Opiskelin joskus hiukan
mahdollisten maailmojen semantiikkaa ja tutkiskelin alustavasti fiktiivisten olioiden ontologiaan
liittyvää teorian kenttää. Luulin tai uskottelin tekeväni kirjallisuusfilosofisen
väitöskirjan. Apunani käyttäisin viisaasti hirviömäisen anglosaksisen metafysiikan horisonttiin
avautuvia kvantifikaatioita. Tohtoritkin tykkäsivät, graduni oli osoittanut ”tutkimuksellista
kunnianhimoa” (mikä ei tarkoita, että gradu oli hyvä; se ei ollut).
Väitöskirjaprojekti
meni puihin, sillä metafysiikan runous oli sellaista poetiikkaa, joka nopeasti
osoittautui liian reaaliseksi taipuakseen minkään sisältöjen analyysiin. Vietin
sen parissa noin vuoden; sitten aloin vähitellen kiinnostua (uudestaan)
mannermaisesta ajattelusta.
Anglosaksisen
metafysiikan lukeminen oli nautinnon läpäisemää kärsimystä. Pelkkä käsittämättömien
kaavojen tuijottaminen sisälsi nautinnon lupauksen. Tuota lupausta kohti
pyristelin: A = A. Vasta modaali- ja kontrafaktuaalilogiikkojen kauhujen edessä
tajusin hiljentää vauhtia ja hyväksyä, ettei metafysiikka ole minun juttuni.
Katsotaan asiaa silti tänään, aivan pienen hetken verran: A
= A.
A on yhtä kuin A, mikä tarkoittaa, ettei A ole ei-A. Moderni
logiikka siis ajattelee tuon A:n toistumisestaan (A = A = A = A…) huolimatta
viittaavan aina yhteen ja samaan A:han. Se ja vain se mahdollistaa
todellisuuden ”realisoimisen” formaalin logiikan mukaisiksi lausekkeiksi kuten
vaikkapa
”Mille tahansa x:lle, jos x
tiedostaa, x:llä tietoisuus”
(x) (Tx → Cx) jne.
Jos sanotaan: A = A, mitä oikeastaan tapahtuu?
A on signifioija. Se tarkoittaa, että A on merkitsijä. A representoi (esittää)
jotakin jollekin. Jos A = A, tavallaan sanotaan A:n esittävän jotakin A:lle.
Yhtäläisyysmerkki pakottaa tulkitsemaan, että se mitä esitetään, on itse A,
sillä A:han todella = A. Siis sanotaan A:n esittävän itsensä A:lle. A on toimija eli subjekti. Jos A representoi itsensä itselleen, A on sekä A:n
representoiva merkitsijä että subjekti, joka representoidaan.
Kuvittele näyttelijä, joka esittää roolihahmoa, joka on hän
itse, omalle itselleen; kuvittele, ettei muuta roolihahmoa ole kuin itse. Mahdotonta, eikä mitenkään vähän. Representaatio
on mahdollista jos ja vain jos representoitava on itselle toinen. Itseään ei voi esittää kuin toisen kautta, vain siksi
roolihahmo on (itsen) esitettävissä ja vain
siksi itse on esitettävissä roolihahmona: koska A ei ole A, tai A = ei-A.
Formaalin logiikan kyky realisoida todellisuutta perustuu
näin rakenteelliseen mahdottomuuteen ja todelliseen uskoon, että itse voi
representoida itsensä itselleen. Signifioija voi representoida mitä vain,
muttei itseään.
Tunnetusti formaali logiikka kieltää A = ei-A:n lauseena,
joka on epätosi. Sen on pakko kieltää
se, jotta se kykenisi toimimaan, tekemään sitä, mitä anglosaksiset metafyysikot
kutsuvat ajatteluksi. A = ei-A:n torjuminen on samaa kuin ajattelun torjuminen.
Siinä ylipyyhitään se, mitä Freud kutsuu tiedostamattoman vaikutukseksi. Siksi
A = A, ja tätä on narsismi kauneimmillaan: puhdas looginen aksiooma, jonka
kiistäminen tarkoittaa järjestelmän radikaalia vaarantumista ja siis järjen
vastakohtaa hulluutta.
Tätä tulkitsen Heideggerinkin tarkoittavan sanoessaan, ettei
tiede ajattele. Siksi ja vain siksi tiede tietää.
Tietää ei voi, jos ajattelee. Hassusti tiede kuitenkin versoo ajattelusta,
tiedetyn kiistämisestä sillä mitä ei tiedetä, ja lakkaa olemasta ajattelua vasta
tullessaan tieteeksi.
Cogito, ergo sum, sanoi Descartes:
ajattelen, siis olen. Kuten A:n ja A:n välinen yhtäläisyysmerkki, on tässäkin ergo (siis) tajuttava rakenteellisen
mahdottomuuden ilmaisevaksi suhteeksi. Loogista seuraussuhdetta ergo ei tarkoita (vain metafyysikot
luulottelevat sellaista). Kysymys on katkoksesta
ja jakautumisesta ajattelevassa subjektissa. Tosi merkitys kuuluu: Jos ajattelen, en ole; jos olen, en ajattele.
Cogito ei siis ole ”tiedostamisen”
vaan ”tiedostamattoman” subjekti. Descartes oli väärässä. Nietzsche oli
väärässä asettaessaan Dionysoksen Apollonia vastaan. Freud oli väärässä eroksessaan ja thanatoksessaan. Kuten muinaiset kreikkalaiset sanoivat: hulluus on
järjen kohtu.
Ajattelen, olen ihminen. Olen eläin, en ajattele,
VastaaPoistaJos ajattelen, en elä. Elän, jos en ajattele.
Ensin teko, sitten reflektio. Teko, reflektio, teko, reflektio. Ajattelussa elämä pysähtyy hetkeksi, elämässä ajattelu pysähtyy hetkeksi.
Tai väitetään vastaan: blogi-isäntä puhuu paskaa. Ehkei katkos olekaan niin totaalinen vaan elämä on yhtä kuin ajattelua. Ehkäpä jopa niin, että ajattelu on elämän primaari funktio. Alussa oli sana. Descartes olikin oikeassa. Revi siitä.
En puolusta totaalisen katkoksen ideaa (saati mitään dekonstruktionismia), mutta mahdollistumisen ehdot, radikaalit mahdottomuudet, kiinnostavat.
Poista