Laaja loppuluku: Kamppailun
todellisuudesta, merkityksestä ja vaikeudesta
Oma enimmäkseen itäsuomalainen (ja siten melko perifeerisellä tavalla ”pikkuporvarillinen”)
kasvuympäristöni on monessa mielessä ollut suhteellisen homogeeninen. (Tämä
kenties vielä korostui helluntaiyhteisömme kohtalaisen porvarillisena
arvomaailmana.) Lapsuudenperheeni edusti sukupolvea, joka nosti itsensä
keskiluokkaan omalla työllään ja säästäväisyydellään. Kasvatuksessani
korostuikin työn arvostus. Jo teini-iässä minuakin patisteltiin kesätöihin ja
opetettiin, että ainakin ”periaatteen tasolla” on oltava valmis ”mihin tahansa
työhön, mitä tarjotaan” – kuten vanhempanikin olivat aikoinaan olleet.
Melko varhaisessa vaiheessa aloin kapinoida tätä kuuliaista subjektiviteettia vastaan,
ja 18-vuotiaana asenteeni oli jo toistuva riidanaihe. Ilmankos, halusinhan jo
yläasteikäisenä kirjoittaa kirjoja kunnon työnteon sijaan! Selvää oli, että
inhosin ja vihasin sitä nöyrän työläisen ideaalia, jota ympäristö –
hyvinvointivaltio – minulle tyrkytti. En lainkaan ollut yhtä mieltä
ajatuksesta, että yhteiskunnan tuki velvoittaisi minut ”kaikkien muiden tavoin”
tulemaan kunnon
kansalaiseksi, joka tekee oikeaa työtä elättääkseen sillä
itsensä kuten kuuluu. Tällainen identiteetti on minua alusta saakka
häirinnyt. Vakuuttelut siitä, etten ollut mikään poikkeustapaus vaan ”aivan
kuten kaikki muutkin”, ainoastaan vahvistivat aikomuksiani ryhtyä toivottomaan
kamppailuun ”koko järjestelmää” vastaan. Kokemus muukalaisuudesta kasvoi suoranaiseksi
vakaumukseksi toisenlaisesta subjektiviteetista – yksilöllisyydestä, jota
sopeutumattomuus ja konflikti määrittelisivät. Vähintään intuitiivisesti
tajusin senkin, ettei sopusointu tuota hyvää taidetta.
Kuitenkin havaitsin kamppailun monella tavalla vaikeaksi tai
mahdottomaksi. Moralisoivaa diskurssia vastaan on vielä kohtalaisen helppo
nousta – riittää kun lukee jonkin verran oikeaa filosofiaa –, mutta kuinka
asettua vastarintaan järjestelmää vastaan, kun rahaakin tarvitsee elääkseen?
Ammattimaisesta kirjoittamisesta katosi hohto nopeasti: kirjailijalla työ ja
toimeentulo ovat harvoin sama asia. Perheellisenä ihmisenä olen järjestelmän
puolelta ”pakotettu” etsimään työni ulkopuolista toimeentuloa mistäpä muualta
kuin palkkatyöstä.
Toisaalta kirjailijana kohtaan yhä eneneviä vaatimuksia itseni
brändäämisestä ja markkinoimisesta. Esimerkiksi apurahahakemuksia
kirjoittaessani koen joka kerta äärimmäisen vastenmielisenä sen, kun on
yritettävä perustella jollekin saatanan lautakunnalle, miksi juuri minun työni
tukematta jättäminen on valtava menetys koko typerälle kulttuurillemme. Tunnekokemuksenkin
tasolla esiin nousee muutamia perustaa nakertavia kysymyksiä: Eihän kukaan edes
lue kirjojani, miksi helvetissä niiden pitäisi saada porvareiden tuki? Mikä
voisi olla vastenmielisempää kuin rakentaa yhteiskuntaa ”kulttuurityöllä”,
jonka se pöhöttyneessä kuplassaan vieläpä tunnistaa sellaiseksi? Miksi yleensä
hakea rahoitusta työlleen järjestelmältä, joka on kiinnostunut siitä vain
lisäarvon lähteenä? Ja niin edelleen.
Päädyn joka tapauksessa hakemaan apurahoja yhä uudelleen ja jopa toivon
niitä saavani, sillä nekin ovat parempia kuin aikansa tuhlaaminen
toimeentuloon. Suoranaista palkkatyötähän kirjailijan ammatissa toimiminen ei
ole silloinkaan, kun siinä menestyy. Isoilta kustantamoilta ennakkoja saava
nimekäskin tekijä on vain eräänlainen alihankkija. Tässä mielessä anonyymi
rivikirjailija on asemansa puolesta enemmän prekaari kuin työläinen. Juuri
suhteessa palkkatyöhön hän kokee järjestelmän antagonismin nahoissaan, etenkin
jos joutuu rahoittamaan sellaisella toimeentuloaan – voidakseen sitten
työpäivän jälkeen eristäytyä muusta perheestään autotalliin kirjoittamaan ja
takomaan vittuuntuneena nyrkkeilysäkkiä…
Kun pätkiksi pilkottu työsuhde katkeaa, joutuu establishmentin
apurahaorgioista tietämätön rivikirjailija kitkuttelemaan työttömyystuella.
Samalla hänen on varottava, ettei hän TE-toimiston silmissä ”paljastu” jonkin
sortin ”yksityisyrittäjäksi”. Kirjojen julkaiseminenhan saatetaan tulkita
aktiivisen työnhaun ja työmarkkinoilla kaupan olemisen esteeksi. Jos näin käy,
seurauksena on parin kuukauden karenssi. (Kirjoita siinä sitten veret
seisauttavaa taideproosaa.)
Omalla kohdallani ”kamppailu hallituksi tulemista vastaan” realisoituu ja
on realisoitunut siten ainakin kahtaalla. Nuorempana torjuin ympäristöstä
tarjotun kuuliaisen työntekijän ja kansalaisen identiteetin; nyt, 36-vuotiaana,
viisi kirjaa julkaisseena, työlläni toimeen tulemattomana kirjailijana, joudun
jatkuvasti pohtimaan, kuinka voisin osaltani parantaa perheemme taloudellisia
näkymiä (joiden vakaus luo kaiken muun hyvän ohella turvallisen työilmapiirin
ja auttaa keskittymään paremmin olennaiseen) – ja kuinka tämän voisi tehdä niin vähällä alistumisella kuin mahdollista.
Kuinka siis kamppailla ei-konkreettista vihollista (järjestelmää)
vastaan? Eetu Virenin TKL-pamfletissaan
tarjoama deleuzelais-guattarilainen paradigma tarjoaa vihjeen:
”ei riitä, että
vastataan ’julkisen keskustelun’, hallitsevien julkisuuksien asettamiin
kysymyksiin, että ratkaistaan kapitalismin ongelmia vaan ihmiset vaativat, että
saavat itse asettaa omat ongelmansa. Aksioomia eli konkreettisia reformeja
koskevien [eli julkisessa keskustelussa esiin nousevien] kamppailujen merkitys
muodostuu siitä, että niiden kautta kyetään luomaan uusien subjektiivisuuksien
tuottamisen kannalta edullisia materiaalisia ehtoja.”
Omassa tapauksessani kamppailu merkitsee näin yhtäältä julkisen tasolla
esimerkiksi Vasemmistoliiton (ja jopa SDP:n) joidenkin poliittisten
tavoitteiden strategista tukemista (esimerkiksi rahan lahjoittamista
vaalityöhön) tai kuulumista sosiaalisen median oikeistopolitiikan vastaiseen
Joukkovoima-yhteisöön. Toisaalta se subjektiivisuuteni tasolla merkitsee
esimerkiksi ideologiakriittisen blogin päivittämistä sekä kriittisen ja elävän
keskustelukulttuurin edistämistä.
Viren esittelee artikkelissaan (viitattu edellä) Gilles Deleuzen ja Felix
Guattarin tulkinnan uusista vastarinnan muodoista, joista
”vähemmistöksi-tulemisen” käsite Virenin mukaan ”hahmottaa olennaisen”, sillä
Deleuzelle ja Guattarille ”vähemmistö on nimenomaan ei-laskettavissa oleva”.
Lukumäärä ei vähemmistöä määritä, ”määrällisesti vähemmistö on enemmistössä” ja
”[l]opulta kaikki
ovat vähemmistöä ja enemmistössä ei ole ketään, vain tyhjä paikka. Yhteiskunnallisten
liikkeiden slogan 99 prosentista ei nähdäkseni tarkoita mitään muuta kuin sitä,
että 99 % Yhdysvaltojen, Euroopan, Kiinan tai minkä tahansa maailman osan
asukkaista on muuttunut vähemmistöksi ja huomannut sen.”
Vähemmistö ei ole kokonaisuus tai elementtien joukko, vaan
ei-laskettavissa oleva kytkös, elementtien välissä tuottuva ”ja”, joka ei kuulu
niistä millekään. Badioulaisesti sitä voisi kuvailla kokonaisuuteen
kuulumattomaksi joukon ylimääräksi. Se ei kuulu joukkoon, mutta ilman sitä
joukko ei ole mahdollinen. Esimerkkinä voi esittää maalauksen, jonka joukkoon
tai kokonaisuuteen yksittäiset siveltimenvedot vielä kuuluvat; sen sijaan olisi
aiheetonta väittää yksittäisten maalimolekyylien kuuluvan teokseen. Kuitenkaan
teos ei olisi mahdollinen ilman niitä. Sama pätee kansaan, jonka kokonaisuuden määrittelee siihen kuulumaton osa,
vähemmistö.
Joensuu-trilogiani toiseen osaan Lauttaan
kirjoitin kohtauksen, jossa Esaias-niminen nuorukainen kokee ”ideologisen
heräämisen” katsellessaan televisiosta uutiskuvaa Pariisin vuoden 2005
mellakoista. Tähän yhteyteen lisäsin luonnehdinnan ”kansasta, joka ei ole
kansa” ja joka juuri siksi on ainoa todellinen kansuuden mahdollisuus. Esaias
huutaa porvarillista järkeä edustavalle veljelleen (ja isälleen):
” – niillä ei ole
vaihtoehtoa koska Systeemi ei anna sitä
niille! Niillä ei ole kykyä protestoida USKOTTAVASTI koska niiltä on viety
minuus, tajuatko, niiltä on viety paikka, ne on pelkkää Systeemin ylijäämää, ne
on ei-ketään, ne on tuhat kertaa TOISIA – ja ehkä niitä tulee aina vaan enemmän
ja ne tulee ja tulee ja sanoo MEILLE ettei me olla enää kansa vaan kansa on NE
joita ei kansaksi tunnusteta, ne joita ei tunnusteta KENEKSIKÄÄN, ne jotka on
todellinen kansa, ei siis ME – me vitun helvetin etuoikeutetut. Tajuatko –
tajuatko – tämä on ehkä sinun viimeinen mahdollisuus tajuta MINUA.” (Lautta, 64)
Kapitalistinen aksiomatiikka kykenee Deleuzen ja Guattarin mukaan
tajuamaan vain laskettavissa olevat joukot: ”vain jos työläiset järjestäytyvät
marssimaan selkeässä rivistössä tai liittyvät ammattiyhdistyksen jäseniksi,
heidän kanssaan voidaan tehdä sopimus”. Juuri vähemmistöt ei-laskettavana ja
aksiomatisoimattomana joukkona ”asettavat ongelmia, joita kapitalismi ei kykene
ratkaisemaan”. Esaias tunnistaa uutiskuvasta tällaisen joukon: sen olemassaoloon
ruumiillistunut vaatimus ei artikuloidu tunnistettavana ja laskettavana
objektien moneutena, vaan pelkkänä tuhoavana raivona, johon varakasta
keskiluokkaa edustava Esaias kokee jonkinlaisen hysteerisen samastumisen. Tämä johtaa
hänet hylkäämään koko siihenastisen elämäntyylinsä radikaalilla tavalla.
”– ikään kuin juuri
ONNELLISUUS ei jatkuvasti ajaisi teitä uhraamaan kaikkea mahdollista, mukaan
lukien typerät halunne – katso nyt, Isä Hyvä: se mitä te nimitätte ’hyväksi elämäksi’,
no, kohtuullisuus, minimoidut riskit, säntillisyys, henkinen ja ruumiillinen
jaksaminen ja kaikki muu paska, tiedät kyllä, säännöllinen työ ja ’elätetty
perhe’, tulessa koeteltu usko Hyvyyden keskiluokkaisuuteen – ja ah, nimenomaan
’elättäminen’, missä vaiheessa te tämänkin termin omitte? – sitäkö on
’elättäminen’, jonkin elossa pitäminen, sitäkö että vittu TIENAA saatana, niin
niin, tienaaminen, tuo kaikille yhteinen verkostoitunut helvetti. Teidän
etiikka jota saarnaatte pummeille (…) .” (Lautta,
66)
Virenin (Deleuzen ja Guattarin) mukaan ”vähemmistö ei koskaan ole, koska
ei ole vähemmistöä vaan ainoastaan vähemmistöksi-tulemista”, ja niinpä
”vähemmistöille ei voida tarjota minkäänlaista ’diiliä’”. Tätä heijastellen
kieltäytyy Esaiaskin vanhempiensa (erityisesti isänsä) ehdottamasta
”sovinnosta”; samassa yhteydessä isä ihmettelee, ”mitä vittua yhteiskuntaa tai
KETÄÄN (…) hyödyttää se jos sinä menet
spurguksi tai elämäntaiteilijaksi mihin lie persläpeen”. Kuopuksen vastaus
kertoo olennaisen: häntä ei ”juuri nyt liikuta se kuinka hyödyllinen olen
KENELLEKÄÄN”.
Lauttaa olenkin usein ajatellut
pienoisromaanina, jossa henkilökohtaisen kamppailuni antagonismit ilmenevät
proosan konstellaatiossa. Esaiaksen ”kapina” epäonnistuu totaalisesti: hän
muuttaa autiotaloon, tulee salaperäisen Akatemiaksi itseään kutsuvan yhteisön johtajaksi
ja kuolee lopulta yhtä salaperäiseen ja perin kammottavaan ”lahotustautiin”.
Opetuslapset, yhtenä heistä Lautan kertojapäähenkilö
(ja alter egoni) Daniel, hajaantuvat maailmalle.
Danielin henkilökohtainen kamppailu porvarillisia arvoja vastaan kokee
vastaavanlaisen lopun, joka ei kuitenkaan tavoittele Esaiaksen kuoleman
traagisuutta vaan on pelkästään nolo häviö väittelyssä kusipäisen ja läpeensä
kapitalistisen yhteiskunnan arvot sisäistäneen Leon kanssa. Toisaalta kenties Danielista
juuri tämän negaation kautta tulee ”vähemmistöksi-tuleva” kirjan lopun ikään
kuin (jos siis esittämäni tulkinta hyväksytään) alleviivatessa tätä: ”oi Daniel
Daniel DANIEL Daniel, ja niin tulee yö, koko ajan vähän pimeämpi, ja aurinko
kumottaa alialhaalla näkymättömissä punaisena ja syyhyävänä kuin palavat
jätteet mutta kukaan ei usko, ei kukaan usko ettei sinua ole”.
Mikä siis mittaa vähemmistöjen menestystä kamppailuissaan? Deleuzen ja
Guattarin mukaan ei ”se, missä määrin ne kykenevät pääsemään sisään enemmistön
valtajärjestykseen vaan se, missä määrin ne kykenevät kasvattamaan
ei-laskettavien joukkojen voimaa”. Näin ensisijaista vähemmistöksi-tulemisen
prosessissa on ”olevan työvoiman autonomia”, sen itsenäisen arvonlisäyksen
kyky, kyky luoda omat arvonsa ja uudelleenarvioida kaikki arvot. Merkitsevää ei
olekaan ”konkreettinen vihollinen ja sen voittaminen”, sillä autonomia ja
taisteleminen konkreettista vihollista vastaan ”ovat pikemminkin käänteisessä suhteessa
toisiinsa”:
”Konkreettisia
vihollisia ajatellaan silloin, kun tehdään porvarillista politiikkaa tai
järjestäydytään politikoimisen vuoksi. Autonomiaa ja omaa kykyä yhteiseen
kamppailuun saavutetaan silloin, kun kyetään irtautumaan konkreettisesta vihollisesta.
Vaikka vihollinen ilmestyisi poliisin muodossa, ja vaikka poliisia vastaan
olisi puolustauduttava, ei kuvitella, että todellinen vihollinen olisi
poliisi…”
Virenin (ja samalla koko TKL:n marxilais-foucaultlaisen projektin) mukaan
olennaisimmat kamppailut nykykapitalismissa ovat paikallisia ja liittyvät vallan
mikrotason strategioihin, joilla pyritään hallinnoimaan jokapäiväisen elämän ja
subjektiviteetin alueita. Viren intoutuu jopa poeettiseksi kuvaillessaan arkisen
kamppailun todellisuutta: ”Jokainen äärettömän pienikin kapina on suunnattoman kaunis,
loputtomasti kauniimpi kuin tähtitaivas yllämme ja loputtomasti arvokkaampi
kuin moraalilaki sisällämme.”
Toisaalta korostaessaan autonomiaa TKL:n kamppailun teoria vaikuttaa
välttävän kapinan varsinaisen sudenkuopan, jonka rakenteellisen ongelman Lacan
palauttaa vaateen rakenteeseen: järjestelmään
kohdistuvana tunnustuksen vaatimuksena kapina on edelleen kiinni rakenteessa,
jota se nimellisesti vastustaa. Viren liikkuu kuitenkin tässä badioulaisen autonomian
suuntaan, suuntaan jossa ei niinkään pyritä muuttamaan suoraan vallitsevaa
järjestystä pyrkimällä tunkeutumaan sen rakenteisiin vaan jossa itsepintaisella
taistelulla (jokapäiväisen subjektiviteetin tasolla) pyritään luomaan omat
arvot – tai kuten Badiou sanoo: osallistumaan totuusprosessiin.
Kapitalistisen tuotannon analyysin rooli ei tässä liity suoraan näihin
arkisiin kamppailuihin – minäkään en tarvinnut kapitalismin analyysia taistellessani
kutsumukseni puolesta kuuliaisen työläisen moraliteettia vastaan. Viren
kuitenkin huomauttaa, että lisäarvon tuottamisen historiallisten muotojen analyysi,
joka tässä tarkoittaa ”kapitalistisen mikrovallan verkostojen rakentumisen
logiikkaa”, mahdollistaa etsimään ja ehdottamaan sellaisia kamppailemisen
tapoja ja eri ryhmien välisiä liittoja, jotka voimien tuhlaamisen sijaan
kasvattavat niitä.
Nyt kun palkkatyö on lakannut olemasta yhteiskuntaa jäsentävä ja
vakauttava keskeissuhde ja työn murros on arkipäivää, ainoa työvoiman näkökulmasta
järkevä ratkaisu – toisin sanoen ainoa tapa, jolla ”luodun likviditeetin valuminen
finanssimarkkinoille” on estettävissä – on perustulo, vastikkeettoman rahan
antaminen työvoimalle ilman teollisuusyritysten välikäsiä. Kuten Viren toteaa,
finanssimarkkinat eivät ole reaalitalouden loinen, vaan kuuluvat sen
rakenteeseen ja ovat siten ”kiinteä osa lisäarvon tuotannon organisointia”; niiden
valtaa eivät horjuta yritystuet tai muukaan työllistämiseen ohjattu raha. Riittävän
suuri perustulo ilman palkkatyösuoritusta myönnettävänä luottorahana Virenin
mukaan ”kasvattaa työvoiman autonomiaa” ja ”avaa mahdollisuuksia vapautua ’finanssimarkkinoiden
diktatuurista’”.
Elämän ilman palkkatyötä mahdollistava perustulo loisi näin olosuhteita,
jotka laajentaisivat mahdollisuuksia työvoiman autonomiaan ja riistottoman
työ-todellisuuden syntymiseen. Oikeistolle tällainen ajatus on utooppinen ja
mahdoton: ”väärä ihmiskäsitys”, sanotaan. Kuten aiemmassa on kuitenkin
osoitettu, juuri asetelman palauttaminen yksilölliseen (tai kollektiiviseen)
ahneuteen ja yritys torjua sen vaikutuksia johtaa umpikujaan, jota järjestelmä
ei itse kykene ratkaisemaan. Pahuudella ja ahneudella on ilman muuta osansa
kapitalismin historiassa ja nykytodellisuudessa siinä kuin elämässä ja sen
kärsimyksessä yleensäkin – tämä on latteus jota kukaan ei kiistä –, mutta
yhtäläisesti on syytä korostaa kulttuurin ja yhteiskuntajärjestyksen rakenteistavaa
vaikutusta (jota voidaan kutsua ”vietinsäätelyksikin”), toisin sanoen yhteiskunnallista paradigmaa tai Charles
Tayloria soveltaen sosiaalista kuvastoa,
joka käytännössä määrittelee ajateltavissa olevan ja ei-ajateltavissa olevan
etiikat, moraliteetit, toden ja epätoden.
Tämän paradigman muuttaminen vaikuttaa vallitsevassa mahdollisen
horisontissa epätodelliselta ja mahdottomalta, mikä on samalla yksi syy sille,
että sitä vastustaa aluksi niin enemmistö kuin eliittikin. Konkreettista menestystä
vaatimus paradigman muutoksesta alkaa saavuttaa siinä vaiheessa, kun
jokapäiväisten kamppailujen ”kriittinen massa” ja vallitsevan järjestelmän
ristiriidansietokyky ylittyvät. Hallitsevalle väestönosalle tämä tulee lopulta
lähes aina yllätyksenä.
>Vähemmistö ei ole kokonaisuus tai elementtien joukko, vaan ei-laskettavissa oleva kytkös, elementtien välissä tuottuva ”ja”, joka ei kuulu niistä millekään. Badioulaisesti sitä voisi kuvailla kokonaisuuteen kuulumattomaksi joukon ylimääräksi. Se ei kuulu joukkoon, mutta ilman sitä joukko ei ole mahdollinen.
VastaaPoista>Sama pätee kansaan, jonka kokonaisuuden määrittelee siihen kuulumaton osa, vähemmistö.
Niin... helluntaiseurakunnasta vieraantunut työläisajattelija ja yhteiskuntakriitikko T. Hakkarainen esitti tämän saman ajatuksen jo vuonna 2011 hysterisoidessaan koko kansan ja yhteiskunnan käsitteet: Malliyhteiskuntaa ei synny muodostamalla uusi yhteiskunta edellisen vähemmistöistä.
Sanoisin kyllä tuota Hakkarais-luentaasi vähintäänkin väljäksi, jos hänen haastattelustaan olet onnistunut uuttamaan deleuzelais-guattarilais-badioulaisen ajatuksen kokonaisuuden määrittävästä ylimäärästä; saati että hän tuossa jotenkin "hysterisoisi" eli saattaisi liikkeeseen kansan ja yhteiskunnan kaltaiset merkitsijät (pikemminkin kuin pyrkisi diskurssillaan ennen muuta uusintamaan ne ideologisina tikkauspisteinä), mutta ei vähä mitään.
Poista