Kristinuskon
oikeistolainen tulkinta vierastaa dialektiikkaa ja materialismia. Materialismi on
poissaolon puhuntaa. Sen mukaan Jumalan läsnäoloa ei ole mahdollista
artikuloida tai osoittaa muun kuin fantasian keinoin, fantasmaattisesti.
Kysymys ei ole metafyysisestä todistelusta tai edes agnostismista, sillä
metafysiikka sinänsä on aina jo läsnäolon puhuntaa: sen piirissä kysymys
Jumalan ”todellisesta” olemassaolosta on aina ontologinen ja jopa naiivi.
Klassinen
luterilainen dogmi, että Jumala ilmaisee itsensä sanansa kautta, viittaa jo
materialistiseen ajatteluun. Jumala ei ole läsnä täyteydessään, vaan omana
puutteenaan. Sana ja kirjoitus – merkki – viittaa aina toisaalle, eikä merkki
ole koskaan läsnä itselleen. Kirjoitettu tarkoittaa, ettei kirjoittaja ole
tässä, vaan toisaalla. Muuten kirjoitus, sana, logos, ei olisi mahdollinen.
Jumalan olemassaolon
voi joko kiistää tai myöntää metafyysisesti, mutta kysymys on aina tiedon
umpikujasta. Molemmat oletukset (plus agnostismi) edellyttävät lausumattoman
tunnustuksen, jonka mukaan mielen ulkopuolella joko on maailma tai ei ole. Ne
pyörivät yhden ja saman dualistisen problematiikan ympärillä. Kolmas tie on
materialistinen vaihtoehto, radikaali perspektivismi. Ei ole kysymys siitä,
onko mielen ulkopuolella maailmaa vai ei, vaan siitä, ettei mieli ole olemassa
maailman ulkopuolella.
Tämä tarkoittaa,
ettei Jumalaa ole, jos Jumala ajatellaan perinteisen metafysiikan mielessä
transsendenttina (tuonpuoleisena) persoonana. Olemisen järjestykseen
lukeutuvana toimijana (kristinuskon) Jumala viittaa monenlaisiin funktioihin,
joita yhdistää useimmiten se, että ne tavalla tai toisella kiinnittävät
merkityksiä ja ratkaisevat moninaisuuden Yhden hyväksi.
Se, ettei tuota Yhtä
ole olemassa, ei paradoksaalisesti tarkoita, ettei Yksi olisi osa toimivaa
todellisuuttamme, sillä juuri sitä Yksi on, ideologisen kudoksen ripustava
mestari, jolla ei ole ontologista substanssia, vaan joka on pelkkä
rakenteellinen funktio ja siksi välttämättä ei-mitään.
Metafysiikka ja
apologetiikka perustuvat tämän ei-minkään torjunnalle, mikä ilmenee niihin
kirjautuneesta tietoon vetoamisen pakosta. Ne ovat mystiikasta vetäytymisen
oireita ja siksi pohjimmiltaan mystisen ajattelun muotoja, joissa minän eheyden
säilymisestä ollaan valmiita maksamaan tiedon halun ja politiikan valuutassa.
Jumalan ylösnousemus
ei kristillisessä traditiossa viittaa paluuseen korkeammassa potenssissa, vaan
radikaaliin antiteesiin ja negaatioon, silleen jättämiseen. Paavalille
kyse on sijaisuhrin toimittamisesta, mutta mikään ei estä kristittyä
tarkastelemasta ristintapahtumaa uhrikuvaston ja metafysiikan ulkopuolelta –
tai edes tulkitsemasta Paavalia dialektisesti ja materialistisesti. Lukeehan jo
Paavali Vanhaa testamenttia paikoin vastakarvaan ja uusintaen.
Oma tulkintani
Jumalasta ja kristinuskosta pyrkii sisäistämään, joskaan ei sulkeistamaan,
ei-tiedetyn vaikutuksen. En siis lue traditiotani dogmatiikan tai eksegetiikan
avaamissa horisonteissa, vaan suoritan näihin tiedetyn alueella tapahtuviin
operaatioihin väistämättä väkivaltaisena ja puolueellisena näyttäytyvän
väliintulon. Se ei edellytä ”kristillisen uskon” kiistämistä, ”vakaumuksen”
kylläkin, jos vakaumus ajatellaan perinteiseen tapaan uskon subjektiivisena
sisäistämisenä ja jonain subjektin kautta välittyneenä ”henkilökohtaisuutena”.
Tällöin vakaumus kuuluu jo tiedon ja tiedetyn piiriin, osaksi eheän minän ja
ideologisen minäksi tulemisen kulttia.
Kristinusko ei
olekaan minulle ensisijaisesti vakaumuksen ja sisällön, vaan uskon ja muodon asia.
Usko ei ole sisäinen ja subjektiivinen, vaan ulkoinen ja objektiivinen tapahtuma.
Sen autenttisin ilmeneminen vapauttaa subjektin vakaumuksen kiristyssiteestä
jääden hänen ulkopuolelleen, puolesta-olemiseksi. Subjekti ei jää velalliseksi,
vaan on Jumalaan nähden vapaa, ennen muuta henkilökohtaisen uskon/vakaumuksen
vaatimuksista, joihin monenlaiset fantasiat häntä houkuttelevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.