Merkintä 1 (kännissä; vihaisena)
Somesyötteessäni sairaanhoitajat anovat porukkaa pysymään kotona. Samaan
aikaan tiet ruuhkautuvat, kun osa varakkaasta ja kuluttajan oikeuksistaan pakahtumiseen
asti tietoisesta keskiluokasta tekee kaikkensa muuttaakseen maamme lomakeskukset,
kahvilat ja ravintolat saatanallisiksi viruslingoiksi. Näiden persläpien yhtä
lailla loputtomasti kuluttamaan tottuneet teini-ikäiset lapset, joiden käsitys
kapinasta ja rohkeudesta tiivistyy merkkivaatemainosten banaaleihin imperatiiveihin,
järjestävät yksityisbileitä ja yökyläreissuja muiden luokkatiedottomien
vittupäävanhempiensa lasten kanssa; kun kaikki sitten aikanaan sairastuvat,
sama erehtymätön kuluttajantaju (ja äkillinen tietoisuus kuulumisesta
kansanosaan, joka ”pitää tätä maata pystyssä”) ohjaa heidät vaatimaan suurieleisesti
ensiluokkaista hoitoa jo valmiiksi ylityöllistetyltä hoitohenkilökunnalta, joka
normaaliaikanakin on kiitoksen sijaan saanut iltapäivälehtiä myöten kuulla
olevansa syypää yhteiskuntajärjestyksen vaarantavaan patologiseen ahneuteen.
Atomisaation hedelmät kypsyvät ja putoavat. Superrikkaiden eliitti vetäytyy
lääkäreineen ja hoitohenkilökuntineen antiseptisiin elysiumeihinsa; keskiluokka,
joka ei vielä ole ehtinyt tajuta tulleensa kunnolla kusetetuksi, täyttää hiihtoparatiisit
ja messukeskukset antautumalla liskoaivojensa ensimmäisille primitiivisille shokkireaktioille;
ryysyproletariaatti koettaa arvuutella, kuinka maahanmuuttajat saisi selitettyä
syypäiksi tähän uuteen uhkaan, jonka maalittaminen on osoittautunut tavallista
hankalammaksi. Intelligentsija seikkailee kyynisen vahingonilon ja frustroivan hämmennyksen
loputtomissa sokkeloissa. Useiden ”ajattelevien ihmisten” mielestä järkevin reaktio
on pysähtyä neljäksi päiväksi olennaisten asioiden äärelle ja edetä kostean
kaavan mukaan.
Merkintä 2 (seuraava päivä; selvänä, hiukan
väsyneenä)
Vuosikymmeniä harjoitettu uusliberaali politiikka esittelee sikamaisia
hedelmiään paljastamalla meille itsetyytyväisen ja varakkaan kansanosan, jonka
elämä, halut ja tarpeet ovat jo kauan olleet niin privatisoituneita, että
solidaarisuuden kaltaisten abstraktioiden sijaan ensimmäinen hiivamainen ja
välittömästi mieleen tunkeva ajatuksenklimppi on: ”Ja minun lomaanihan ei valtio,
saatana, pilaa.”
Jo nyt koronavirus osoittautuu meidän sukupolvikokemukseksemme. Se
on kitkattoman kapitalismin kasvoille lyövä totuus, brutaali interventio ja pelottavuudessaan
tyystin pakottava vaatimus; tuntematon, joka on liian lähellä kenenkään kertoa,
mitä seuraavaksi tapahtuu. Vain se ”tiedetään”, ettei mikään ole ennallaan.
Liskoaivojen massiiviset primitiivireaktiot noudattelevat tuttua
torjunnan kaavaa. Saavutettujen etujen ehdottomaan privaattiuteen luottava liberaali
luulee omistavansa aikansa, elämänsä ja unelmansa itse. Hänen eskapisminsa on
idioottimaisuudestaan huolimatta loogista, sillä sen takana seisoo kokonainen
halutuotanto ja markkinakoneisto, jonka loppua on mahdoton kuvitella.
Kuitenkin tuo mahdottomuus löytää ruumiinsa näkymättömästä viruksesta.
Jos tämä ennakoikin Jumalan valtakunnan laskeutumista keskuuteemme, on utopiaan
vielä infernaalisesti matkaa. Mitä ikinä tapahtuukin, on jälleen kerran selvää,
että nykyjärjestelmän häviäjät kärsivät katastrofista eniten – jos kohta
tutkimuksetkin osoittavat, että viime vuosikymmeninä huolellisesti viljelty
taloudellinen eriarvoisuus lisää sairastuneiden lukumäärää myös rikkaimman promillen
keskuudessa. Sikäli latteus ”samassa veneessä” olemisesta pitää ainakin
minimaalisella tavalla paikkansa; ratkaisevaa on toki tässäkin, kuka kulloinkin
puhuu ja millaista yhteisyyttä tosiasiallisesti tarjotaan. Tähän
mennessä elvytystoimet ja tukipaketit ovat tarkoittaneet enimmäkseen rahan
syytämistä pankeille ja yrityksille samalla, kun työläisten ja köyhien oloja on
huononnettu ”kriisitietoisuuden” tuottamien järkälemäisten fetissien
arveluttavassa varjossa.
Haaste, johon Facebookissa ei törmää, on olennaisten kysymyksien
etsiminen.
Käsillä oleva hämmentävä tilanne tuo kieltämättä mieleeni Juha Seppälän Taivaanrannan
ikimuistoisen lopetuksen:
Eerola pyysi
vielä Bomania varmuuden vuoksi kirjallisesti kokoamaan niitä tietoja joilla
olisi saattanut olla merkitystä asian kannalta ja Boman lupasi.
(…)
Hän istahti pöydän
ääreen ja hamuili paperin eteensä. Se oli kuin pieni valkea kangas ja Boman
tunsi olevansa ylivoimaisen tehtävän edessä.
(…)
Hän ymmärsi
pian, että ennen kuin saisi sanaakaan paperille, hänen olisi kyettävä näkemään
ne asiat joilla oli merkitystä niillä joilla sitä ei ollut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.