Neoliberaali
kapitalisti kohdistaa orjalleen vaatimuksen osaamisensa markkinoimisesta.
Vaatimus on niin pitkälle sisäistetty, että sitä toistetaan jopa yleensä kovin
munattomassa ja eteerisen kaunosieluisessa Kirjailija-lehdessä.
Asia ei hämmästytä, koska markkinafundamentalismi ruokkii kauniita sieluja; he
nauttivat kyvyttömästä eteerisyydestään, jonka naamioivat kyvyksi palkkiojärjestelmänsä
kookkaalla vipuvarrella.
Oikeisto tajuaa
esimerkiksi tämän kauniin sielun olennaisen typeryyden. Se osaa vaatia
kapitalistiselta herralta ”rajoituksia”. Herran paikkaa ja toiminnan logiikkaa se
ei tunnista. Siltä jää tajuamatta riiston todellisuus, koska se ei etsi herran
paikkaa eikä näin voi keksiä työn ja
riiston piilevää, mutta elimellistä suhdetta.
Orjan on ”markkinoitava”
osaamistaan. Herra ei ole siitä suoraan riippuvainen. Tätä ei pidetä mitenkään
ihmeellisenä. Orjan taito kiinnostaa herraa vain, jos herra tajuaa siinä
lisäarvon ja -nautinnon. Spektaakkeliyhteiskunnan etiikkaan kuuluvan
vaatimuksen itsensä ja työnsä myymisestä voi ajatella suhteessa lisätyöhön,
jonka kautta kapitalisti imaisee nautinnon siemauksensa.
Orja osoittaa näin
herralle tämän halun kohteen. Orjan on osoitettava herralle itsensä objektina,
jossa herra voi tunnistaa halunsa. Moderniteetissa herran tunnistama halu
ilmaantuu tiedon(halun) hahmossa. Orja markkinoi työtään, joka lisäarvon
tuotannon prosessissa abstrahoidaan herran tiedoksi. Siksi tiedon hahmo kätkee
itseensä riistämisen realiteetin. Kuten Janne Kurki sanoo: laborantit tekevät
likaisen työn, mutta nobelit korjaa tutkimustiimin johto.
Koska tieto on
vallitseva muoto herruutta samalla, kun herran tietämättömyys halustaan säilyy,
verhoutuu tietämättömyys vastakohtaansa, kaikkitietävyyteen. Missään tämä ei
näy niin hyvin kuin politiikassa, jossa ”yhteisten asioiden hoitaminen”
edellyttää kaiken toiminnan tasolla tapahtuvaa yhteisyyden kiistämistä. Tieto
ja totuus lankeavat yksiin. Nyt ”tieto on erotettu orjasta, ja tämä on tehnyt
vallankumouksestakin lähes tai kokonaan mahdottoman” (Kurki, Lacanin diskurssiteoria).
Itseään ja työtään
myyvää orjaa hämätään puheella ”itsensä elättämisestä omalla työllään”, vaikka
ennen muuta on kysymys herran nautinnon jatkuvuuden turvaamisesta herran
vaatimalla lisätyöllä, josta on tullut anonyymin ja fetisistisen järjestelmän
yleinen ja siksi helposti legitimoitava realiteetti. Koska kapitalismissa
elämiseen vaadittavan välttämättömän työn ja kapitalistille tehtävän lisätyön
suhde on kokonaan kadonnut havainnon kuolleen kulman tuolle puolen, on itseään
myyvän palkollisen suorastaan koettava kiitollisuutta ostajalleen, joka puolestaan
on toisen, isomman herran, omistuksessa. Lisätyö muuttuu järjestelmän vaikutuksesta
työksi, jota ”vapaiden työmarkkinoiden subjekti” tekee ”elättääkseen itsensä ja
perheensä”.
Nykyinen liberaalivasemmistolainen
ajattelu ei puhu juuri mitään kapitalismista tai edes pääomasta, sillä se ei
tahdo tietää niistä mitään. ”Markkinavoimien” kaltainen mystifikaatio yhdessä
demokratian ja ihmisoikeuksien perusfetissien kanssa riittää oikeuttamaan ”hyvinvointivaltion”
ylläpitämiseksi latistuneet vallankumousfantasiat. Röyhkeät muutosvaatimukset
jäävät oikeistolle ja traditionalisteille, joiden kaipuu eurooppalaisen aristokratian
perään ihastuttaa demystifikaatiota karttavalla rehellisyydellään, mutta
väsyttää mahtipontisuudellaan. Näiden vaatimusten totuudellisuus on tavassa, jolla
ne heijastavat olemassaolevan järjestyksen kyvyttömyyttä vastata kansan
irrationaalisiin huutoihin muulla kuin yhä uusilla vieraantuneisuuden
muodoilla.
Jordan Petersonin
kaltaiset ”ajattelijat” julistavat pakanallisia oppejaan ”elämän kiertokulun”
ja vallitsevan järjestyksen neuroottisesta vaalimisesta. Nuorten miesten lauma
seuraa profeettaa, joka ei erota Marxia Nietzschestä, mutta johtaa
yhteiskuntajärjestyksen teoriaa merenelävien biologiasta. Petersonin väkevä kyky
ajattelemattomuuteen ilmaisee totuuden herran huijarimaisesta halusta, jonka
kielletty olemus on tietämättömyys ja jatkuva pyrkimys sen kätkemiseen. Hänen
ilmeinen helppoheikkimäisyytensä ja opportunisminsa vetoaa niihin, jotka
tietävät, ettei herrasta voi päästä eroon, mutta luulevat, ettei herran paikka
ole vaihdettavissa.
Oikeistoliberaali
hylkää vallankumouksen, muttei samoista syistä kuin vasemmistoliberaali.
Oikeisto sallii vallanvaihdot, jos niille on (substantiaalinen) oikeutus. Siksi
oikeiston yhteiskuntakritiikki ei koskaan ole vallankumouksellista vaan vaatii ”paluuta”,
kun vasemmistolainen ajattelu (aidoimmillaan) katselee uuden tapahtumisen
mahdollisuutta ja työstää oikeutuksen ongelmaa dialektisesti pikemminkin katkoksen
kuin jatkumon kautta. (Itse jatkumo on
vasemmistolaiselle ajattelulle dialektinen käsite, kun se oikeistolaiselle on
substantiaalinen.)
Vasemmiston
traditiossa elävä oikeutuksen rakenteen kriittisen tutkimuksen perintö (tai sen
vaikutus) tuottaa liberaalissa versiossa siirtymän, joka marssittaa esiin
fetissit (demokratia, ihmisoikeudet, seksuaalisten vähemmistöjen oikeudet
jne.). Näihin fetisseihin oikeisto odotetusti tarttuu, tajuten ne juuri siksi
mitä ne ovatkin. Vasemmistoliberaalit vaikenevat tai uhriutuvat, vaikka juuri fetissin
tunnustaminen fetissiksi veisi kantavuutta oikeiston retoriikalta ja
mahdollistaisi todellisen kamppailun demokratian sisällöistä. Oman halunsa
ansaan joutuneena vasemmisto näyttää mieluummin uhraavan parhaimman osan
traditiostaan kuin omaksuvan järjestyksen ja moraalin paikan möykkäävän
vaihtoehto-oikeiston ja neoliberaalin konsensuksen todellisena vastavoimana.
Tätä vastavoimaa
tarvittaisiin, sillä edes traditionalistien ”aristokratian ideologia” ja myyttiset
paluun vaatimukset eivät suo mitään todellisia välineitä kapitalistisen
yhteiskunnan rakenteelliseen syväanalyysiin, vallitsevien auktoriteetti- ja
identiteettiliikkeiden sekä poliittisten tapahtumien ja antagonismien
diagnoosiin. Reaktionaarisina niiltä puuttuu kyky nimetä tapahtumia tavalla,
jota substanssin logiikka ja sitä myöten läsnäolon diskurssi ei jatkuvasti
rasittaisi. Ne voivat synnyttää laajaakin liikehdintää, kenties jopa kysyä
hysteerisesti ja suistaa herran sijoiltaan. Ne eivät kuitenkaan osaa
epäonnistua oikein, sillä puutteen ruumiillistamiseen ne kykenevät vastaamaan
vain mystiikalla ja logoksella. Ne eivät millään suostu muuttumaan paskaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.