”Ja Žižek otti Petersonin suojiinsa kuin
eksyneen lapsen.”
HT
Härkönen
Slavoj Žižekin ja Jordan Petersonin debatista on
puhuttu kauan, ja kauan sitä on odotettu. Itse katselin debatin viime
sunnuntaina, ja koska pyrin huomioimaan lukijoiden puolelta esitetyt
eksplisiittiset toiveet, kirjoitan debatista myöhemmin laajemman analyysin.
Tämä suppea kimppu hajanaisia vaikutelmia toimikoon johdantona ja pohjustuksena
aiheeseen.
Kokonaisuutena debatti toimi paremmin keskusteluna kuin näyttävänä
kaksintaisteluna. Formaali muoto ei – kuten Guardian-lehden arviossakin todetaan – näyttänyt olevan keskustelijoille paras mahdollinen, ja debatin
huippukohdat sijoittuvat ilman muuta monologien jälkeiseen keskusteluun. (Tässä
ei kuitenkaan ole kaikki, ja palaan asiaan myöhemmässä analyysissa.)
Jo Petersonin avauspuheenvuoro paljastaa, ettei hän ole välittänyt tehdä
kotiläksyjään, vaan jatkaa valitsemallaan tiellä ja päättää tällä kertaa
taistella Kommunistisen manifestin pohjalta
laatimiaan vulgaareja yksinkertaistuksia vastaan. Tämä ei tietenkään toimi edes
alkeellisena marxismikritiikkinä, jatkuvasti liikutaan vain aivan yleisimmällä
tasolla, ja Žižekillä on hyviä syitä jättää koko kritiikki tavallaan omaan arvoonsa
(tähänkin palaan myöhemmin). Peterson ei vaikuta ymmärtävän mitään edes
puolustamastaan kapitalismista, saati että millään tavoin kommentoisi Marxin
ydinoppia työn ja pääoman ristiriidasta.
Žižekin avaus on hengästyttävä pienoisluento, jossa hän niputtaa yhteen
joitakin The Courage of Hopelessness -kirjansa
teemoja. Jo tässä vaiheessa käy ilmi debatoijien keskeinen ero. Peterson
julistaa, Žižek ajattelee. Merkillepantavaa on, ettei Žižek asemoi itseään
niinkään uuden oikeiston kuin nykyisen liberaalin vasemmiston kriitikoksi. Näin
hän korostaa yhtymäkohtaa vastapuoleen ja osoittaa debatille dialogisemman suunnan.
Peterson on riittävän fiksu tajutakseen Žižekin avauksen jälkeen, ettei
kummoiseen keulimiseen ole varaa. Aivan yhtä mahtipontisesta
konservatiivisen status quon pönkittämisestä
ja ”postmodernin neomarxismin” tuomitsemisesta kuin yleensä emme pääsekään
tällä kertaa nauttimaan. Peterson näyttää jopa hämmentyvän Žižekin näkemysten
kriittisestä kapasiteetista. Se ei estä häntä tarrautumasta halpoihin yleistyksiin.
Žižekiä ei selvästikään kiinnosta Petersonin luoman Marx-karikatyyrin
teurastaminen, vaan hän eksplisiittisesti tulkitsee debatin pyrkimykseksi
vakavaan keskusteluun ajallemme keskeisistä ongelmista. Tästä seuraa osaltaan
myös debatin ”epäonnistuminen” varsinaisena debattina. Žižekin tapa asettaa
kysymyksiä nimittäin haastaa koko perinteisen debatin muodon ja rakenteen. Voin
vain kuvitella, kuinka paljon tällainen häiritsisi formaalin yliopistollisen väittelymuodon
mestaria William Lane Craigia, jonka näkisin mielelläni väittelemässä
kristinuskosta Žižekin kanssa. (Petersonin kanssa Craig on jo ehtinyt lavalla piipahtaakin.) Mutta
tietenkin Žižekillä on lacanilaisena erinomaiset syynsä poiketa yliopistodiskurssin
tavanomaisista muodoista.
Žižekin epäsovinnainen tyyli joka tapauksessa enemmän tai vähemmän säilyttää
Petersonin kasvot, vaikka keskustelijoiden välinen tasoero muuten tuokin
mieleen William Lane Craigin ja Christopher Hitchensin väittelyn. Toisaalta juuri Žižekin poikkeuksellinen
diskurssi haastaa Petersonin edustaman yliopistotiedon tavalla, johon
vastatakseen Petersonin on astuttava tietonsa ulkopuolelle ja epäonnistuttava.
Palaamme asiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.