TKL:n yhteiskuntakritiikin
teoreettinen ja poliittinen konteksti
Viimeksi esittelin hiukan
Työstäkieltäytyjäliiton (TKL) yhteiskuntakriittistä projektia, jonka eniten
moraalista tuohtumusta herättäviä piirteitä lienevät vaatimus 1 400 euron
vastikkeettomasta perustulosta sekä avoimet ja julkiset kehotukset työstä
kieltäytymiseen (minkä ohella liitto jakaa anteliaasti muun muassa vinkkejä
konkreettiseen työllistymisen välttelyyn). Yhtäältä kyse on moraalisen
konsensuksen taitavasta provosoimisesta ja performanssista, toisaalta
olemisesta ”tosissaan muttei vakavissaan”. Mistään vitsistä ei kuitenkaan ole
kysymys. TKL:n pamfletissa todetaan:
”Jokainen Suomen
hallitus on vuosikymmenien ajan luvannut aina satojatuhansia työpaikkoja lisää,
ilman että niitä olisi syntynyt. Eikö se ole vitsi? Pidetäänkö vallitsevaa
yhteiskuntajärjestystä yllä tosissaan, vai onko se pelkkä (huono) vitsi? Se
tuottaa ja tarvitsee työttömiä, samanaikaisesti se syyllistää ja kepittää
luomaansa ihmisryhmää. Tämä on absurdia, barbaarista väkivaltaa, emmekä voi
hyväksyä tätä normaaliksi arjeksemme, meitä ympäröivän yhteiskunnan
perusominaisuudeksi. Tulevien ihmisten näkökulmasta yhteiskuntamme näyttäisi
luultavasti traagisen sävyiseltä slapstick-komedialta.”
Pamfletin loppupuolella on Eetu Virenin (aiemmin toisaalla julkaistu)
projektin ideologiakriittistä taustaa esittelevä artikkeli, joka yhdistää
kapitalismin analyysin ja foucaultlaisen kamppailun alistamista vastaan
marxilaiseen luokkataisteluun. Virenin – varsin paljon Žižekin mieleen tuovan
näkemyksen – mukaan nimittäin ”[a]inoastaan lisäarvon* tuotannon nykyisten
muotojen löytäminen – moraalisten tulonjakoa koskevien kysymysten sijaan –
tekee mahdolliseksi luoda sellaisia käsitteitä, jotka saavat meidät itsemme
toimimaan sen sijaan, että luotettaisiin esimerkiksi valtion kykyyn ratkoa
kapitalismin ristiriitoja”. Žižekiläisesti ajatellen onkin kyse paikallisten kamppailujen yhdistämisestä
laajaksi yhteiskuntakriittiseksi projektiksi, toisin sanoen tietynlaisesta
kamppailun universalisoimisesta.
Ja Viren on, ilman muuta, oikeassa. Tekipä näet Rinteen tuleva hallitus
millaisia työllisyyspoliittisia reformeja tahansa se ei varmasti ratkaise
ainuttakaan olennaista umpikujaa, ja neljän vuoden kuluttua saatamme vielä
joutua todistamaan oppositiossa lihoneen oikeistopopulistihallituksen syntyä,
jonka vanavedessä kiiluu lupaus noidenkin vähäisten uudistusten romuttamisesta.
Olennaista onkin Virenin mukaan tarkastella ”kapitalismissa keskeisiä
kamppailuja, joissa voimasuhde työn ja pääoman välillä määrittyy”. Kehykset
kamppailuissa tapahtuvalle ”työvoiman ja pääoman välisen voimasuhteen
uudelleenmuotoilulle” asettuvat tuotantomuodon kautta ja tuotantomuodossa.
Viren kirjoittaa:
”Myös arvojen
muuttuminen tuotantohinnoiksi on viime kädessä poliittinen kysymys siinä
mielessä että se koskee luokkataisteluiden kehityksen tasoa tietyn lisäarvon
tuotannon muodon sisällä. ’Transformaatiokysymys’ on siis viime kädessä kysymys
työvoiman muuttamisesta pääoman komentamaksi työksi. Umpikujat, joihin
yritykset ratkaista kysymystä loogisesti tai käsitteellisesti ovat ajautuneet,
kertovat juuri siitä, että kyse on viime kädessä kapitalistisen tuotannon sisäisestä
ristiriidasta.”
Rajaamalla tarkastelunsa usein vain kapitalismin empiiriselle tasolle
porvarillinen taloustiede on pyrkinyt sivuuttamaan kysymyksen arvojen
muuntumisesta tuotantohinnoiksi poliittisen ulottuvuuden: arvon transformaatio
tuotantohinnaksi ”sivuutetaan ja siirrytään pelkästään tuotantohintojen
määräytymiseen markkinoilla”. Arvo lakkaa näin olemasta teoreettinen,
luokkataistelun tason määrittämä kategoria. Viren viittaa 1900-luvun alun
talousteoreetikkoon Hilferdingiin ja hänen nykyaikaiselle finanssikapitalismin
analyysille usein tärkeään teokseensa Finanzkapital (1910). Virenin
mukaan Hilferding, rajatessaan tarkastelun pelkkään kapitalismin empiriaan,
”ohittaa kokonaan kysymyksen lisäarvon tuotannosta” koko pääoman arvonlisäyksen
palautuessa ”pelkkään monopolituloon eli koronkiskontaan”.
Yksi nykyvasemmiston poliittisen epäonnistumisen salaisuuksia onkin
”hilferdingiläisen” paradigman (tiedostamattomassa) omaksumisessa, jonka kautta
konkreettiseksi viholliseksi paljastuvat ”ahneet pankkiirit”. Toiminnan
strategiaksi valikoituu siten hallitukseen meneminen pyrkimyksinä hajottaa
”pankkiirien monopoliasema konkreettisilla reformeilla” kuten yhteisöveron
alentamisella, jossa rahaa annetaan ennemmin ”hyville
teollisuuskapitalisteille” kuin ”pahoille pankkiireille”. Epäonnistuminen on
kuitenkin taattu, sillä ”teollisuusyritykset toimivat jo
finanssimarkkinoilla siinä missä pankit” ja niinpä veronalennuksista kertyneet
tuotot päätyvät lopulta ”markkinoita hallitsevien pankkiirien taskuihin”.
Pelkkien tuotantohintojen määräytymisen markkinoilla tarkastelu tuottaa
helposti perinteisen porvarillisen ja liberaalin asetelman, jossa kapitalismi
näyttäytyy ”luonnollisena” vaihtona ”vapaiden yksilöiden” välillä. Marxin
keskeinen oivallus oli kuitenkin tarkastella lisäarvoa yleisesti, sen
erityisistä ilmenemisen muodoista (voitosta ja korosta) irrallisena tekijänä,
sillä ”[y]leisessä muodossaan lisäarvo (…) ei määrity markkinoilla (…) vaan
tuotannon todellisuudessa”. Lähtökohdaksi on näin otettava tuotantosuhde, joka on rakenteellisesti
riistosuhde, sillä tuotannon todellisuudessa ”lisäarvoa ei määritä eikä voi
määrittää minkäänlainen oikeudenmukaisuus vaan kollektiivinen voimasuhde
pääoman ja työvoiman välillä”. Viren toteaakin Marxia seuraten lisäarvossa
olevan ”kyse vallasta” siinä missä voitto jää vain lisäarvon mystifioituneeksi,
sen alkuperän kätkeväksi muodoksi. Tuotantoprosessi on Marxille
”luokkataistelun momentti”.
Uudempi marxilaisen teorian kenttä mieltää arvon kategorian
poliittiseksi, työn alistamisen tapoja koskevaksi kategoriaksi, johon
”kristallisoituva konflikti ei myöskään palaudu pelkästään tehtaan sisälle,
pelkkään taloudelliseen riistoon”. Arvo ei näyttäydy kvantitatiivisena, vaan
kvalitatiivisena kategoriana, joka ”ilmaisee työn alistamista pääoman
abstraktin rahavirran palvelukseen”:
”Työstä ei tule
yhteiskunnallista vasta kun työn tuote tuodaan markkinoille vaan työ on
alistettava pääomalle kapitalistisessa tuotantoprosessissa tai oikeastaan jo
ennen sen alkua. Luokkasuhteen tai pääomasuhdetta konstituoivien
mikrovaltasuhteiden täytyy olla olemassa ennen tuotannon aloittamista.
Keskeistä kapitalismissa eivät siis ole markkinat, eikä kapitalismi ole
ensisijaisesti itsenäisiä tuottajia markkinoiden kautta suhteeseen asettava järjestelmä
(…).”
Työvoimaa ei näin alista ainoastaan ”markkinoiden näkymätön käsi”, vaan
valtio ja kapitalistiset suuryritykset, joiden vaikutus on paljon
kauaskantoisempi kuin työläisen yksinomainen materiaalinen alistaminen
palkkatyöhön. Viren viittaa Hans-Jürgen Krahliin, jonka mukaan ”arvon
tuottaminen” edellyttää joukon ”erilaisia konkreettisia vallan tekniikoita”,
joilla yhteiskuntaruumiiseen kuuluvan jäsenen subjektiivisuus ”muokataan
sopivaksi tiettyä konkreettista tuotannon muotoa varten”.
Virenin mukaan nykykapitalismissa velkavetoiset ja siksi äärimmäisen
epävakaat finanssimarkkinat muodostavat välttämättömän instituution, sillä
”ainoastaan ne tekevät mahdolliseksi mitata (…) metropolien elämänmuodoissa
syntyvää ei-homogeenista arvoa”. Viren nostaa tässä yhteydessä esiin Žižekin
usein korostaman seikan: nykymuotoinen kapitalismi ”on käytännössä kaapannut
valtion ryöstötoimiensa turvaajaksi”. Paradoksaalinen seuraus on, että
jälkiteollisessa muodossaan kapitalismi alkaa edellyttää (historiallisen
edeltäjänsä vastaisesti) valtion yhä
kasvavaa valtaa yksilön elämään, sillä esimerkiksi immateriaalisten
varantojen yksityisomistus on periaatteessa mahdotonta ilman valtiokoneiston
legitimoivaa väkivaltaa.
Koska nykyään niillä tuotannon aloilla, jotka ovat keskeisiä
kapitalistisen yhteiskuntajärjestyksen säilymisen kannalta, ei ole yhteistä ja
jaettua (kvantitatiivista) arvon mittaa, ei myöskään ole mahdollista luoda
matriisia tuottavuushyötyjen arvioimiseksi ja jakamiseksi. Viren huomauttaa,
että homogeenisen mitan puuttuessa ”taistelu ’tulonjaosta’ kääntyy suoraan
taisteluksi elämästä, ei siis pelkästään palkkatulojen ja pääomatulojen
suhteesta, vaan jokaisen elämän hetken käytöstä ja tavasta elää elämää,
elämänmuodosta, suhteesta aikaan, itseen ja toisiin”. Žižek toteaa Uudessa luokkataistelussa esimerkiksi
nykyään kaikkialle heijastuvan ”kulttuurien välisen konfliktin” olevan
luokkataistelun transformaatiota ja korostaa toistuvasti, ettei sitä (kuten ei
muitakaan aikamme merkittäviä kamppailuja) ole mahdollista tulkita oikein ilman
tietynlaisen teorian antamaa horisonttia, jossa näkyviin nousevat kamppailun
perustason olennaiset elementit.
Virenin deleuzelais-guattarilainen ja foucaultlainen ”olennaisen
kamppailun” tulkinta on, että ”[n]ykykapitalismissa kaikkein olennaisimpia (…)
ovat juuri kamppailut hallituksi tulemista vastaan jokapäiväisessä elämässä”.
Kyse ei ole vain yksinkertaisesta auktoriteetin vastustamisesta, vaan
kokonaisesta subjektiviteetin muuttamisen pyrkimyksestä. Tämä edellyttää ”kaiken
armotonta kritiikkiä” juuri sikäli kuin elämänarjessamme on kysymys
”mikrotasolla” ilmenevistä konkreettisista vallan tekniikoista ja niiden
tunnistamisesta.
*) Lisäarvolla tarkoitetaan työläisen
suorittamassa lisätyössä tuottamaa arvoa, joka sisältyy palkkatyön
sellaisenaan rakenteeseen, sillä kapitalismissa työläisen kokonaistyösuoritus
sisältää sekä välttämättömän työvoiman uusintamiseen vaadittavan työn että
varsinaisen arvoa tuottavan lisätyön. Työläinen ei hyödy tekemästään
lisätyöstä, vaan lisäarvon vie kapitalisti. Koska vaihdon tasolla työvoima
kuitenkin ostetaan ”oikeasta arvostaan”, kätkee palkkatyösuhteen empiirinen
todellisuus riiston realiteetin. Työvoimassa vaihdettavana tavarana ei
keskeistä ole sen vaihtoarvo, vaan käyttöarvo, joka ei liity vaihtoarvoon
mitenkään ja joka itsessään on vaihtoarvoa luovaa energiaa. Kuten Viren Marxia
seuraten kirjoittaa: ”Kysymys on viime kädessä työvoiman vaihtoarvon ja
käyttöarvon, pääomalle alistetun työn ja elävän työn itsenäisen
subjektiivisuuden välisestä ristiriidasta. Työn ja työvoiman, työsuorituksen ja
työläisen elämän välisen suhteen konfliktuaalisuudesta.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.