Aktiivimallin
kaltaiset työllisyyspoliittiset keksinnöt saattavat ensi alkuun tuntua
typerysten väsäämiltä. Niiden taustalla on kuitenkin luja ja johdonmukainen
dynamiikka. Tuon dynamiikan pohjana on tietty ristiriita, joka kuuluu itse
järjestelmän rakenteeseen. Perusväitteeni on, ettei aktiivimalli laajasti
ajatellen ole vahingon tai huolimattomuuden tuotos, vaan sen ilmentämä
tehottomuus on osa mallin toiminnan logiikkaa. Aktiivimallin tuottanut
ideologia ei ole ristiriidassa maamme kansainvälistä kilpailukykyä
tai edes innovaatiokehitystä ajavan ideologian kanssa, niin hullulta kuin
ajatus saattaa tuntuakin. Koetan selittää, miksi. Ristiriita on olemassa, mutta
se ei ole ideologinen, vaan systemaattinen.
Aktiivimalli
on yksi esimerkki globaalin kapitalismin paikallisesta ilmenemismuodosta. Se
ilmentää myös globaalin pääoman toiminnan vaikutusta hyvinvointivaltioon, jonka
olemassaolo on muuttunut preesensistä imperfektiksi. Tämä on tietenkin vain
pieni ja näkyvä huippu riiston dynamiikasta, jota Suomikin alkoi tietoisesti
seurata viimeistään 1980-luvulla. Aktiivimallin varsinainen tarkoitus on
yksinkertainen ja yksiselitteinen. Se on muun muassa keino, jonka avulla
pyritään pitämään työn arvo riittävän alhaisena, jotta Suomen kansainvälinen
kilpailukyky eli maan houkuttavuus suurpääoman sijoituskohteena säilyisi ja
kasvaisi. Lisäksi malli tuo mukanaan valtaa tukevaa moraalista pääomaa, joka
työttömälle ilmenee jatkuvana nöyryytyksen kokemuksena. Köyhän ei tule olla
ylpeä.
Tunnetusti
mallin toimeenpano ei ole lisännyt sellaista työllistymistä, joka turvaisi
työläiselle edes välttävän perustoimeentulon. Se ei ole mallin tarkoituskaan.
Aktiivimalli hyödyttää ennen muuta ilmaistyövoiman käyttäjiä ja ”rekrytointiin”
erikoistuneita yrityksiä, jotka ”työkokeilujen” ja muiden vastaavien
eufemismien varjossa voivat lisääntyvissä määrin jatkaa palkattoman työvoiman
hyödyntämistä. Aiheen ympärillä leijuva itsepintainen hiljaisuus on
paljonpuhuva. Malli ei pyri työttömyyden poistamiseen, sillä työttömyys on
rakenteellinen osa toimivaa kapitalismia: työttömyyttä on oltava, jotta
työvoiman arvo säilyy työmarkkinoilla riittävän alhaisena. Aktiivimallin on
tarkoitus luoda uudet markkinat sijoittajia varten ja näin pyrkiä saamaan
työttömyydestä lisäarvoa. Malli on reaktiota yhteen kapitalismin itsensä
tuottamista ristiriidoista. Se tarjoaa taudinaiheuttajaa vaivan lääkkeeksi.
Taustalla on ikivanha työn ja pääoman antagonismi.
Poikkean
hetkeksi sivuteemaan. Tässä vaiheessa elinkeinoelämän edustajat marssittavat
näyttämölle niin sanotun kohtaanto-ongelman. Liikemies- ja konsulttijargonilta
haiskahtava ilmaisu viittaa työvoiman tarpeeseen aloilla, joilla sitä ei
riittävästi ole. Tämä, kuten työttömyys, kuuluu sekin osana kapitalismin
toiminnan rakenteeseen. Jatkuva lisäarvon kasvattamiseen tähtäävä
tuotantovälineiden kehitys (esim. robotisaatio) ajaa väistämättä siihen, että
on aloja, joilla työvoimasta on pulaa. Tämä ei kuitenkaan käy miksikään
vasta-argumentiksi väiteltäessä työttömyyden perimmäisistä syistä, sillä
kohtaanto-ongelman tuottaa sama ekonomia kuin työttömyydenkin.
Siispä mitä
halvempaa on työvoima, sitä suurempi on työvoiman tekemästä (lisä)työstä
saatava lisäarvo. Koska palkattoman orjankin on elettävä ja kyettävä
uusintamaan itseään työtä varten, näkyvät aktiivimallin vaikutukset
yhteiskunnan käsiin räjähtävinä sosiaalimenoina, joiden lisääntyvä leikkaaminen
muodostuu yhä pakottavammaksi välttämättömyydeksi, sillä pääoman puolelta
leikkaaminen vaarantaisi lisäarvon tuotannon. Se taas vähentäisi kilpailukykyä
ja siis maamme houkuttelevuutta sijoituskohteena.
Kohtaanto-ongelma
ja muut vastaavanlaiset kapitalismin omaan logiikkaan perustuvat ja sen
tuottamat osa-alueet muodostuvat tässä vaiheessa pinnallisten analyysien
aihetodisteluiksi siitä, että ongelma on viime kädessä työttömän tai työläisen
moraalissa: sosiaaliturvan luksus tekee ihmisestä työtä vieroksuvan pummin.
Niinpä on säädettävä lisää aktiivimallin kaltaisia kurinpitopykäliä, joiden
sosiaalisilla vaikutuksilla tulevaisuudessa perustellaan yhä kiristyviä
”työllisyystoimenpiteitä”. Päättelyn kehällisyys piilotetaan julkiseen
diskurssiin, joka suhtautuu työvoiman puutteeseen ja sen liikatarjontaan
kahtena täysin erillisenä ongelmana. Selitys tarjoutuu tässä vaiheessa jo
automaattisesti: jos kerran työvoimapula on todellinen, on työttömyyden oltava
keinotekoista. Oikeistolle tyypillinen työn muuttaminen abstraktiksi
itseisarvoksi on osa kyseenalaistamatonta yhteiskunnallista konsensusta, ja
juuri se toimii nyt työttömään palkkaorjaan kohdistuvan sorron oikeuttavana
ideologisena merkitsijänä.
Suomen
kansainvälisen kilpailukyvyn mahdollinen lisääntyminen ei tule jatkossakaan
hyödyttämään sanottavasti köyhiä ja työtätekeviä, vaikka päinvastaista
jatkuvasti toistellaan. Rikkaiden pöydistä ei tipu muruja muille kuin rikkaiden
perseennuolijoille, eikä aina heillekään. Suomi ei päätä taloudestaan itse,
vaan päätökset tehdään toisaalla. Lakien sisältö määräytyy työryhmissä, joiden
julkisuudelta piiloon jäävään toimintaan ei nykydemokratian keinoilla ulotuta.
Näiden työryhmien kokoonpanoista riippuu, kuka ja ketkä pääsevät vaikuttamaan
lakien sisältöihin. Lobbausta tapahtuu paljon, eikä siitä ole olemassa Suomessa
mainittavaa lainsäädäntöä. Työryhmissä pääsevät ääneen elinkeinoelämän
konsultit, jotka huolehtivat pääoman äänen poliittisesta kantavuudesta.
Kapitalismin
hyväksyneen vasemmiston toistuvat vaalilitaniat todistelevat, kuinka julkiseen
puoleen ja koulutukseen satsaaminen lisää kilpailukykyämmekin. Tämä on varmasti
olennaisilta osin totta. Innovaatioita tarvitaan, jotta lisäarvon tuotanto
kiihtyisi, eikä maa, jonka työväestö elää köyhyysrajalla, tuota riittävästi
innovaatioita, ellei sen väestömäärä ole hyvin suuri (kuten USA:n). Kapitalismi
tarvitsee riistoa ja työttömyyttä, mutta myös jatkuvaa tuotantovälineiden
kehitystä, sillä molemmat kasvattavat lisäarvoa. Aktiivimalli on esimerkki
pyrkimyksestä turvata olosuhteet, jotka samanaikaisesti ylläpitävät riittävää
työttömyyttä ja luovat tarvittavat työmarkkinat.
Yleinen ja
oikeansuuntainen ajatus siis on, että jos tahdotaan synnyttää innovaatioille
sopivia olosuhteita, on riiston vähennyttävä ja sosiaalisen
eriarvoistumiskehityksen muututtava laskusuuntaiseksi; tämän todistaa
historiammekin. Mutta jos tahdotaan lisätä maan houkuttelevuutta
sijoituskohteena, on riistoa yhtäältä päinvastoin lisättävä (sen todistavat
esimerkit globaalin kapitalismin toiminnasta maailmalla). Toisaalta juuri
sijoittajien vuoksi innovaatioidenkin määrän olisi samanaikaisesti kasvettava.
Olisi siis tuotettava paljon merkittäviä keksintöjä oloissa, joiden kantava
realiteetti on työvoiman halpuus. Yksi tapa pyrkiä tähän on lisätä rahoitusta
innovaatiohuipulla ja leikata sitä perustasolta. Tuloksena on muun muassa
hyväosaisuuden ja köyhyyden periytyminen: vain varakkaiden jälkikasvulle turvataan
olosuhteet, jotka mahdollistavat sen lahjakkaimpien edustajien pääsyn
huipputason kouluihin. Hyvällä syyllä voi tietysti kysyä, riittääkö
väkilukumme tällöin turvaamaan keksintöjen riittävän kvantiteetin, jota
markkinoiden houkuttelevuuteen tarvitaan.
Viime
kädessä aktiivimalli kaikessa näennäisessä epäjohdonmukaisuudessaan kertoo omaa
kieltään usein taustalle jäävästä prosessista, jonka ilmenemisen muotona malli
on hyvinkin looginen. Jos aktiivimalli nimittäin on onnistunut luomaan
markkinat uusille sijoittajille eli arkisemmin ilmaistuna kasvattanut
työttömyydellä tehtävää bisnestä ja parantanut sen olosuhteita, voi helposti
nähdä, että mallilla on osansa kilpailukykykehityksessä, vaikkei se
työllisyyttä lisääkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.