluovutukset 1400–1500 -luvuilla.
Marx käyttää esimerkkinään Englantia, jossa proletaarien turvaton massa
”viskattiin työmarkkinoille lääniherrojen henkivartiostojen hajottamisen
tuloksena”. Kuninkuutta ja parlamenttia uhmaten saattoi mahtava lääniherra ajaa
talonpojat väkisin mailtaan, joihin heillä kuten herrallaankin oli yksi ja sama
feodaalinen omistusoikeus. ”Aatteellisesti” tällaisen yhteismaan anastamisen
teki mahdolliseksi muun muassa vanhan aatelin tuhoutuminen feodaalisodissa. Sen
perintö oli uudelle herrakannalle jäänyt vieraaksi. Peltomaat muutettiin
lammaslaitumiksi ja talonpoika- ja työväestön asunnot joko purettiin tai
jätettiin pystyyn homehtumaan.
1600-luvun loppuvuosikymmeninä ”vastakohtana juopolle
lanta-aatelille ja sen palvelijoille” oli vielä olemassa yeomanry, riippumattomien talonpoikien luokka, maanvuokraajaväestöä
”lukuisampi”. Vuoden 1660 restauraation aikoihin panivat maanomistajat toimeen
lainvoimaisesti pakkoluovutuksen, joka mannermaalla meni eteenpäin ilman turhia
juridiikan mutkia. 1750 tietämillä oli yeomanry
jo hävinnyt, ja kuten Marx kirjoittaa, ”1700-luvun viimeisinä vuosikymmeninä
häviää maanviljelijäin yhteisomaisuuden viimeinenkin jälki”.
Omistava luokka sai lakkautetuksi
läänitysjärjestyksen, mikä tarkoitti kaikkien valtiollisten velvollisuuksien
katoamista ja niiden ”korvaamista” valtiolle alemman luokan maksettavaksi
langetettavilla veroilla. Samalla vaadittiin uudenlainen omistusoikeus aiemmin
vain läänityskäytössä olleisiin tiloihin ja laadittiin maatyöväkeä sitovat
kotipaikkaoikeuslait.
Vilhelm III Oranialaisen valtakaudella nousivat
johtavaan asemaan omistavan luokan voitontavoittelijat, jotka ryhtyivät aiempaa
tavattoman paljon suurempimittaiseen valtion omaisuuden systemaattiseen
riistämiseen. Marx: ”Valtion tiloja lahjoitettiin, myytiin polkuhintoihin tai
suorastaan anastamalla liitettiin yksityistiloihin. Kaikki tämä tapahtui
ottamatta vähimmässäkään määrin huomioon laillisia muotoja.” Maasta tuli
kauppatavaraa. Se tarkoitti suurviljelysalueen jatkuvaa laajentumista, jolla
lisättiin maaseudulta valuvien lainsuojattomien proletariaattien massoja.
Tähän verrattuna oli alummassa mainittu
läänityslaitoksen suojaaman kunnan omaisuuden ryövääminen 1400–1500 -luvulla
vielä kokoluokaltaan vaatimaton juttu. Siinä kyse oli vielä yksityisen
harjoittamasta väkivallasta, jota vastaan oli lainsäädännöllä tapeltu 150
vuotta. 1700-luvulla kehitys eteni siihen, ”että itse laki tulee nyt aseeksi
kansalle kuuluvaa maata ryöstettäessä”. Tällaisten lakien parlamentaarinen
muoto tunnettiin lakina yhteismaan
aitaamisesta (bills for inclosures of commons). Toimeenpantavana sisältönä
oli prosessi, jossa maanomistajat lahjoittivat yhteismaan itselleen
yksityiseksi omaisuudeksi.
1800-luvulla kunnanomaisuuden ja maanviljelijän
välinen yhteys oli jo kokonaan kadonnut. Viimeiset suuret pakkoluovutukset
tehtiin ”tilojen harventamiseksi” (clearing of estates) kutsutussa
kliimaksissa, jonka ideana oli harventaa häädettyjen torppareiden asuntoja ja
näin huolehtia siitä, ettei työväki vahingossa satu löytämään viljelemältään
alueelta tilaa omalle asunnolle. Skotlannissa säädettiin lakeja, jotka estivät
mailtaan ajettuja proletaareja muuttamasta maasta. Näin heidät saatiin
pakkomuuttamaan Glasgow’n kaltaisiin tehdaskaupunkeihin, joiden elinolot olivat
yleisen trendin mukaisesti helvetilliset.
”Kirkon omaisuuden ryöstö, valtion tilojen petollinen
luovutus, kunnan omaisuuden varastaminen, feodaali- ja klaaniomaisuuden
väkivaltainen ja häikäilemättömin terrorikeinoin toimeenpantu muuttaminen
uudenaikaiseksi yksityisomaisuudeksi – sellaisia olivat alkuperäisen
kasautumisen moninaiset idylliset menetelmät”, kirjoittaa Marx. Näin oli
vallattu maa kapitalistista viljelystä varten ja liitetty se pääomaan; samalla
oli luotu kaupunkiteollisuuden tarpeisiin välttämätön
”henkipattoproletariaatti”. Työläinen oli nyt vapaa myymään työvoimaansa
vapailla markkinoilla…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.