Olemme keskellä tapahtumista, emmekä edes tiedä, mitä tapahtuu.
Muistutan aluksi mieliimme Donald Rumsfeldin kuuluisan listan tiedetyistä
ja tuntemattomista: 1) tiedetyt tiedetyt, 2) tiedetyt tuntemattomat ja 3) tuntemattomat
tuntemattomat. Ensimmäinen viittaa asioihin, joista tiedämme, että tiedämme ne;
toinen asioihin, joista tiedämme, ettemme tiedä niitä; ja kolmas asioihin,
joista emme tiedä, ettemme tiedä niitä.
Žižek lisää omasta puolestaan listaan vielä neljännen: tuntemattomat
tiedetyt. Lisäys on paikallaan ja välttämätön, sillä kuten jokainen
psykoanalyysiin tutustunut tietää, on paljon asioita, jotka tiedämme,
vaikkemme tiedä, että tiedämme ne.
Mihin kategoriaan koronavirus kuuluu? Muistan lukeneeni jokunen vuosi
takaperin hermostuttavan artikkelin nykyisen globaalin kapitalismin äärimmäisestä
haavoittuvuudesta nopeasti leviävälle, aggressiiviselle pandemialle. Tai kuten
Tuomas Nevanlinna toteaa: ”viruksen laukaisema tapahtumaketju löi kaikki
ällikällä”. Paitsi ”muutamaa epidemiologia”. Virustyyppi on lääketieteellisesti
ja epidemiologisesti tunnettu; pandemiat ja niiden mahdolliset vaikutukset kuuluvat
nekin tiedetyn alueelle. Tässä mielessä koronaviruksen ja sen, mitä nyt on
tapahtunut, voi sanoa sisältyvän tiedettävän piiriin. Silti kyse ei ole sen
enempää tiedetystä tiedetystä kuin tiedetystä tuntemattomasta.
Performatiiviemme tasolla emme näet totisesti tienneet tietävämme, että pieni
ja näkymätön virus voi tuhota koko globaalin kapitalismin siinä muodossa, jossa
sen nykyään tunnemme (muuten siihen olisi varauduttu samalla tavoin kuin laajamuotoiseen
terrorismin uhkaan); emme myöskään voi väittää, että se, mitä nyt tapahtuu, oli
jotain, minkä tiesimme olevan tiedettyjen mahdollisuuksien tuolla puolen (sillä
moderni tiede on ollut jo pitkään selvillä pandemioiden synnyn ja leviämisen mekaniikasta).
Kumpikin mainituista vaihtoehdoista (tiedetyt tiedetyt ja tiedetyt tuntemattomat)
jättää jotain olennaista ulkopuolelleen. Listan kolmaskaan kohta (tuntemattomat
tuntemattomat) ei tavoita asetelman todellisuutta. Tiedon ja tietymättömiin
jäävän rekisterit tuntuvat lankeavan häiritsevällä tavalla yksiin: Jos tiesimme
(ja tiesimme tietävämme), miksi emme varautuneet, vaan jatkoimme ikään kuin emme
tietäisi? Ja jos emme todella tienneet, kuinka ”muutaman epidemiologin” oli mahdollista
ennakoida koko skenaario tieteellisesti täysin kiistattomalla tavalla?
Tässä tapauksessa vain neljäs kategoria, tuntematon tiedetty, kattaa yllä
jäsennellyn anomalian. Laajamittaiseen systeemiseen romahdukseen johtava pandemia
oli jotain, jonka suhteen toimimme ikään kuin se ei kuuluisi jäsennellyn
tietomme piiriin. Asetelmaan pätee täsmällisesti tulkiten freudilaisen
fetisismin mukainen kaava: ”Tiedän, kuinka asiat ovat, mutta kuitenkin…” Siis: Tiedämme
hyvin, että globaali järjestelmämme on äärimmäisen altis nopeasti leviävälle pandemialle,
joka voi tuhota sen reaalitaloudellisen toiminnan perustan, mutta kuitenkin…
no, kaikkihan on toiminut hyvin tähänkin saakka, ja kyllähän asiantuntijat…
ja niin edelleen. Fetisismin tiedollinen epäuskottavuus toimii käänteisesti sen
logiikan takaajana: jäänteeksi redusoitunut tiedonmuru toimii turvaavana mielikuvana,
joka oikeuttaa tosiasiallisen tiedon performatiivisen kiistämisen.
Nevanlinnan artikkelia mukaillen nykyisen asiantilan mahdollisuus
ja sietämättömyys on alusta saakka tiedetty todeksi, mutta se on kielletty turvautumalla
mielikuviin järjestelmän itseään ruokkivasta kitkattomuudesta; vetoamalla jäänteisiin
maailmasta, jossa pahimmatkin epidemiat kyettiin torjumaan ”tiedonkulun
tehokkuuden” ja ”teknologian” turvin. Järjestelmän perimmäisestä lahoudesta
puhuneet oli helppo tuomita ääriajattelijoina ja ”marxilaisina” – siitäkin
huolimatta, että nämä äänenpainot olivat tutkijoiden piirissä voimistuneet jo kauan
ennen nykyistä poikkeustilannetta.
Näin olemme tulleet partituurin siihen kohtaan, jossa kapitalistisen
systeemin kriitikko huomaa orkesterin säestävän lauluaan.
Nekään, jotka vielä puolustavat uusliberaalia talousajattelua, eivät
vaadi terveydenhoitojärjestelmän laajamittaista yksityistämistä, vaan kätkevät
agendansa höpinään ”laumaimmuniteetista” ja uskottelevat, että
ainoa oikea tapa reagoida pandemiaan on antaa viruksen jyllätä suhteellisen vapaasti
väestön keskuudessa. Kuten toisaalla on osoitettu, tällainen ”laumaimmuniteetin” hyödyntämisen idea on epidemiologian uusliberaali versio: epidemiasta selvitään parhaiten,
kunhan sitä ei säännellä. Se, että Boris Johnsonin kaltainen populistikin
joutuu virallisesti sanoutumaan tällaisesta irti, kertoo paljon.
Tehokas käytännön fetisismi on kuljettanut meidät paikalle, jossa
tietämättömyys on muuttunut uudenlaiseksi tosiasiaksi. Tyypillisesti ja
useimmin kuultu asiantuntijapuhe on muotoa: ”Kukaan ei tiedä, mitä lopulta
tapahtuu, paitsi että se on mullistavaa ja peruuttamatonta.”
Koronapandemia voi laukaista laajamittaisen systeemisen kriisin tai oikeammin
kiihdyttää sitä. Järjestelmän kriitikot ovat tienneet kriisin olevan vallitseva
tosiasia jo kauan, sillä – kuten kaikki nyt ymmärtävät – ongelma ei ole
ulkoisessa vihollisessa vaan rakenteissa. Historiallisten esimerkkien ja monimutkaisten
järjestelmien dynamiikasta muun muassa mallintamalla saadun tiedon valossa systeemisen
romahduksen on arveltu tapahtuvan niin sanottuna ”järjestelmäonnettomuutena”
eli (liian) monimutkaisen systeemin synnyttämien useiden vikojen
odottamattomana yhteistoimintana. Tällöin mikään yksittäinen ongelma ei
luultavasti aiheuta järjestelmän romahtamista, eikä romahdus ole nopea, vaan
yhdistelmä jatkuvasti
kasvavia vaikeuksia ylläpitää järjestelmää, odottamattomia yllätyksiä, luonnonkatastrofeja,
poliittisia ongelmia, huonoa tilannekuvaa ja huonoa johtamista tulee pitkällä
aikavälillä aiheuttamaan ihmiskunnan elinolosuhteiden heikkenemisen hyvin
samaan tapaan kuin onnettomien sattumusten yhdistelmä aiheuttaa
lento-onnettomuuden. (Sitaatin lähde täällä.)
Tällaisessa järjestelmäonnettomuudessa ongelmat voimistavat toisiaan.
Koronapandemia on katastrofi, jonka vaikutukset lievimmilläänkin kiihdyttävät
järjestelmäonnettomuuteen johtavia prosesseja. Se on synnyttänyt laajan
kriisitietoisuuden, mutta mikään ei takaa, että tapahtuisi sellaista muutosta,
joka voisi edes teoreettisesti ehkäistä järjestelmän romahtamisen.
Pessimistisimmät veikkailevat pandemian jälkeisen stabilisaation ja
talouskasvun johtavan kulutus- ja päästöpiikkeihin, jotka vain jouduttavat väistämätöntä.
Nationalistien keskuudessa lyhytnäköisimmät suhtautuvat koronavirukseen
jonkinlaisena kansallisen politiikan triumfin mahdollisuutena. Kuten Nevanlinna
kirjoittaa, ”[t]ämän tilannekuvan tekee tyhjäksi yksi asia: itse virus”.
Koska ”[h]allitukset ovat johtamiensa yhteiskuntien tavoin selviämismoodissa”, tekee
vastakkaisten vaatimusten paine ”rationaalisesta päätöksenteosta milteipä loogisesti
mahdotonta”:
yhtäältä ihmisten
kanssakäymistä pitäisi radikaalisti rajoittaa, mutta samalla olisi turvattava
tuotannon, palveluiden ja instituutioiden toiminta. Tämä kaksoissidos kaventaa
hallitusten liikkumavaraa enemmän kuin mikään direktiivi koskaan. (…) Koronavirus
ei ole kansallisen politiikan triumfi. Se pikemminkin sinetöi globalismimme.
Tarttuva ja maailmanlaajuinen ei ole vain virus itse: myös paikallisesti
toteutetut toimet sen nitistämiseksi säteilevät kerrannaisvaikutuksia, jotka
eivät ole minkään kansallisen hallituksen kontrollissa.
Jos esimerkiksi Yhdysvaltojen oligarkkinen systeemi hajoaa käsiin, kuten
Nevanlinnan mukaan on hyvin mahdollista, eivät ”Euroopan kansalliset väliaikaisdiktatuurit
(…) totisesti pääse sanelemaan, mitä siitä sitten seuraa”.
Fasistisen ”vallankumouksen” logiikan mukainen poikkeustilan ikuistaminen
on tämän pelin yksi mahdollinen päätepiste, mutta nykyinen kaaos huomioiden
tosiaan vain yksi. Hyvin toimeentuleva keskiluokka epäilemättä toivoo mahdollisimman
pikaista paluuta sellaiseen ”normaaliarkeen”, jossa ulkomaanmatkat ja
suurimittainen kuluttaminen jatkuvat aiempien vuosikymmenien tapaan nyt, kun
koronavirus on jo ehtinyt muistuttaa meitä ”aineettomista arvoista” ja ”elämän
perusasioista”. Logiikka on tässä hieman sama kuin Titanic-elokuvassa: köyhän
tehtävänä on toimia rikkaan injektiona aineellisesti vauraan elämän
sivuvaikutuksena tulevaa epäautenttisuutta vastaan. Kun koronavirus pakottaa
vauraimmatkin meistä hetkiseksi sisätiloihin, on etenkin niillä, joiden taloutta
eristäytymisen vaikutukset eivät välittömästi uhkaa, taipumus kuvitella
tilanteen opettavaisuuden olevan kiteytettävissä jonkinlaiseksi poroporvarilliseksi
viisausfilosofiaksi.
Puheet ”samassa veneessä” olemisesta voi yhtä lailla kuitata jäätävänä
paskanjauhantana, mikäli näitä puheita kuulee nykyjärjestelmän voittajien
suusta. Kun Unkarin pääministeri Viktor Orbán käyttää pandemiaa ikuisen
poikkeustilan ja siten diktatuurinsa sinetöimiseen ja kotimainen mediayhtiömme
PunaMusta jakaa osakkailleen kolmen miljoonan superosingot samalla kun
lomauttaa 650 työntekijää kolmeksi kuukaudeksi, tajuamme totisesti, ettemme ole
”samassa veneessä” emmekä ”yksi kansakunta”. Li Anderssonin huomio
koronakriisistä luokkaristiriitojen kärjistäjänä on oikeutettu.
Kompleksinen ja kaoottinen maailma jakaa meidät viheliäisellä tavalla,
aina vain kiistattomammin ja kipeämmin. Ydinkysymys on, löydämmekö näkökulmaa,
joka kykenee jäsentämään tämän jakautumisen oikein – toisin sanoen
synnyttämään solidaarisuutta, jossa osattomat rinnastavat itsensä koko
järjestykseen ja tulevat puhuviksi subjekteiksi, joita vallanpitäjillä (ja
näiden suomista eduista nauttivilla) ei ole varaa jättää kuuntelematta.
Puhun tietenkin vallankumouksesta – mikään vähäisempi termi tuskin tulee
kysymykseen, mikäli suhtaudumme vakavasti kysymykseen aidon tasa-arvon ja demokratian
toteennäyttämisestä. Mutta missä määrin tiedämme, että juuri nyt on ”vallankumouksellinen
tilanne”, ja onko tällainen edes tiedettävissä? Eräässä mielessä tässä on kyse
hysteerikkojen ja fetisistien vastakkainasettelusta. Kun ensin mainitut tunnustavat
patologiansa avoimesti ja etsivät vastausta mestareilta, joihin eivät koskaan
kykene varauksetta uskomaan, turvautuvat fetisistit edelleen jäännöksiin ja
mielikuviin (joiden seurauksista tällä haavaa piirteellisimpiä on katastrofin
vähätteleminen – ja siitä seuraavat moninaiset ”protestit” kuten laumojen pakkautuminen
lomakeskuksiin).
Mutta kuten Lacan sanoo, vain hysteerikko kykenee löytämään ja
synnyttämään uutta tietoa, sillä jokaisen tietämisen aktin sine qua non on
nykyisen mestarin syrjäyttäminen – toisin sanoen hysteerisen kysymyksen
kysyminen. Tämä tarkoittaa, että meidän on väsymättä vaadittava johtajiamme
kertomaan, missä todella mennään, miksi olemme sellaisia kuin he
väittävät meidän olevan ja niin edelleen; muuten emme saa tilalle parempia,
vaan aina vain huonompia tyyppejä.
”Vahvojen” johtajien kaipuumme on siten radikalisoitava vaatimukseksi ”paremmista”
johtajista ja paremmasta järjestyksestä. Viruksen aiheuttamassa kaaoksessa tälle
vaatimukselle on mahdollista saada ennen kuulumatonta pakottavuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.