Nuoruudessani joskus 7 vuotta sitten olin
vielä kunnon oikeistokristitty. Oikeistolaisuus ei helluntaipiireissä ole
mitenkään huolestuttavaa. Vasemmalle taas voi vain kallistua, sitä joutuu
selittelemään se, joka ei kuulu hyvään sukuun. Minä luin apologetiikkaa,
opiskelin filosofiaa ja teologiaa oppi-isäni William Lane Craigin isällisten
viittausten reipasta kutsua kuunnellen. Pidin Juha Ahvion marxismidiagnooseja
oikeansuuntaisina. Jordan Peterson olisi varmaan uponnut soveltuvin osin.
Yhteiskunnan pahin näivettävä voima oli ”suvaitsevaiston” kaikenkattava
salainen ylenkatse, holhoaminen ja sokeus ideologiansa tuhoaville voimille.
En kuitenkaan arvele kääntyneeni joidenkin
kiistattomien teoreettisten vakuuttumisten seurauksena, vaan koska Žižekin,
Badioun ja Lacanin oirelähtöiset todellisuudentulkinnat vetosivat
neuroottisuuteeni. Hysteerikko löysi uuden mestarin; vasta sitten alkoi kysely
vanhojen mandaatin purkamiseksi.
Suhteeni totuuteen on siis läpeensä
patologinen. Ei se sitä tarkoita, että patologisoin totuuden. Kaikista maailman
objekteista totuus on ainoa ei-patologinen, sillä se itse on keskeltä halki, se
itse on tuo halkeama liikkumattomaksi kimpuksi tiivistyneenä. Totuus on
tavallaan paljon typerämpi kuin kestämme ajatella, mutta pelkästään typerä se
ei ole. Jos sitä alkaa ajatella, tulee köyhäksi sillä tavoin, ettei typeryyteen
ole varaa.
Käyköön tämä johdatuksesta aiheeseen, jonka
luotaaminen on valumista kaltevalla pinnalla, maaperällä jonka poliittisen
pintakerroksen alla muhii ainutkertainen mahdollisuus subjektin konsistenssin
romahtamiseen.
Viime vuosien perseenkutinajuttuja on nimittäin
kohdallani ollut sen tajuaminen, että oikeiston piirissä – kenties vain sen
periferiassa mutta silti – artikuloidaan todellisuuden epäonnistumista uskottavammin
kuin vasemmistoliberaalien veltossa valtavirrassa. Tietenkään oikeisto ei puhu
dialektisesti ”todellisuudesta, joka epäonnistuu”, mutta sen laidoilla
haiskahtaa diskurssi, jossa ammottaa erikoinen puutteen taju.
Mikä tärkeintä, sekä oikeiston että
vasemmiston kriittiset ajattelijat tajuavat oman ja vastapuolen liberaalien
typeryyden, ylenkatseen ja itsepetoksen.
Tässä kriittinen vasen laita ja kriittinen
oikea laita lähestyvät toisiaan, vaikka väliin jääkin ylittämättömiä ja
silloittamattomia kuiluja. Mutta jos on olemassa mahdollisuus käytännölliseen (strategiseen)
yhteisymmärrykseen, olisi sitä syytä koettaa hyödyntää; jotenkin, en ole varma
miten.
Tulkitsen jopa niin, että jos molemmat puolet
kykenevät jäsentämään tämän välilleen aukeavan kuilun yhteisessä diskurssissa,
voi syntyä patologista vetoa, jolla saattaisi olla arvaamattomia poliittisia
seurauksia. En nyt viittaa latteuteen toisiaan täydentävistä vastapuolista
(tämä ajatus kuuluu oikeiston sille lohkolle, joka edelleen haaveilee
orgaanisista synteeseistä). Puhun parallaktisesta
kuilusta, eikä sellaiseen ole mahdollista muodostaa synteettistä
näkökulmaa. ”Yhteinen diskurssi” ei tosiaan tarkoita taistelevien näkemysten
yhdistymistä korkeammassa potenssissa, vaan kyse on pelkästä jaetusta puheesta,
jota puute liikuttaa.
Tällä kaikella en siis tahdo sanoa, että olisi
alettava etsiä yhteistä ”ideologista maaperää”. Sellaiseen en usko, ei
sellaista ole. Kyse on yhteisen antagonismin tunnustamisesta. Oikea ja vasen
eivät diagnosoi ja tulkitse samoin edes niitä ongelmia, joiden keskeisyyden
molempien puolien ajattelevat ihmiset tajuavat. (Tarkoitan ilmastonmuutoksen,
globaalin kapitalismin luontoon ja ihmiseen kohdistuvan riiston, uudenlaisen
totalitarismin uhan, nykymuotoisen demokratian epäonnistumisen jne. kaltaisia
asioita.)
Janne Kurki toteaa ”ajattelijan olevan
määritelmän mukaan eri mieltä”. Ajattelija on yksin, oli oikealla tai
vasemmalla. Erimielisyydestään hän on samaa mieltä vain vastapuolensa kanssa.
Kunnioituksen ansaitsevan vihollisen löytäminen voi olla nykyään yksi niistä
asioista, joissa mahdollisuus uuden ilmaantumiseen piileskelee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.