”These are the questions Zizek should have asked Peterson. But he seems
too sad and broken to try anymore.”
Benjamin Studebaker, ”How Žižek
Should Have Replied to Jordan Peterson”
Eliran Bar-Elin ja Stefanos Roimpasin artikkeli analysoi Slavoj Žižekin ja Jordan Petersonin debattia lacanilaisesta näkökulmasta ja
osoittaa, ettei Žižekin välinpitämätön suhtautuminen Petersonin hutiloituun
marxismikritiikkiin ollut sattumanvaraista. Kirjoittajat huomauttavat sen, ”minkä
monet mieltävät puuttuvaksi, nimittäin Petersonin väitteiden rakenteellisen
kumoamisen”, olevan ”sellaisenaan debatin todellisten rajojen demonstraatio”.
Tämä demonstraatio tapahtuu yksinkertaisesti ”Žižekin subjektiivisen position
kautta”.
Kirjoittajat nostavat esiin Alain Badioun erottelun monstraation ja de-monstraation
välillä. He vertaavat debattia kahden ystävän ja yhden hullun asetelmaan,
jossa hullu alkaa yhtäkkiä mölistä järjettömyyksiään toiselle ystävyksistä. Monstraatiota olisi tässä yhteydessä sen
selittäminen, ”miksi hullun äänet eivät vastaa mitään lingvistisiä yksikköjä ja
ovat siten merkityksettömiä”. Molemmat ystävykset tietävät tämän: ”saman
symbolisen tilan oletettu tieto tai järjestys (tässä tapauksessa kieli) on jo
[toisen] jakamaa [shared by him/her]. Hullun ääntelyn ja kielen sanojen
ei-vastaavuuden paljastaminen olisi sinänsä merkityksetön akti.
Petersonin ”10 kohdan marxismikritiikkiä” (josta on kyllä ehditty
suorittaa jo oma monstraationsakin)
voi siis pitää esimerkkinä yliopistodiskurssin päättömästä performanssista, jossa ”asetetaan oletetun objektiiviset faktat ilman
subjektiivista väliintuloa”. Žižekin ei tarvitse esitellä omaa ”marxismin
malliaan” osoittaakseen Petersonin tiedollisen inkonsistenssin; päinvastoin
”mallien yhteenotto asettaisi debatin kokonaan symbolisen alueelle”, sillä se,
mikä varsinaisesti vastustaa symbolisaatiota,
”tulee yhä tuollaisessa yhteenotossa torjutuksi”.
Bar-Elin ja Roimpasin mukaan Žižekin esitys jäi ”traditionaalisesta
akateemisesta performanssista” niin kauaksi kuin mahdollista. Žižek toisin sanoen kieltäytyi ilmaantumasta
täytteeksi siihen aukkoon, jonka Peterson esityksellään artikuloi, ”subjektiksi
jonka oletetaan tietävän”, ja joka tämän tehtävän täyttäessään olisi ainoastaan
pönkittänyt Petersonin esiin marssittamaa yliopistodiskurssia antamalla
tyhjentävän 10 kohdan esityksen siitä, mikä vastapuolen kritiikissä meni
pieleen. Žižek ei siis olettanut, ettei yleisö tiedä. Hän ei tarjonnut omaa faktuaalista malliaan vastaukseksi Petersonille,
vaan ”vastusti kiusausta monstroida malliaan ja de-monstroi näin Petersonin
rajoitukset”.
Žižekin voi näin sanoa kieltäytyvän Petersonin tyrkyttämästä
epistemologisesta pelistä ja sen sääntöjen noudattamisesta. Petersonin
marxismiasiantuntijuus (kuten suuri osa hänen ajatteluaan) on vitsi, eikä Žižekin tarvitse selittää sitä auki
(muuten katoaisi koko homman hauskuus, kuten tietää jokainen ”vitsianalyysiin”
perehtynyt). Samalla Žižekin ja Petersonin debatti osoittaa laajemmin
anglosaksisen yliopistotyylin väittelyiden torjuttuun, nimittäin varsinaisen
ajattelun puutteeseen. Yliopistodebatti on epistemologista peliä, johon
osallistumisen hinta maksetaan tiedon valuutassa: tiedoksi naamioituneena
ei-tietona ja ajattelun virkaa toimittavana ei-ajatteluna.
Yliopistodiskurssin kiistäminen tai purkaminen sillä itsellään edellyttää
pelin sääntöjen seuraamista, mikä edelleen kätkee sen tosiasian, että tälläkin
tiedolla on mestarinsa, joka ammentaa nautintonsa Toisen (”tietämättömän”
yleisön, opiskelijan, työläisen etc.) passivoivasta asettamisesta kohteekseen. Lopputuloksena
on yliopistodiskurssin voimistuminen entisestään. Ainoa kriittisen väliintulon
toimiva muoto on osoittaa tiedollisen kentän jakautuneisuus hysterisoimalla se,
ja juuri niin Žižek Bar-Elin ja Roimpasinkin mukaan tekee.
Ensimmäisenä on kumottava
performatiivisesti yliopistodebattia strukturoivat
säännöt, ja tässä Žižek onnistuu. Samalla debatin on epäonnistuttava debattina.
Petersonin tiedollinen status tai paikka hysterisoituu, mikä ilmenee muun
muassa hänen subjektiivisena ”liikehdintänään” kohti samanmielisyyttä Žižekin kanssa.
(Näin perusneurootikko tyypillisesti toimii, aina samastumisprosessiin
pyrkien.) Žižek siis ikään kuin kysyy Petersonin tiedon mestarilta, miksi hän (”Žižek
marxilaisena”) on sellainen kuin mestari väittää hänen olevan. Tämä kysyminen
tapahtuu hysteerikon paikalta; siten
Žižek debattiin osallistuvana subjektina on aina jo jotain diskurssin
vaikutuksesta pudonnutta, sillä asettuessaan itse kysyjän paikalle hysteerikko
ei enää ”tiedä”, missä tai kuka on. Debatissa tämä näkyy esimerkiksi Žižekin
subjektiivisen demonstraation ”kyvyttömyytenä” seurata formaalin debatin
protokollaa niin muodossa kuin sisällössä.
Tässä mielessä ne, jotka kritisoivat Žižekiä asian ohi puhumisesta,
ampuvat itse maalin ohi. Jos harjoittaa lacanilaista ideologiakritiikkiä, kuten
Žižek tekee, vaaditaan muutakin kuin uusi sisältö vanhassa muodossa – muussa
tapauksessa sisältö jää pelkäksi fetissiksi, ja juuri fetisistisestä vaihdosta
on suurimmassa osassa oikeaoppista yliopistodebatointia kysymys. Peterson olisi
tietysti hävinnyt kelle tahansa Marx-asiantuntijalle, ja tätä ilmeisesti
toivottiinkin. Žižek kuitenkin osoitti olevansa aito ajattelija, kun ei tästä
toiveesta vähääkään piitannut.
Jos shakkiottelun voittaa pelaamalla shakkinyrkkeilyn säännöillä, onko silloin todella voittanut ottelun (todellista voittoa ei mitata aplodien määrällä)?
VastaaPoistaŽižek ei pelannut shakkia shakkinyrkkeilyn säännöillä, vaan kieltäytyi pelaamasta; hän toisin sanoen kieltäytyi tunnustamasta perustavaa pelin muotoa – olipa kyseessä sitten shakki tai shakkinyrkkeily – ja asettui samalla sen asetelman, jossa panoksena on ”todellinen” voitto, ulkopuolelle.
Poista