Satuin kuuntelemaan podcastin,
jossa Aku Visala ja Lari Launonen keskustelevat tieteen ja totuuden ongelmista.
Heidän niin sanotun totuusnäkemyksensä voi tiivistää ajatukseen, että tieto
vahvistaa käsitysten totuuden tai epätotuuden. Kun tunnen Areiopagi-foorumin anglosaksisen viitekehyksen, ei ole yllättävää,
että molemmat nostavat esiin totuuden nimenomaan korrespondenssina eli
vastaavuutena. Toisin sanoen: väite ”ulkona sataa” on totta jos ja vain jos
ulkona sataa, ja niin edelleen.
Tiedetysti tämä käsitys toimii, on loogisesti puolustettavissa ja
terveen arkijärjen mukainen. Mutta Visalan ja Launosen pohdinta kattaa myös
laajemmin totuuteen liitetyn diskurssin tai viittaa siihen. Ei tietenkään ole
sattumaa, että tiedekeskustelun ja ”totuuden jälkeisen ajan” – joka muodostaa
dialogin varsinaisen purkamisen kohteen – välillä nähdään selvä yhteys. Etenkin
anglosaksisessa viitekehyksessä tiede on edelleen totuuden tai ainakin sen
luotettavimman etsimisen media. (Lukijan on tässä syytä muistaa anglosaksisen
metafysiikan perusoire, tiedon ja totuuden langettaminen yksiin.)
Lacanin mukaan tiedettä
määrittävä tiedon halu ei johda tietoon, eikä tiede yliopistodiskurssina
totuuteen, vaan ainoastaan tiedon uudenlaiseen despotismiin. Tieteellisen
tutkimuksen haarukoima keskimäärä valuu aikakaus- ja sanomalehtiin ja muuttuu
kuvauksesta normiksi: niin ja niin paljon alkoholia per viikko, niin ja niin
paljon seksiä per kuukausi, se on ”alle riskirajan”, ”normaalia” ja niin
edelleen. Ruumiinkuva jumittuu biologian tasolle, vaikka sukupuolen
representaatiot ovat moninaisemmat ja oletettu vapaus laajempaa kuin koskaan
aikaisemmin.
Yliopistodiskurssi – siinä tuotetut tutkimukset ja sitä suoltavat
asiantuntijat – asettavat juhlitulle vapaudellemme yhä klaustrofobisempia
rajoja, joita emme sellaisiksi tunnista, sillä media esittelee ne lähestulkoon pelkkinä
keinoina saavuttaa jatkuva ja maksimaalinen nautinto. Herran hankkeena tiede
pyrkii kertomaan, millainen kannattaa olla ja mitä sopii haluta. Jos kukaan ei
kysy, kuka nyt nauttii, jää tiedepuheen ja nautinnon elämänyhteys äkkäämättä.
Visala ja Launonen eivät tietenkään käsittele tieteen ongelmia tästä jokseenkin freudilaisesta problematiikasta
käsin. Koherentin systeeminmuodostuksen salainen narsismi ja formaalin universaalikielen rakenteellinen mahdottomuus eivät kuulu anglosaksisen teorioinnin piiriin, mikä
tyypillisimmillään ilmaantuu dialogiin kahden riitelevän totuuskäsityksen – korrespondentiaalisen
ja konstruktivistisen – yhteen pusertuneena könttinä. Sen lattea käsitteellinen
erittely on laitosfilosofian lahjaa maailmalle, eikä siitä nauti kuin oireena.
Podcastia oli hauska vihanneksia raastaessa kuunnella.
Kasvisnuggeteista tuli pelkkää paskaa, mutta voihan siitäkin iloita. Laitoin
nyt liikaa suolaa ja mausteita, yleensä osaan kyllä hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.