Kansaa ei ole. Tämän voi ajatella tarkoittavan sekä lacanilaisesti kansan
reaalisuutta että rancièrelaisittain kansan olemista poliittisena
subjektina. Kansa erottaa yhteisön itsestään. Yhteisö sinänsä on aina – perustavimmalla
tasollaan – kiistan yhteisö, jonka järjestyksen ydin on tasa-arvon toteennäyttämistä
koskevan kamppailun jakama. ”Orgaaninen yhteisö”, jossa jokaisella on
hierarkian määrittämä paikkansa, ei ole mahdoton ainoastaan siitä syystä, että
liberaali humanismi on emansipoinut yksilön, vaan paljon perustavammalla tavalla.
Mikään yhteisö ei ole koskaan ollut orgaaninen.
Demokraattiseksi kutsutussa järjestelmässä kansan poliittinen subjektivaatio
tai reaalisuus pyritään sulkeistamaan/torjumaan osaksi vakiintunutta järjestystä
vaalikoneistolla, jossa kansa redusoidaan ääniksi, luvuiksi ja tilastoiksi.
Kansan reaalisuus ilmenee kuitenkin näiden representaatioidenkin tasolla eräänlaisina
”anomalioina”, esimerkiksi julkisen valinnan teorian osoittamana
monitulkintaisuutena, jonka perusteella on todettava äänestysmenettelyihin
olevan ”sisäänrakennettuna vaikeita, osin peräti loogisista syistä
ratkeamattomia ongelmia”, kuten Matti Wiberg artikkelissaan* huomauttaa.
Poliittisena subjektina kansa on järjestäytyneelle yhteisölle sen
kitkatonta toimintaa ja olemisen järjestystä häiritsevä kiista. Rancièren** teoreettisen
ja filosofisen luonnehdinnan mukaan kansa ”on subjektin ja sen ilmenemisen
piirin ensimmäinen kirjautuminen, jonka pohjalta toiset subjektiksi tulemisen
tavat esittävät muiden ’olioiden’, muiden poliittisen kiistan subjektien
kirjaamista”. Kansa (kr. dēmos) toisin sanoen ilmaisee ja nimeää ensimmäistä
kertaa yhteisön määrittämässä yhteisyydessä olevan eron, joka samalla on
määritellyn yhteisyyden mahdollisuuden ehto.
Kansan itsestäänselvyyttä identiteettinä uhkaa sen reaalisuus, joka
poliittisena subjektivaationa ilmenee erityisellä tavalla osattomien joukoissa.
”Normaalitilan” vallitessa nämä osattomat ovat de facto
yhteiskunnallisesti näkymättömiä, kansan tapauksessa niitä, joita ei mielletä
kansaan kuuluviksi, sillä heitä ei yhteiskuntajärjestyksen näkökulmasta ole
subjekteina olemassakaan. Heidän osattomuutensa on nimetöntä, sillä joukkona he
ovat ainoastaan sen ylimäärä, ”ulkoinen puute”, jolla ei ole ruumista.
Poliittisesta tapahtumasta (joka aina rikkoo normaalin tilan) on kyse
silloin, kun osattomien joukko ilmaantuu tunnustusta vaativana puhutellen ”luonnollisen”
järjestyksen toimijoita ikään kuin nämä voisivat ymmärtää heidän puhettaan ja
siten jakaa saman julkisen tilan. Kun valta vastaa tähän puhutteluun (yleensä
kiistämällä osattomien joukon vaatimusten legitimiteetin ja puolustamalla herruutensa
luonnollisuutta), se osoittaa samalla ymmärtävänsä osattomien puhetta, jonka
piti olla vain anonyymiä ja käsittämätöntä ”alempien lajien” tuskan ja
mielihyvän mongerrusta.
Näin osoittautuu, että ylimääräisellä ja ruumiittomalla (aina jo) olikin ruumis;
samalla niistä, joiden kohtalona oli elinikäinen alistuminen, tulee subjekteja,
jotka vaativat valtaa puuttua kohtalonsa kulkuun itse. Niin kauan kuin valta kykenee
teeskentelemään, ettei ymmärrä tätä vaatimusta – ettei kyse ole mistään ”kielestä”
–, se kykenee ylläpitämään herruutensa luonnollisia hierarkioita ja
säilyttämään niiden uskottavuuden. Rancièren mukaan
[p]olitiikkaa
on, kun kansan ”vapautena” ilmenevä tasa-arvoinen satunnaisuus keskeyttää
herruuksien luonnollisen järjestyksen ja kun tämä keskeytys tuottaa erityisen
muodostelman. Tuo muodostelma jakaa yhteiskunnan osapuoliin, jotka eivät ole
”todellisia” osapuolia, ja perustaa yhden osapuolen, joka rinnastaa itsensä
kokonaisuuteen itselleen kuulumattoman ”ominaisuuden” nimissä, sekä ”yhteisen”,
joka on kiistan yhteisö.
Kun jokin näkymätön osattomien joukko rinnastaa itsensä kansan kokonaisuuteen
tulemalla ”meiksi”, se vaatii kansan yhteisyyttä tilille identiteetistään ja
totaliteetistaan. Kansa on aina toisaalla, ja jokainen yhteiseksi eduksi
määritelty tuottaa institutionalisoituessaan ylimäärän ja osattomuuden, joka
siirtää kansan sille määrätyltä paikalta aina uudelleen ja uudelleen. Esimerkiksi
”kansallisvaltiossa” ei tässä mielessä ole kyse mistään kollektiivisen
identiteetin perustalle rakennetusta yhteenliittymästä, vaan yrityksestä
oikeuttaa kansan totaliteetti liittämällä siihen valtio(koneisto)n nykyinen ja
moderni ”kiistattomuus”. Samalla on kyse pyrkimyksestä ”institutionalisoida”
poliittisen subjektin ensimmäinen kirjautuminen – jolloin tämän kirjautumisen
ensikertaisuus toimii samalla ”loogisena” tapana johtaa valtiomuodostelmien
moninaisuudesta kansallisvaltion luonnollinen, ”pragmaattinen” etusija.
Toiminnan logiikka on sama kuin missä tahansa myytissä, jossa jakautunut ja
empiirinen ensikertaisuus tulkitaan eheäksi alkuperäisyydeksi.
Rancièrelle ”[p]oliitikan instituutio on identtinen luokkataistelun
instituution kanssa”. Luokkataistelu on tässä ymmärrettävä Rancièren sille
antamassa marxilaisessa merkityksessä – ei siis niinkään politiikan salaisena
liikuttajana tai sen ilmiöiden taakse kätkeytyvänä totuutena kuin politiikkana
itsessään, ”sellaisena [politiikkana] kuin sen kohtaavat aina jo olemassa
olevana ne jotka haluavat perustaa yhteisön sen arkhēlle [alkuperälle]”.
Tähän liittyy myös marxilainen tulkinta proletariaatin universaaliudesta: ”[p]roletariaatti
ei ole luokka vaan kaikkien luokkien hajoaminen” – lausuma, joka Rancièren
mukaan ”tulee ymmärtää kaikessa yleisyydessään”. (Pahamaineinen ”proletariaatin
diktatuuri” ei tässä mielessä tarkoita yhden luokan valtaa yli muiden, vaan hajoamisen
perustalle syntyvää kenen tahansa yhteisöä, demokratiaa sanan
radikaalissa mielessä.)
Rancière kirjoittaa:
Tässä on
kuitenkin kyse Ateenan dēmoksesta, joka samastaa itsensä koko yhteisöön,
ja marxilaisesta proletariaatista, joka tunnustautuu yhteisyyden radikaaliksi
poikkeukseksi. Molemmat yhdistävät yhteiskunnan yhden osapuolen nimeen kaikkien
tasa-arvon puhtaan oikeutuksen, joka erottaa kaikki luokat itsestään ja jonka
ansiosta politiikkaa on. Politiikan universaalius on kunkin osapuolen sisäisen
eron ja yhteisön itsestään erottavan kiistan universaaliutta.
Kansan ”olemus” kiteytyy näin sen oletetun yhteisyyden radikaalissa
poikkeuksessa, joka prosessina ei ole vähempää kuin osattomien nimeen
yhdistetty tasa-arvon oikeutus.
*) Wiberg, Matti 2011: ”Mitä
vikaa kansan tahdossa?”. Artikkeli teoksessa Populismi. Kriittinen arvio.
Helsinki: Edita.
**) Rancière, Jacques
2009: Erimielisyys. Helsinki: Tutkijaliitto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.