Satuin päivä pari
sitten kuuntelemaan erään pastorituttuni saarnaa. Esiin nousi herätyskristillisissä
piireissä tuttu ajatus siitä, kuinka ”maallistuneen” ihmisen elämä on monin
tavoin kristityn elämää helpompaa siinä mielessä, että se on jollain tapaa
epämoraalisempaa, vapaampaa tiukoista eettisistä koodistoista. Pointti siis
oli, jos nyt tulkitsen sen osapuilleen oikein, että (helluntai)kristityn elämäntapa
on jossain moraalisessa mielessä ”sekulaaria” elämäntapaa haastavampi, sillä
Jumalan tahdon seuraaminen edellyttää, ettei voi elää kuin pellossa ja vain seurailla
vapaasti halunsa kompassia.
Tällaisten
väitteiden ongelma ei tietenkään ole niiden ilmeisessä
paikkansapitämättömyydessä – kysehän on epäilemättä retorisesta kärjistyksestä,
mitä siihen tulee – vaan niiden varsinaisessa ajatuksessa, että olisi olemassa
jokin vapaa sekulaari elämäntapa, jokin helppo vapauden muoto.
On tietenkin
jossain mielessä vapaampaa elää hellaripiirien ulkopuolella ”isien perinnäissäännöistä”
(kuten raittiudesta, kiroilemattomuudesta jne.) piittaamatta, mutta olisi aika pinnallista
väittää, että jonkinlainen ”lupa” käyttää päihteitä tai kiroilla aina kun huvittaa
tekisi elämästä vapaampaa tai edes helpompaa. Kun sanotaan (helluntai)kristillisen
elämäntavan olevan eettisesti sekulaaria vaativampaa, ei viitata vain joistakin
ruumiin nautinnoista pidättäytymisen paineeseen. Tässä kontekstissa tulkitsen
myös pastorituttavani esittämää väitettä.
Toisaalta kyse on
aina myös ruumiin nautintojen säätelemisestä. Sille kristilliselle
elämäntavalle, josta pastorituttuni puhuu, tietyt nautinnon muodot ovat aina
ja kaikkialla kiellettyjä; ja sille sekulaarille elämäntavalle, johon hän
viittaa, nämä nautinnot ovat ”vapaasti valittavissa”. En tosiaan kuitenkaan
usko hänen haluavan sanoa, että sekulaari elämä on helpompaa vain tästä syystä.
Tarjoaahan tiivis uskonnollinen yhteisöelämäkin monia nautintoja ja
omanlaistaan vapautta, joiden pariin ulkopuolisella ei ole minkäänlaista
pääsyä.
Mistä siis on
kysymys? Eikö ennen muuta siitä, että kristityn elämästä tekee haastavampaa poikkeuksellisen
vaativa moraalinen koodisto – se, jonka Jeesus esittää kuuluisassa
vuorisaarnassaan, Laki, jota viime kädessä on mahdoton seurata? Tämä on nähdäkseni
ainoa mielekäs tapa tulkita väittämää, että kristillinen elämä on jotenkin
olennaisesti sekulaaria ”vaikeampaa” siksi, ettei se ole yhtä ”vapaata”, vaan
on liuta tiukkoja ihanteita seurattavaksi. Muuten puhumme vain pöytätavoista, joiden
paine kyllä sitoo ei-kristittyäkin, joskin kontekstisidonnaisemmin; ja
toisaalta unohdetaan helposti, että tiivis uskonyhteisö tekee tiettyihin
pöytätapoihin (kuten raittiuteen) sitoutumisen monelle yhteisöön kuuluvalle
kohtalaisen helpoksi, sillä yhteisöelämä ei vain kiellä ja rajoita, vaan myös
muuttaa haluamisen tapaa, jolloin se synnyttää omanlaistaan vapautta.
Entä vuorisaarna
sitten? Helluntailaiset tunnustavat Jeesuksen esittämän moraalikoodiston
mahdottomuuden siinä kuin luterilaisetkin: ihmisestä ei ole tätä Lakia
täyttämään, ja silti se on annettu. Mutta tästäkö lopulta on kyse? Siitä, että
kristityn elämä on sekulaaria vaikeampaa, sillä kristittyä sitovat mahdottomat
eettiset ja moraaliset vaatimukset siinä missä sekulaarit ihanteet on
mitoitettu ihmisen kokoon sopiviksi? Tässäkään väitteessä ei tunnu olevan
mieltä. Ensinnäkin juuri sekulaariksi miellettyä elämää rasittavat monenlaiset
ilmeisen mahdottomat moraliteetit (tämä ei ole vähääkään kiistanalaista),
toiseksi kristityn vapaudessa – klassisesti ymmärrettynä – on kyse ennen
kaikkea siitä, ettei hänen tarvitse pyrkiä mahdottomaan, sillä juuri se
päämäärä on jo täytetty. Joku toinen teki jo sen, mikä muutenkin oli ihmiselle
mahdotonta.
Jos taas ollaan
yhtä mieltä yllä sanotusta, alkuperäinen väittämä – että kristityn elämä on
haastavampaa, koska se ei ole yhtä vapaata kuin ei-kristityllä, joka ”voi elää
kuin pellossa” – joudutaan muuttamaan muotoon Kristityn elämä on
haastavampaa kuin ei-kristityn, sillä hän on vapaa mahdottoman Lain täyttämisen
velvoitteesta, toisin sanoen: kristitty on vapaa syyllisyydestä,
joka on ihmisyyden perustunne. Näin ajateltuna kristityn elämästä tekee vaikeaa
vapaus, ei sen puuttuminen.
Väite, että
kristityn elämä olisi erityisesti ei-kristityn elämää haastavampaa, on toki hiukan
hurskasteleva ja ylimielinen olettaessaan ignorantisti tietävänsä jotain niiden
toisten elämän vaikeudesta tai helppoudesta, mutta tämä lienee sivuseikka, ja
sen voi muotoilla vähemmän provokatiiviseksikin: Kristityn elämä on
haastavaa, sillä hän on vapaa. Juuri kristittyhän uskoo armoon, joka
vapauttaa hänet isien perinnäissäännöistä ja lokaaleista hengellisistä
auktoriteeteista elämään elämää parhaaksi katsomallaan tavalla, sillä mikään
yhteisö tai laki ei enää voi sitoa hänen omaatuntoaan.
Tämä vapaus on,
toden totta, haastavaa lajia, ja kristittyjen yhteisöt tyytyvät yllättävän
usein puhumaan mieluummin pöytätavoista ja niiden noudattamisen tärkeydestä,
siitä miten ”ei voi elää kuin pellossa” (ikään kuin kukaan meistä voisi).
Pöytätavoista saarnaaminen on helppoa. Aina löytyy niitä, jotka eivät jaksa
sellaisista välittää, mikä tekee kiusallisen helpoksi ajatella, että juuri
tässä menee ”todellisen” ei ”ei-todellisen” (kristillisyyden, uskovaisuuden,
ihmisyyden, minkä ikinä) raja: että ME olemme parempia, että MEIDÄN elämämme on
vaikeampaa, mutta meillä onkin kunnon moraali – toisin kuin noilla. Porttia on
aina helpompi vartioida kuin huolehtia, että kuka tahansa tuntee olonsa
tervetulleeksi, olipa millainen tahansa ja elipä elämäänsä kuinka tahansa.
"Paras yhteiskunta on siis se, joka vapauttaa ajattelukyvyn velvollisuudesta totella..." (Gilles Deleuze)
24.1.2024
2.1.2024
Kuluneen vuoden keloja
Lyhyt katsaus menneeseen vuoteen 2023. Ei tämä mitenkään hullumpi vuosi noin henkilökohtaisella tasolla ollut. Uusi hallitus kyllä on paska, mutta se ei varmaan yllätä ketään. Vasemmistoliittoon menin mukaan vaalien jälkeen, sitä en ole katunut; on vähemmän yksinäinen olo, vaikken parlamentaarisesta puolesta niin innostukaan.
14.9.2023
Havaintoja uskon jättömaalta
Suurimman osan
elämääni olen ajatellut olevani uskovainen kristitty, sitten enää kristitty,
ja nyt en ole varma kristittynä olemisestakaan. Enää pitkään aikaan ”kristittynä”
oleminen ei ole merkinnyt minulle sen enempää identiteettiä kuin elämäntapaakaan,
saati sitoutumista Raamatun auktoriteettiin tai mihinkään klassiseen
dogmatiikkaan – yksinkertaisesti: kristinusko on lakannut olemasta minulle sisällöllinen
kysymys.
En kuitenkaan
miellä itseäni ”pakanaksi” tai edes ei-kristityksi, vaikka ajattelenkin olevani
jonkinlainen käytännön ateisti. Ateismi ei ole minulle etupäässä metafyysinen
asenne, vaan arkikokemuksesta kumpuavien elämänkäytäntöjen sekalainen
yhdistelmä, jota määrittää omillaan olemisen ajatus. Yhtäältä tämä
tarkoittaa ainakin sen toteamista, ettei ole ”isoa Toista” tai symbolista
auktoriteettia, jonka olemassaolo ei palautuisi ihmisten välisiin suhteisiin ja
yhteisöihin. Näin ajateltuna voi sanoa, että näen Jumalan yhteisöllisenä
funktiona, yhtenä mahdollisena tapana kiinnittää merkitykset symbolisiin
hierarkioihin ja systeemeihin.
Jumala ei
kuitenkaan ole lakannut olemasta minulle jatkuvasti relevantti pohdiskelun
kohde ja käytännöllinen kysymys. Minua ei kasvatettu käytännön ateistiksi, vaan
syvästi tunnustavaksi ja Jumalan tahdon toteuttamiselle omistautuneeksi
kristityksi. Usko oli ennen kaikkea käytännöllinen asia. Se määritteli elämäntavan,
asetti tekojen ja ajattelun rajat. Näitä rajoja tosin nimitettiin ”vapaudeksi”,
sillä niiden edellyttämien ”luovuttamattomien totuuksien” – kuten tietynlaisen
raamatuntulkinnan ehdottoman auktoriteetin – kanssa eri mieltä oleminen
tulkittiin totuudesta poikkeamiseksi, mikä puolestaan teki jo
määritelmällisesti mahdottomaksi sen, että tällaisen erimielisyyden voisi
mieltää yhdeksi ajattelunvapauden harjoittamisen tavaksi.
Tämä
tunnustuksellinen ja omistautuvan kristityn menneisyys tunkeutuu nykyisyyteeni ja
– kuten faulknerilaisittain voi sanoa – jossain hyvin olennaisessa mielessä lakkaa
olemasta menneisyyttä. Toisinaan jopa kuvittelen keskustelevani vuoden 2010
itseni kanssa, mutta tietenkään kyse ei ole minusta vuonna 2010, sillä tämä ”itse”
tietää kaiken minkä minäkin juuri nyt, omassa nykyisyydessäni. Pikemminkin hän
on psyykeni rakentama rinnakkaisversio: toisen todellisuuden M, sen
todellisuuden, jossa syystä tai toisesta säilytin vanhan uskomisen tapani, enkä
missään nimessä mieltänyt itseäni käytännön ateistiksi.
Tämä outo hahmo –
kutsuttakoon häntä tässä M2:ksi – tuntuu elävän omaa elämäänsä.
Usein hän haastaa minut dialogiin, ja ainakin yhden kerran olen suuttunut
hänelle joutuessani tivaamaan älyllisen rehellisyyden perään, mutta useimmiten
keskustelut sujuvat mutkattomasti, kunnes aikanaan häipyvät jonkinlaiseen katoamattoman
toiseuden hiljaisuuteen – vain ilmestyäkseen takaisin jonain uutena variaationa
päivän tai parin kuluttua.
Yksi M2:n
varsin tyypillinen avaus kuuluu: ”Mitä sitten ajattelet armosta, jos
kerran kyseenalaistat koko pelastushistoriallisen kertomuksen langenneesta
ihmiskunnasta ja sovitusta vaativasta synnistä?”
Vastaan armon
olevan se ainoa asia, jonka yhä koen relevantiksi oman uskoni jättömaalla. Armo
on se, mitä minulle on jäänyt, kun Jumala on lakannut olemasta isänä,
auktoriteettina, huolehtijana ja elämän tarkoituksen takaajana. Ja seuraavaksi
M2 kysyy: ”Niin, mutta mitä tällainen armo sitten tarkoittaa?”
Nyt pääsemme
takaisin alussa mainitsemaani seikkaan: siihen, ettei kristinusko ole minulle
enää sisällöllinen kysymys. Toisin sanoen se, mitä ymmärrän armolla, ei palaudu
kristilliseen pelastushistorialliseen kertomukseen tai synnin teologeemeihin,
eikä teologia näyttäydy edes käypäisimpänä diskurssin muotona sikäli kuin kyse
ei ole samalla myös ideologian kritiikistä.
Lienee kuitenkin
syytä aloittaa käytännön tasolta, tässä tapauksessa vuoden 2012 paikkeilta.
Noihin aikoihin olin alkanut irtautua helluntailaistyyppisestä
fundamentalismista opillisesti. Karismaattisten piirien ohut ja älyllisesti
köyhä raamatuntulkinta oli harmittanut siinä vaiheessa jo melkein 10 vuoden
ajan, mutta nyt helluntailainen teologia kokonaisuudessaan alkoi kyseenalaistua,
vauhdilla. Nuorisopastorille kerroin olevani ”uskonkriisissä”, ja keskustelumme
lopputulos lähinnä alleviivasi kokemustani siitä, etteivät helluntailaisten
opit kestä kriittistä tarkastelua.
Pelkkä
oppikritiikki ei kuitenkaan kääntänyt minua uusille vesille. Olisin kenties
pysytellyt kriittisenä helluntailaisena pidempäänkin, ellen samana vuonna olisi
alkanut käydä läpi jonkinlaista hengellisen elämän vararikkoa, lyhyesti
ilmaisten tapahtumaketjua, jossa hyvin selvällä ja yksiselitteisellä tavalla
ymmärsin, ettei minulla ole Jumalalle mitään annettavaa, ei edes uskoa.
Helluntailaistyyppinen suorituskristillisyys romahti kertarysäyksellä: tajusin,
ettei minun tarvitse etsiä Jumalan tahtoa miellyttääkseni häntä, sillä ei ole
mitään, millä voisin Jumalaa miellyttää. Klassisen luterilaisen
tulkintakehyksen mukaan tulin todelliseen synnintuntoon. Paluuta ei ollut.
Armon kokemukseni
oli siinä mielessä totaalinen, että voin väittää sen avaamien vapauden horisonttien
tavalla tai toisella kannattelevan elämäntuntojani nykyäänkin. En väitä
tietäväni, mistä lopulta on kysymys. Jos minulta tivataan jonkinlaista ”teologista
kantaa”, sanon useimmiten päätyväni seuraavaan ajatukseen: Jos Jumala olisikin
olemassa, hän pelastaisi ihmisen riippumatta siitä, mitä ja miten hän
ajattelee, uskoo tai tekee. Armo on radikaali eettinen horisontti, niin
radikaali, että arvelen sen ylittävän tavanomaiset etiikan kysymyksenasettelut.
Armo on jotain reaalista, jotain minkä alkupiste on aivan suuren trauman
lähituntumassa.
Armon idea on
luullakseni suurempi kuin idea kärsimyksellä hyvitettävästä rikkomuksesta, siis
idea siitä, että rikollinen voi ”sovittaa” tekemänsä pahan tietyllä määrällä
kärsimystä. Tämä tarkoittaa, että mahdollisesti armon todellisuus on vähemmän
sidoksissa perinteiseen uhrauksellisen sovituksen teologiaan kuin kristinuskon
valtavirta ajattelee. En kuitenkaan edes yritä muotoilla ajatusta teologisesti
koherentilla tavalla.
M2
yleensä kysyy nyt: ”Mitä tekemistä tällä sitten enää on kristinuskon kanssa?” Ja
totta onkin, että radikaali käsitys armosta voi herättää kysymyksiä tarpeesta identifioitua
kristityksi. Teologisesti ja kaikkea muuta kuin koherentisti voisi ajatella,
että missä tahansa uskonnossa, joka sisältää radikaalin armon loogisen muodon
(idean riippumattomasta ”pelastuksesta” tai vapahduksesta eli armon toisperäisyyden),
on jotain aidosti totuudellista.
Tästä pääsemme
siihen, miksi edelleen pidän kristinuskosta ja ajatuksesta kristittynä
olemisesta. En siksi, että ajattelisin kristinuskon tunnustusten ja
narratiivien olevan totuuden rekisterin määritelty, ainoa ja yksiselitteinen
sisältö, vaan koska kristinusko minun kohdallani, sattumalta ja historiallisten
ehdollistumisten vuoksi, tuotti totuusvaikutuksen. Tätä ei pidä ymmärtää
niin, että ajattelisin totuuden olevan puhtaasti subjektiivinen kategoria. En
usko totuuteen niinkään muuttumattomana sisältönä kuin jonain, mikä on
nimettävissä lähinnä vaikutustensa kautta, siis enemmän muotona kuin sisältönä.
Psykoanalyyttisesti totuuden voi ajatella siksi, mikä horjuttaa ja häiritsee tiedettyä
– toisin sanoen kriittiseksi liikevoimaksi, jonka vaikutuksen huomaamme uuden
näkökulman avautumisena.
Armon kokemus ei minulle
ollut ensisijaisesti intellektuaalinen uuden avautuminen. Sen kautta
kykenin muodostamaan uudenlaisen suhteen syyllisyyteen, jota muutenkin kuin
psykoanalyyttisessa mielessä voi pitää ihmisyyden perustunteena. Syyllisyys on
yksi ahdistuksen nimistä, ja uudenlaisen syyllisyysperspektiivin kautta minun oli
mahdollista työstää primaarisempaa ahdistusta, jota helluntailainen
suorituskristillisyys ja neuroottinen autoritaarisuus oli monin tavoin
ruokkinut.
Kun M2
kysyy minulta, millainen on tosi raamatuntulkinta, vastaan nykyisin: Sellainen,
joka avaa uusia horisontteja. Tässä mielessä ei ole vääriä tai oikeita tulkintoja.
Helluntailaistyyppiselle hermeneutiikalle, sulkevalle lukutavalle, jonka
piirissä vietin uskovaisen nuoruuteni, väärään ja oikeaan nojaavasta jaottelusta
on luultavasti mahdoton luopua, mutta oman kokemukseni mukaan tätä on kuitenkin
pidettävä totuudellisuuden saavuttamisen mahdollisuusehtona.
17.8.2023
Tupakkatauolla menneisyyden kanssa
2000-luvun alussa olin tiiviisti osa helluntaikristillistä nuorisoskeneä. Sosiaalinen elämäni tapahtui enimmäkseen kotiseurakunnan piirissä. Olin nuori ja levoton lukiolainen, hyvin halukas elämään uskoani todeksi, kuuntelemaan Jumalan ääntä ja kutsua. Koin ulkopuolisuutta ja suunnatonta kuulumisen tarvetta. Nämä tunteet ja kokemukset määrittelevät noiden aikojen muistojen päävärit. Olin yksin, silti ystävien ympäröimä. Koko silloinen elämäni tuntuu jälkeenpäin tarkasteltuna niin ambivalentilta, niin rakkauden kuristamalta, etten vieläkään tiedä, mitä siitä tulisi ajatella.
26.4.2023
Jälkimodernin taiteilijan hahmo
Vaikka teknisen
reproduktion voi katsoa uudistaneen taiteen kentän jo 1900-luvun alkupuolella
ja heikentäneen taideteoksen auraa, osoittaneen alkuperän kysymyksen moninaisen
keinotekoisuuden ja nakertaneen merkittävästi perinteisen, kulttiin nojaavan
taiteilijakuvan perustaa, myytti boheemista taiteilijayksilöstä elää ja voi
hyvin – siitäkin huolimatta, että tämän taiteilijatyypin olemassaolo on kaikin
tavoin ”epäaitoa” ja nostalgista, jopa banaalia.
Taiteilijakultti
pysyy yllä karkeasti ottaen ainakin kahdesta syystä: 1) se on kulttuuripiirien
taloudelliselle eliitille merkittävä lisäarvon lähde (vaikuttaen suoraan
teosten näkyvyyteen, yleisömääriin ja myyntiin) ja 2) tuotantokoneiston
alihankkijaksi pakotettu apurahataiteilija voi nostaa sen avulla sosiaalista statustaan.
Kolmantena, laajana ja epäsuorana syynä voi nähdä vaikutusvaltaisen
habermasilaisen käsityksen moderniteetista erikoistuneiden asiantuntijoiden
tiedonaloina. Habermasilaiseen ajatteluun kuuluu tunnetusti idea jyrkästä
erottelusta kaupallisen ja ei-kaupallisen, ei-ammattimaisen ja ammattimaisen
taiteen välillä. Jälkimmäisen tulee säilyä autonomisena, kriitikoiden ja
etabloituneiden taiteilijoiden valvomana ”korkean” kulttuurin alueena, jonka on
annettava vapaasti vieraantua ja kehittyä yhä lähemmäs modernia ”puhtaan
taiteen” ideaalia, joka välittyisi suurelle yleisölle julkisen sfäärin
jaetussa, kommunikatiivisessa tilassa.
Tämä käsitys –
tai jokin muunnelma siitä – on hyödyllinen etenkin suurista apurahoista ja
näkyvyydestä nauttivan taide-eliitin keskuudessa, minkä vuoksi kulttuuripiirien
edistyksellisyys on usein salaa uuskonservatiivista. Uuskonservatiivisuus
paljastuu Kirjailijaliiton ja taiteilijaseurojen kaltaisissa
portinvartijajärjestelmissä, joilla eliitti säätelee uusien tekijöiden pääsyä
sisäpiirin apuraha- ja näyttelyhakuihin.
Käytännössä
eliitin näkyvyydestä ja rahoituksesta osattomaksi jäävä taiteen työläinen
joutuu alihankkijana alistumaan ”taiteen ulkopuolisten tuottajien ehtoihin”
(ks. Hautamäki 2003: 143) ja/tai tekemään lähes näkymätöntä ja yleisötöntä
taidetta sosiaalitukien varassa työttömän kirjoilla, Kelan ja TE-keskuksen
kontrollikoneiston armoilla. Toinen vaihtoehto on ryhtyä yrittäjäksi eli niin
sanotusti tehdä ”andywarholit”.
Hautamäen (mts.
142) mukaan ”Warholin toiminta taiteilijana oli yhtä epäsovinnainen kuin hänen
tapansa käyttää hyväkseen reproduktiota”: siirtyessään taiteilija-yrittäjäksi
eli perustaessaan oman tuotantoyhtiön hän kieltäytyi perinteisen taiteilijan
alihankkijaroolista ja meni suoraan mukaan tuotannolliseen prosessiin. Tämä
teki mahdollisti hänelle todellisen autonomian taiteilijana:
Hänen ei tarvinnut välittää taiteen rajojen määrittelijöistä, hän oli heistä riippumaton. Warhol-tuotannosta alkoikin ilmestyä kokeellisia elokuvia, taiteilijakirjoja ja kokonaistaidetapahtumia kuten Velvet Undergroundin konsertteja. Tällainen ei olisi ollut mahdollista vain taiteilijoille aina suositellun henkisen uudistumisen kautta, vaan siinä tarvittiin nimenomaan teknistä uudistumista, tuotantokoneiston muuttamista, jota Benjamin painotti. (Hautamäki 2003: 145.)
Warhol oli vihainen ja epätoivoinen, ja hänellä oli puolustettavana koko uransa. … ”Oikean” taiteen määrittelijät eivät hyväksyneet häntä sen enempää abstraktin taiteen kuin pop-taiteenkaan leireissä. Warhol tunsi uhmaa, ylenkatsetta ja inhoa koko vallitsevaa kulttuuria kohtaan. … [Hän] oli epäilemättä antagonistinen taiteilija. (Hautamäki 2003: 147.)
Tämä teksti on Hamarassa julkaistun laajan verkkoesseen epilogi, jonka viimeisin versio löytyy viitatusta esseestä.
2.2.2023
Moraalin huipulla, lopunaikojen kynnyksellä
Uuden translain myötä sosiaalinen media näyttää täyttyvän kristilliskonservatiivien apokalyptisistä maalailuista. Lopunajan kuvasto hyppää kiihdytyskaistalle. Toki ”valona ja suolana” oleminen on jo ajat sitten tarkoittanut tietyissä piireissä ”kansakunnan moraalin” kyseenalaistamista aina, kun jossain ollaan huolissaan seksuaalivähemmistöjen kohtaamasta syrjinnästä.
29.12.2022
Iskikö ikäkriisi?
Ikäkriisi on kiertoilmaisu yksilössä ruumiillistuvan yhteiskunnallisen logiikan antagonismeille ja murtumapisteille. ”Ikäkriisi” alkaa, kun porvarillinen subjekti kohtaa ruumiinsa rajallisuuden ja rajan takana häämöttävän ahdistavan kysymyksen siitä, kenen suonissa yhteiskunnan halukone pumppaa. Ikäkriisi on yksilöpsykologinen nimitys yhteiskunnalliselle tilanteelle, joka velvoittaa toimenpiteisiin, mutta jota ei haluta nähdä poliittisena kysymyksenä. Logiikka vastaa liberaalin kirjallisuuskriitikon taipumusta epäpolitisoida relevantin kaunokirjallisen teoksen yhteiskunnalliset kysymyksenasettelut sukupolvien välisiksi kommunikaatio-ongelmiksi, ”sukupolviromaanin” aineksiksi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)