Keskustelin eilen erään nationalismiin ja traditionalismiin kallellaan
olevan tuttavani kanssa. Hän mainitsi poikkeuksellisen tilanteen kirvoittaneen ”omien
piirissä” jos jonkinlaista viheliäistä ja kaunaista tuhofantasiaa, patoutuneita
tunteita kun on runsaanlaisesti. Sivumennen sanoen moni kiihkeämpi
uskovainenkin tuntuu – ei lainkaan yllättäen – mieltävän pandemian jonkinlaiseksi
kaikkivaltiaan Jumalan toimittamaksi lopun aikojen operaatioksi.
Ja eiväthän nämä fantasiat yksinomaan ”oikeiston” ongelma ole. Vasemmallakin
on jo kauan elätelty toiveita maailmanlaajuisesta katastrofista, joka
viimeinkin ”herättäisi” ihmiset ja kaataisi kapitalismin. Uhrausmentaliteettia
löytyy siten riittämiin kummaltakin puolelta; latteahko ja ikävä, mutta tosi
toteamus.
Tällaiset reaktiot ovat väsyttävyydessään ennalta-arvattavia. Huomaan
vastaavanlaisia tunteita itsessänikin, ja ”taiteilijansieluni” lähestulkoon
iloitsee normaalin, typerän elämänkulun väkivaltaisesta kumoutumisesta
elätellen lapsellisia ja hämäriä mielikuvia, joissa ”veltot, konsumerisminsa ja
mukavuudenhalunsa sokeuttamat idiootit” saavat maistaa tämän brutaalin
keskeytyksen huumaavia hedelmiä: tylsyyttä, eristäytyneisyyttä ja pelkoa.
Epäilemättä tällaiset fantasiat houkuttavat erityisellä tavalla hyvin
typeriä ja hyvin älykkäitä ihmisiä (molempien toimintatapoja määrittelee
patologinen lukkiutuminen kohteeseen, niin sanottu ”fiksaatio”); samalla
myös massat (joita voi pitää määritelmän mukaan typerinä) ovat alttiita yhtymään
niiden tarjoamaan halun mekanismiin ja liittoutumaan symbolisen väkivallan
kierteeseen, minkä palkintona on usein mestarin lahjoittama psykoottinen varmuus
kohdalle osuneesta totuudesta, joka alkaa hallita koko ilmenemisensä
kontekstia. Tämän looginen päätepiste on terrori. Sivuhuomiona voi sanoa, ettei
sellaista tolkun ihmistä olekaan, jonka tajunnassa eivät moiset epäilyttävät fantasiat
uiskentelisi – ero on lähinnä itsetuntemuksen tai tiedostamisen tasossa; siksi tuntuu
järkevältä ajatella janan ääripäiden (hyvin älykkäiden ja hyvin tyhmien) olevan
juuri niitä, joihin fantasioiden eksplisiittisimmät muodot vetoavat (mutta
tietenkin kyse on viime kädessä pelkästä arvelusta).
En ala tässä toistaa liiaksi itsestäänselvyyksiä. Niin tekopyhältä kuin
solidaarisuuden mankuminen useiden poliitikkojen suusta kuulostaakin, he ovat
ilman muuta oikeassa. Että minä ja traditionalistituttavani olemme molemmat
jollain tavalla tyytyväisiä pääministerin ”jämäkkään otteeseen”, kertoo ainakin
sen, että jotain on saatettu tehdä oikein – normaalioloissahan suhtaudumme
kumpikin aika kriittisesti sosialidemokraattien ulostuloihin –, sillä nyt tosiaan
annoimme Sanna Marinille rehellistä tunnustusta, jos ei muusta, niin ainakin asianmukaisen
roolin omaksumisesta.
Pääministeri, jonka ”vahvaa johtajuutta” mediassakin vuolaasti kehutaan, ei
tietenkään tehnyt muuta kuin asettui symbolisen mestarin tyhjälle paikalle
antaen samalla kasvot ja äänen yhteiskuntajärjestykselle. Vain tältä paikalta
on mahdollista ylipäätään – järjestyksen äänellä – julistaa poikkeusolot alkaneiksi
ilman, että kyse on pelkästä hämärästä kaaoksesta ja paniikille alttiista ”kriisitietoisuudesta”.
Halla-ahon ja muun opposition varaukseton tunnustus ei kerro niinkään Marinin
henkilökohtaisesta karismasta kuin mestarin symbolifunktion toimivuudesta ja yleisestä,
kriisissä artikuloidusta tarpeesta. Jos pääministeri ei olisi ottanut tätä
paikkaa, on luultavaa, että sen olisi ottanut joku tai jokin muu; ja siinä
tapauksessa tapahtumaa olisi melko luultavasti edeltänyt enemmän tai vähemmän
kaoottinen, ”vallankumouksellinen” vaihe, sillä demokraattisessa järjestyksessämme
symbolifunktio vaikuttaa ennalta tiettyyn rajaan saakka aivan määrätyn
kaltaisen paikkajaon. (On huomattava, ettei tämä väite ole ristiriidassa demokratiaan
olennaisesti kuuluvan ”vallan paikan tyhjyyden” periaatteen kanssa, vaikken
tässä voikaan asiaa sen laajemmin avata.)
Kun kansalaiset painavat päänsä hallituksen 19-kohtaisessa listassa lueteltujen
toimenpiteiden edessä, ei pitäisi kiirehtiä johtopäätökseen massojen ”lammasmaisesta
nöyryydestä”, vaan ymmärtää symbolisen mestarin toiminnan logiikka, joka
tapahtuu kaikenlaista ”individualismia” huomattavasti perustavammalla tasolla.
Marinin ”jämäkkyys” on viime kädessä symbolisen mestarin paikan mahdollistama
vaikutus: rooli, jossa asiat ovat kuten minä sanon, koska minä sanon niin.
Tämä on samalla lacanilaisen herran diskurssin, kaikkien diskurssien ja
sosiaalisen todellisuuden perustavan sidoksen, olennainen ominaisuus. Mestari
ei ole mestari jonkun tai joidenkin ominaisuuksiensa (kuten karisma,
ylivertaisuus, ekstroverttiys tai koleerisuus) vuoksi, vaan koska hän on
asettunut erityiseen paikkaan diskurssissa. Kun lacanilainen puhuu
ideologiakritiikin tehtävästä muuttaa arvokas lahja valuvaksi paskaksi, hän
viittaa prosessiin, jossa mestarin sädehtivä ja loputtoman monimielinen rikkaus
sysätään jäännöksen paikalle (ks. Lacanin diskurssien kaavat täältä) ja
näin paljastetaan kunkin mestarin rakenteelliset mahdollistumisen ehdot. Analyyttisessa
prosessissa ei kuitenkaan ole kysymys mestarin kieltämisestä, vaan sen uudelleenasettumisesta
ja -asettamisesta tavalla, jonka lopputuloksena on yksilöllinen totuusvaikutus.
Miksi minä ja tuttavani tunsimme tyytyväisyyttä pääministerin ”jämäkkään”
toimintaan, joka mielestämme osoitti kunnon johtajuutta? Kumpikin meistä on
taipuvainen kriittisyyteen ja auktoriteettivastaisuuteen; molemmat vaalivat
traditioissaan asustelevaa yksityisajattelijuutta ja arvostavat laajoja yksilönvapauksia.
Vastaus kuulunee: Epäilemättä siksi, että arvostamme järjestystä,
turvallisuutta ja olosuhteita, joita tarvitaan riittävän vieraantumisemme ylläpitämiseksi,
emmekä tässä kohdin epäile tunnustaa modernin valtion välttämättömyyttä. Vaikka
globalisaatio olisikin menneisyyttä, on selvää, ettei nykyaikainen,
teknologisesti kehittynyt ja sekä alueellisesti että väkimäärältään laaja ja heterogeeninen yhteisö
kykene toteutumaan yhteisönä ilman mittavaa ”taustakoneistoa”. Lisäksi tarvitsemme
fantasian, joka strukturoi haluamme niin, ettei tuon ”koneiston” toiminta
liiaksi häiriinny.
Koronaviruksen hallitsemattoman leviämisen myötä on alkanut näyttää selvältä,
että yhteisöä kannattelevat fantasmaattiset rakenteet ja skenaariot ovat
muuttumassa. On hankala sanoa, mihin suuntaan ja millä tavoin; mutta kerrankin
voi kenties sanoa, että muutos on meidän, typerien massojen, käsissä.
Tämä asetelma käy sitä todellisemmaksi ja myös sitä uhanalaisemmaksi, mitä
enemmissä määrin epidemia vaikuttaa meidän tai kenen tahansa olevaksi
tulemiseen synnyttäen tilanteita ja prosesseja, joissa symboliset mestarit
nousevat ja luhistuvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.