Eduskuntapuolueiden
keskuudessa ei ole ainuttakaan, jolla olisi selvä ja vaihtoehtoinen yhteiskuntavisio. Yllättävää se ei ole.
Kapitalismille ei osata ajatella vaihtoehtoa epäonnistuneen reaalisosialismin
jälkeen; kommunismia ei uskalleta kutsua nimeltä vastavoimaksi, vaikka se
haamuna itsepintaisesti oikeiston puheissa kuljeksiikin.
Ainoa massoja kosiskeleva
ja ei-neoliberalistinen visio tuntuu olevan ”ennallistettu hyvinvointivaltio”.
Kun poliittinen atmosfääri on taittunut hiukan vasemmalle, koettaa jo läpeensä
uusliberaali kokoomuskin hämmentyneen kömpelöllä tavallaan osallistua
diskurssiin, jota se ei ole ehtinyt sisäistää ja harjoitella. Tämä on
pintavaahtoa, mutta sillä on kohdeyleisönsä, nimittäin kansan enemmistö, jonka
mielikuvitus ja käsitys oikeudenmukaisesta yhteiskunnallisesta vallankäytöstä loppuvat
parlamentin puhujakorokkeen tuntumaan.
Yhteiskuntavision jäsentymättömyys
on laajasti tulkiten ennen muuta liberaalin projektin omaa, sisäistä
jakautuneisuutta. Esimerkit maailmalta osoittavat, ettei vallitseva systeemi
kykene tuottamaan konsensusta. Parhaiten tämä ilmenee keltaliivien keskenään
ristiriitaisissa vaatimuksissa. Järjestelmän rakenteeseen kaivertunut
ristiriita on tuottanut demonstraation, joka kohdistaa sille (järjestelmän
kannalta) mahdottoman odotuksen. Kansa tahtoo väärin. Demokratian nimissä sitä
on suojeltava itseltään, ja tämä ei tarkoita muuta kuin suurpääoman ja
vallitsevien omistussuhteiden yhä tiukempaa turvaamista.
Liberaali
kapitalistinen projekti on esimerkiksi kyvytön torjumaan ilmastonmuutostakaan
sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla (tai millään muullakaan tavalla).
Säälittävimpiä esimerkkejä tästä on viljelykelpoisen, ravintoa tuottavan maan
uhraaminen biodieseltuotannolle, jotta rikas eurooppalainen liberaali voi uutta
menopeliä ostaessaan toimia ”eettisenä kuluttajana”, puhumattakaan sähköautojen
tuotantoprosessin kolmansiin maihin kätkemästä helvetistä. Kapitalismi reagoi
ilmastonmuutokseen ainoalla tuntemallaan tavalla: keksii kohderyhmän ja luo
tuotteen, minkä tuloksena riistetään lisää luonnonvaroja ja kasvatetaan
sosiaalista epätasa-arvoa.
Liberaali konsensus
välttelee kapitalismin nimeämistä. Mieluummin puhutaan yhdestä sen
osaprosessista, markkinataloudesta. Käsite ulotetaan kattamaan koko prosessi,
jolloin puhe muuttuu paljastavasta kätkeväksi. Markkinataloudesta tulee
kapitalismin kiertoilmaisu. Pääoman ja kapitalismin kaltaiset ”kommunistisesti”
värittyneet käsitteet pysyttelevät julkisen diskurssin reuna-alueilla, koska ne
häiritsevät tapaa, jolla valta käyttää tietoa.
Tanskalaisessa Vallan linnake -sarjassa muuan liikemies
toteaa elinkeinoelämän tarvitsevan äänensä politiikassa ja politiikan tarvitsevan
tukea elinkeinoelämältä. Tämä tosiasia merkitsee ennen muuta sitä, että meikäläinen
politiikka on alusta saakka sidoksissa kapitalismiin. ”Elinkeinoelämä” on
jälleen pelkkä liberaali eufemismi. Talousjärjestelmä sanelee politiikan mahdollisen
ja mahdottoman ja asettaa rajat ja suunnan kuviteltaville reformeille.
Lattea ja
populistiselta kuulostava vaatimus puhumisesta asioista niiden ”oikeilla
nimillä” on sikäli pätevä, että poliittinen establishment tuntuu välttelevän
tiettyjä käsitteitä niiden mukanaan kantamien reaalisten kauhujen vuoksi. Kapitalismi viittaa liiaksi riistoon, pääomasta sopii puhua vain yhteyksissä,
joissa se liitetään elimellisesti kyvykkyyteen ja ahkeruuteen.
Viimeksi kirjoitin provokatiivisen agitaation, jossa tietoisesti hyödynsin
”marxilaista” nimeämistä. Melko välitön reaktio kirjoitukseen Facebookissa oli
eräänlainen konformistinen kaapin paikan näyttäminen. Teksti kuitattiin viime
vuosisadan propagandaa uushyödyntävänä runollisena ”varjonyrkkeilynä”. Siitä
konformismi. Selväksi tehtiin, ja iskevästi, ettei kommunismilla nykyään ole
todellista relevanssia. Merkittävää on, ettei tällaiseen useinkaan vaadita
minkäänlaisia perusteluja: ”kommunismi” on itsessään riittävä perustelu ja
peruste. Teksti on propagandaa, koska #reaalisosialismi
#stalin #gulag #neuvostoliitto jne.
Samat ihmiset, jotka
kuittaavat usein äärettömän huonosti tuntemansa marxilaisen ajattelun epä-älyllisin
yksittäisheitoin, kannattavat käytännössä pinnallisia näkemyksiä, joiden palautumaton
ydintekijä on jossain ”kilpailukyvyn” kaltaisessa ideologisessa merkitsijässä. Edes
vasemmiston piirissä ei noin vain törmää kilpailukyvyn doksan kritiikkiin tai
purkamiseen. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus totta kai, ja #kilpailukykyparanee. Kilpailukykyä ei merkitsijänä haasteta, oikeisto
ja vasemmisto tappelevat vain siitä, millaisilla metodeilla sitä ”todella”
kasvatetaan.
Kilpailukyvyn
todellisuus ei tietenkään tarkoita muuta kuin sitä, että Suomesta on saatava
houkutteleva investointikohde suurpääoman sijoittajille. Oikeisto ajaa
palkanalennuksia ja paikallista sopimista, koska työvoima on halvempaa
riistetymmissä maissa, ja siksi palkkatyöhön sisältyvää riistoa on
kilpailukyvyn edistämiseksi Suomessa lisättävä. Tämä on asian ydin, muu on joutavaa
paskanjauhantaa. Vasemmistolainen versio on, että ei se riisto, vaan koulutus.
Tämä on inhimillisempi vaihtoehto, mutta törmää ennemmin tai myöhemmin
globaalin pääoman kasautumisen realiteettiin.
Jotta pääoman
kasautuminen jatkuisi, on riiston jatkuttava. On tuskin sattumaa, että
esimerkiksi palkatonta työtä teetetään ”työkokeiluina” kuntatasolla jatkuvasti
(ja siitä puhutaan säästeliäästi). Hyvinvointivaltio ei ratkaise riiston
perusongelmaa, sillä todellinen ratkaisu edellyttäisi muun muassa taloudellista
itsemääräämisoikeutta. (Sen jo pelkkä EU tekee mahdottomaksi, mutta osa liberaalia
dogmatiikkaa on luottamus suurpääoman intresseille perustetun talous- ja
rahaliiton salaperäisiin kykyihin, siitäkin huolimatta, että jo 1994
tunnustettiin valtaapitävienkin tasolla, että maa on suorastaan huijattu
mukaan.)
Kommunismi ei
kuitenkaan saa massoja lämpenemään. Yksityisomistuksen kieltäminenkin pelottaa,
vaikka kaikki enemmän tai vähemmän tietävät, ettei suurpääomaa kasata omalla
vaan toisten työllä. Ilman toisen lisätyötä kun ei tule lisäarvoa, eikä ilman
lisäarvoa ole kapitalismia. Sama pätee rikkauksien alkuperäiseen kasautumiseen:
ei #työnteko ja #omayritteliäisyys, vaan #imperialismi
ja #valloitussodat.
Reaalisosialismin
ruumiskasat hirvittävät, mutta reaalikapitalismin vastaavat kauhut jäävät
havaintokentän tuolle puolen, koska kysymys on oman yhteiskuntajärjestyksemme mahdollistavasta ja ylläpitävästä
väkivallasta. Sen onkin peityttävä ja tultava vieraaksi, ”toisia” koskevaksi. Olemme
tietoisia neuvostojärjestelmän epäonnistumisesta ja hinnasta, mutta oman
järjestelmämme reaalisuuden yleensä sivuutamme. Sivuuttaminen ei välttämättä
ole tiedostamattomuutta – ei se sitä ollut Neuvostoliitossakaan –, vaan usein toiminnan tasolla ilmenevää fetisismiä: totuus
yhteiskuntajärjestyksestämme on representoitavissa tiedon tasolla, mutta se ei
vaikuta toimintaamme. Toimimme ikään kuin emme tietäisi, emmekä me
toiminnassamme tiedäkään.
Reaalisosialismia on
verrattava reaalikapitalismiin; kommunismin ideaa on verrattava kapitalismin
ideaan; ja niin edelleen. Tämän pitäisi olla selvää, mutta se ei ole, sillä
tietämisen tavan taloudessa pelataan aina intresseillä. Jos liberaali vertailee
kapitalismiaan kommunismiin, tapahtuu vertailu aina sellaisen tietämisen
ekonomiassa, jonka halulle ”liberaali fantasia” osoittaa suunnan ja jonka se
kesyttää. Kommunistille ei ole tarjolla samanlaista hegemoniaa, mutta
fantasiansa hänelläkin on.
Myös näitä
fantasioita voi ”idean” tasolla vertailla toisiinsa teoreettisesti. Voi
esimerkiksi kysyä, kuinka neoliberaali tai kriittinen marxilainen hahmottaa
yhteiskunnan ja antagonismin suhteen: onko antagonismi satunnainen vai rakenteellinen,
ja niin edelleen. Moralismi on lähtökohtaisesti hylättävä ja omaksuttava
tietoisen teoreettinen asenne. Se ei pelasta intressiltä, mutta saattaa tuottaa
totuusvaikutuksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.