Giorgio Colli
kirjoittaa Nietzschen jälkeen -kirjassaan
ovien nykyään olevan ”selkoselällään kirjailijoiksi pyrkiville ja painetun
sanan levittäjille”. Jokainen on valmis katselijaksi. Vastalahjaksi haluamme
ainoastaan pienen kappaleen kulttuuriteatterin maailmasta, ”näytellä pienen
osan, ottaa vastaan pienet suosionosoitukset”.
”[M]utta juuri tällä
hetkellä suuren näytöksen takana luikertelee suuri kauhu”, jatkaa Colli. Hänen
mukaansa on huolestuttavaa ”se ajattelematon hyväntahtoisuus ja pelon
täydellinen poissaolo, joka luonnehtii vallanpitäjien suhtautumista
kulttuuri-ihmisiin”.
Selvää ”halveksuntaa
osoittaen” sallii valta kulttuuri-ihmisille hillittömäksi paisuneen vapauden,
ja me hurraamme esityksille, jotka ”teeskentelevät olevansa vaarallisia ja
hallitsemattomia”.
”Mutta
kulttuurihunajan äärellä leijailevien aina vain runsaslukuisempi parvi sen
sijaan on hämmentynyt aavistaessaan hämärästi ennakolta, että sen petokset
paljastetaan, sen kuoret särjetään ja että lopulta viranomaisten edustaja sanoo
nämä sanat: emme tiedä enää, mitä tehdä näillä älyköillä, ellei sitten
hyödyllisinä orjina, eläimen tavoin kohdeltuina ja peloteltuina; on
yhteiskunnan kannalta parempi, että he tuhoutuvat. Tämän on jo sanonut yksi ja
toinen, muttei kukaan, jolla olisi valtaa panna uhkaus toimeen.”
Collin skenaario on fiksu
ja irvokas. Taiteilijaa ei tuhota vaarallisuuttaan järjestelmälle, vaan siksi,
että hänestä on tullut impotentti teeskentelijä. Taiteilija teurastetaan, koska
hänestä on tullut vaaraton ja hyödytön. Hänen ajattelunsa ja työnsä tukee
vallan fantasiaa yhteiskuntajärjestyksestä, muttei enää vangitse tietoa
himoitsevan modernin herran halua. Taiteilija on lakannut olemasta lisäarvon
lähde.
Entisaikojen
suvereeni teurasti taiteilijan, jos tämä liian avomielisellä tavalla paljasti
monarkin idioottimaisen tyhjyyden. Nykyaikainen herra piilottelee
yliopistotiedon takana. Tiedon hahmo ei ole monarkin sädehtivä ruumis, sillä
monarkki ei tiedä mitään. Kuten Lacan opettaa, tieto on se, joka kätkee
suvereenin. Siksi tiedon ja totuuden rekisterit ovat radikaalisti yhteismitattomia.
Valta ja herruus koetaankin nykyään aidoimmillaan modernin tiedepuheen salaperäisenä
ja puhdistavana vaikutuksena, tutkimustiedon kertakäyttöobjektina, lihakimpaleena
joka ilmaantuu todellisuuteen kaikesta patologisesta sisällöstään riisuttuna jäänteenä.
Taide kadottaa vaarallisuutensa
hetkenä, jona se perustaa itsensä tietoon tai sen fantasmaattiseen vastakohtaan
mystiikkaan, joka ei ole muuta kuin tiedon salainen tuki. Siksi suuri osa
taiteesta on nykyään kuolettavan tylsää, vaikka tuskin koskaan on yhtä
vimmaisesti julistettu taiteen
kommunikoivuutta ja uskoteltu taiteella olevan ymmärrystä laajentavia ihmeellisiä
voimavaikutuksia.
Taide, joka välittää
salaisuuden, on herralle kuuliaista, sillä sen muodon logiikka palvoo fetissiä
kuten herrankin. Taiteen ei pidä välittää salaisuutta vaan hylätä se. Taiteen
salaisuus on tunnustettava totuudessaan, paskana joka ei ole liikuteltavissa ja
jonka kehykset eivät heijasta titaanin kykyä tuoda ilmaisunsa muotoon, vaan päinvastoin
mittaavat operaatiota, jossa kyvyn puute, virtsaavan elimen alhaisuudella,
merkitsee itse kyvyn.
Aion.
VastaaPoistaHullu.
Poista