Globaalin kapitalismin vavahdellessa poliittisessa ja konsensuaalisessa
tyhjiössä luodut kiertoilmaisut kuten alijäämä, kestävyysvaje ja valtionvelka
osoittautuvat nyt järjestelmää kannattelevaksi fiktioksi. Markkinatalouden ”rautaiset
lait” tajutaan vähitellen muovailuvahaksi, joka taipuu systeemin
haavoittuvaisuuden lopullisesti paljastaneen reaalisen työntyessä liian liki.
Uusliberaali talouskurimytologia menettää viimeisenkin uskottavuutensa.
Erityisesti sosiaaliseen ja liikkuvaan, kuluttajakeskeiseen elämiseen
tottunutta keskiluokkaa kohtaa raju tylsyys, jonka sietämiseen sitä ei ole opetettu.
Muttei vain se. Vakavan uskonkriisin luokkaa voi lopulta olla heräävä ymmärrys
siitä, että systeemi, jonka pohjimmaiseen terveyteen uskominen on jatkuvan
normaalitilan ylläpitämisen edellytys, on ollut alusta saakka laho
perustuksiaan myöten. Pessimistisesti ajatellen tämä voi hyvin nopeasti johtaa äärimmäisen
tiukkoihin valtiollisen tason toimenpiteisiin ja linjauksiin aina
ulkonaliikkumiskieltoa myöten, sillä kun tylsyyteen ja sosiaaliseen eristäytymiseen
tottumaton kansanosa toipuu alkujärkytyksestä (joka kestää ehkä viikon tai
kaksi), alkaa parveilu paikoissa, joissa lainsäädäntö vielä mahdollistaa kokoontumiset.
Baarit, ostoskeskukset ja ravintolat täyttyvät; virus leviää ja pahimmassa
tapauksessa mutatoituu, jolloin teho-osastot tulevat tutuiksi parikymppisillekin.
Valtiovalta reagoi ja tylsyydestä tulee lakisääteistä.
Tällainen pessimismi on jokseenkin uskottavaa, kun tieteellinenkin näyttö
osoittaa, ettei ihmisen kollektiivinen äly toimi lajinsäilymisasioissa hiivaa
paremmin.
Rajat menevät kiinni, mutta tällä ei ole mitään tekemistä selväpiirteistä
kansallista vihollista tarvitsevan nationalismin kanssa. Globalisaation kriisi
on ollut tosiasia jo kauan, ja tähän saakka on näyttänyt siltä, että tilanne on
ratkeamassa nationalismin (toki silloinkin kovin lyhytaikaiseksi) hyväksi. Uusi
tuntematon muuttaa asetelmaa liian radikaalisti, jotta olisi mahdollista ennustaa
sen tarkoittavan minkäänlaisen nationalismin voittokulkua. Jos laajaa
solidaarisuutta – ja sen myötä uudenlaista ruohonjuuritason yhteisöllisyyttä – pääsee
syntymään, patologisiin viholliskuviin ja niiden tukemiin identiteetteihin perustuvat
ideologiat menettävät joka tapauksessa huomattavasti uskottavuuttaan.
Koronavirusta voi joka tapauksessa pitää brutaalina katastrofina ja
keskeytyksenä, joka katkaisee totutun elämänkulun yhteiskuntaluokkaan
katsomatta. Samalla se on synnyttänyt kattavan systeemisen
kriisitietoisuuden; sitä ilmastonmuutoksen kaltainen katastrofi ei missään
vaiheessa ole kyennyt tekemään. Enää idiootti väittäisi, että kapitalismi ja kiihtyvä
talouskasvu voi jatkua ennallaan. On jo truistista todeta, että tunnettu todellisuutemme
on peruuttamattomasti muuttunut ja joudumme pakon edessä keksimään uuden tavan
katsella sitä.
Ikävää, että ”uuden tuleminen” osoittautui lopulta pandemian kaltaiseksi
katastrofiksi. (Ainakaan tätä vihollista ei noin vain maaliteta.) Yliminäsyyllisyys
tahtoisi sanottavan, että lajimme kollektiivisella typeryydellä mitattuna
ansaitsemme koronamme ilman muuta. Nyt on kuitenkin etsittävä syyllisyyden
sijaan uusia voimanlähteitä. Seilaamme syvän veden päällä. Toisaalta tämä on
jokaisen meistä tilaisuus mitata kohdallamme sitä, mitä ihmisenä oleminen
banaaleimmallakin mahdollisella tasolla tarkoittaa.
Lähes ainoa todella oleellinen kysymys onkin, täyttyykö äkillinen ja väkivaltaisesti
puhjennut tyhjiö laajalla solidaarisuudella vai omaksummeko – uusliberaalin
atomisaation loogisessa hengessä – jonkinlaisen sosiaalidarvinistisen
fatalismin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.