Jos
niin sanottu kansanrintamahallitus toteutuu, on ilmeistä, että se pitää
pyrkimyksenään hyvinvointivaltion palauttamista ja rakentamista.
Valtavirtamedian sidonnaisuudet oikeistopiireihin kohoavat näkyviin suorastaan
reliefimäisesti niiden hallitusneuvotteluihin kohdistuvassa kategorisessa
vähättelyssä, pateettisiin mittoihin yltyvässä uhkakuvien maalailussa ja salaliittomaisesti toimivan ay-liikkeen syntipukittamisessa.
Moni
työtön ja vähävarainen toivoo hyvinvointivaltion paluuta. Ei ihme. Pidän
kuitenkin toivetta lyhytnäköisenä ja suorastaan illusorisena. Hyvinvointivaltio
kun ei ole pelkästään esimerkiksi tietty tulonjakoa ja verotuksen painopisteitä
säätelevä ja ohjaava paradigma, vaan kapitalistinen kompromissi työläisten ja näitä
komentavan pääoman välillä. Yksi keskeisimpiä hyvinvointivaltion mahdollisuuden
ehtoja on palkkatyö keskeisenä työn
järjestämisen tapana. Tämä puolestaan edellyttää mahdollistuakseen laajoja
hierarkkisia rakenteita: ”ideologisia valtiokoneistoja” ja näiden määrittämiä
subjektiviteetteja, kuten esimerkiksi patriarkalismia (naisten palkaton
kotityö) ja heteronormatiivisuutta (ydinperhe yhteiskunnan perusyksikkönä) sekä
näiden institutionaalista ylläpitoa ja vahvistamista (koulutusjärjestelmä,
yliopisto), kolonisaatiosta (kolmas maailma halpojen raaka-aineiden tuottajana)
puhumattakaan.
”Palkkatyövetoisen”
yhteiskunnan taustarakenteet ovat jo vuosikymmeniä olleet murroksessa, eikä esimerkiksi
kristillisten konservatiivien projekti niiden ennallistamiseksi vaikuta
vähääkään uskottavalta. Nykyisen yhteiskuntajärjestyksen tuottamat
subjektiviteetit ja pääoman pyrkimykset niiden hallitsemiseksi tapahtuvat
olennaisesti tämän ideologian ulkopuolella. Nouseva kansallismielisyys on sekin
reaktionaarisena liikkeenä enemmän ”postmoderni” kuin moderni – lisäksi sen
projektin tulevaisuudennäkymiä uhkaa populismin konkreettinen vihollinen (ja
kuten Žižek on todennut, populistinen ”vallankumous” johtaa lopulta vain
raunioihin), jota nationalismin on rakenteellisista syistä hankala hahmottaa minään
antagonismina.
Hyvinvointivaltiossa
palkka – ”konservatiivisine” taustavoimineen, subjektiviteetteineen ja
-arvoineen – on siis olennainen tuotantoa jäsentävä suhde. Kuitenkin juuri
palkkatulojen osuus BKT:sta on jatkuvassa laskussa,
mikä tarkoittaa myös pankkijärjestelmään luotavan maksukyvyn ja -valmiuden tuottaman
efektiivisen kysynnän vähenemistä. Tämän seurauksena rahaa virtaa enenevissä
määrin finanssimarkkinoille.
Jos
Rinteen (mahdollisesti) tuleva hallitus aikoo todella palauttaa
hyvinvointivaltion – eikä vain edeltäjiensä tapaan määritellä termin sisältöä
uudelleen enemmän tai vähemmän uusliberalistisesti –, sen pitäisi alustavassa
tarkastelussa kyetä muuttamaan koko
yhteiskunnallinen paradigma subjektiviteetteineen ja niiden hallinnan
muotoineen sekä muun muassa onnistua kääntämään finanssimarkkinoille valuvien
rahavirtojen suunta. Tämä edellyttäisi kauaskantoisia ideologisia ja
ortodoksikommunismia muistuttavia toimenpiteitä, mahdottomia kuviteltavaksi,
utooppisiakin siinä mielessä, ettei vaikuta mahdolliselta ajatella edes sitä,
mitä tällaisen globaalin suunnanmuutoksen polkaiseminen käyntiin voisi reaalipoliittisessakaan
mielessä tarkoittaa. Viimeistään fordismin
kriisi on osoittanut, ettei politiikalla voi hallita kapitalismia, sillä
kapitalismi hallitsee lopulta aina politiikkaa.
Kansantalouden
ja työllisyyden (muttei työläisen ja työttömän) strategisiin etuihin
keskittynyt ay-liike ja siten pitkälti myös SDP edustavat tässä kehityksessä
konservatiivisia voimia, joiden kyvyttömyys muuhun kuin lyhyen kantaman
reaktioihin vaikuttaa ilmeiseltä. Yhtäältä ay-liike on ainakin toistaiseksi
kyennyt hillitsemään (ei siis tosiaan yllyttämään) hyvinvointivaltiosta unelmoivan
ja palkkasaatavistaan huolestuneen väestönosan intoa laajoihin poliittisiin
lakkoihin; toisaalta liikkeen sidonnaisuus pääomaan ja sen etupiireihin on
johtanut kannatusprosenteissakin näkyvään ideologiseen surkastumiseen. Liikettä
repivät kahtaalle niin sidoksisuus palkkatyökeskeiseen ajatteluun kuin
globaalin pääoman ja velkavetoisen finanssitalouden väkivaltaiset virtaukset.
SDP:n
nyrpeä suhtautuminen perustuloon on tässä mielessä ymmärrettävä, mutta samalla
hiukan traaginen. Vain työläisen/prekaarin autonomiaa kasvattavaa perustuloa ajamalla
puolue kykenisi uudistumaan ja mahdollisesti uudistamaan hyvinvointivaltiota
jonkinlaisen pitkitetyn kompromissin mielessä. Viivytystaistelua väistämättömän
lopun edellä tai ei, mutta ainakin realistista. Kysymys ei tietenkään olisi enää
vanhasta kunnon hyvinvointivaltiosta, sillä reaalipolitiikka ei enää nojaisi
palkkatyöhön järjestelmän keskeisenä tuotannon jäsentäjänä, vaan omaksuisi lähtökohdakseen
työn murroksen ja palkkatyösuhteen marginalisoitumisen. Samalla se menettäisi
suosiotaan palkkatyöhön ja ”oikeistokonservatiiviseen moraaliin” tukeutuvan
keskiluokan piirissä, missä laaja perustulo koetaan ongelmalliseksi ennen muuta
siksi, että se vaarantaa palkkatyösuhteeseen suuntautuvan subjektiviteetin muovautumisen
(joka on keskiluokkaa historiallisesti määrittävä subjektiviteetti ja siten
identiteettipoliittinen tekijä).
Kansanrintaman
olisi näin omaksuttava oikeistoliberaaleihin nähden vastakkainen ja radikaali
positio: ”oleskeluyhteiskunnan puolesta orjatyöyhteiskuntaa vastaan”. Niin
raflaavalta kuin tämä voi kuulostaakin, juuri asetelman radikalisoimisessa
saattaa piillä uuden politiikan mahdollisuus. Samalla päästäisiin eroon oikeiston
hallitsemasta ja määrittelemästä julkispoliittisesta diskurssista, ja
tyypillinen oikeistolainen ”sosiaalipummailun” ja ”lekottelun” moralisoiminen
menettäisi ennen pitkää kaiken voimansa – vastapuolen omaksuessa tietoisesti roolin,
jota on totuttu pitämään yksinomaan paheksuttavana, mutta jossa hyvin voi
asustella aito, emansipatorisen reaalipolitiikan mahdollisuus. Tämä vaatisi
kuitenkin rohkeutta ja uudistumisen kykyä, jota edes oikeistolaiseen
poliittiseen diskurssiin melko nöyrästi sopeutuvalta vasemmistolta* ei näytä
riittävästi löytyvän.
En
ole ehdottamassa ”politiikkaa, jolla hallita kapitalismia”. Laajan perustulon
kannattamista pidän aiheellisena siinä mielessä, että lisätessään
työläisen/prekaarin autonomiaa se luo konkreettisia lähtökohtia
ruohonjuuritason liikehdinnöille ja olennaisille kamppailuille. Samalla se
olisi emansipatorisen, vapautumaan pyrkivän politiikan, mahdollisuus (ei realisaatio).
Emansipatorinen politiikka ei niinkään pyri hallitsemaan kapitalismia kuin luomaan
mahdollisuuksia subjektiviteeteille ja paradigmoille (ja siten lopulta
yhteiskuntajärjestyksille), jotka olisivat nykyistä riippumattomampia pääoman
logiikasta ja siten jopa vallankumouksellisia.
Tällainen politiikka ei vaadi
kapitalismia sopeutumaan luomaansa valtioon, vaan pyrkii rakentamaan
yhteiskuntajärjestystä, jossa paikallisten ”autonomisten subjektien”**
mahdolliset yhteenliittymät saattaisivat alulle (viime kädessä globaalia) antikapitalistista
eli hoivan logiikan mukaista kehitystä. Laaja perustulo olisi ensimmäinen
askel tähän suuntaan.
Mikään
ei tietenkään olisi taattua, vaikka 1 400 euron perustulo toteutuisikin,
mutta juuri ”kultaisen tulevaisuuden” kuvista on realismin nimissä
pidättäydyttävä ja brechtiläisesti omaksuttava lähtökohdaksi menneiden tai
tulevien hyvien aikojen sijaan nykyinen huono, suorastaan toivoton tilanne – ja
imettävä rohkeutta tuosta toivottomuudesta, ymmärrettävä kaaoksessa
piilotteleva uuden mahdollisuus.
*)
Kyllä: vaikka vasemmisto kritisoi oikeistoa äänekkäästi ”pienen ihmisen”
alistamisesta talouden mahdeille, se on korviaan myöten oikeistolaisessa
paradigmassa kannattaessaan periaatteellisesti vanhaa sosialidemokraattista hyvinvointivaltiomallia,
mikä samalla vie terää vaatimukselta omaksua työn murros poliittiseksi
linjanmuodostajaksi. Vaikka vasemmisto ajaa työpäivän lyhentämistä ja kannattaa
800 euron perustuloa (ja tekee siinä oikein), on näitä toimenpiteitä pidettävä
riittämättöminä. Niin kauan kuin sitoudutaan hyvinvointivaltioon ja oikeistokonservatiiviseen
työn moraliteettiin, pysytellään kaltevalla pinnalla. Suuntana on tällöin
globaalin tendenssin mukaisesti finanssimarkkinoiden nielu ja yhä
totalitaristisemmiksi käyvät subjektiviteetin hallinnan strategiat.
**)
Tähän on esitettävä teoreettinen kriittinen varaus. ”Autonominen subjekti”
vaatii ehdottomasti lainausmerkit. Teoreettisesti tämä tarkoittaa ennen muuta
lacanilaisen twistin ujuttamista muuten turhan ”postmoderniksi” jääviin
subjektiviteettiorgioihin. Olisikin parempi puhua vieraantuneesta subjektista, joka juuri vieraantuneisuudessaan
kykenee luomaan yhteenliittymiä ja muodostamaan joukkoja, jotka poliittisesti
järjestäytyessään ovat aidosti radikaaleja ja vapaita (tai vapauden puolesta).
Tämä vapaus ei ole ”kelluvan subjektin/identiteetin” postmodernia
klaustrofobiaa tai deleuzeleläis-guattarilaista skitsomekaniikkaa, vaan
tiukasti realistista siinä mielessä,
että kyse on symbolifunktion kautta tapahtuvasta työstä ja uudenlaisen
konstellaation suhteessa reaaliseen muodostumisesta, toisin sanoen vapaudesta, joka
vaatii aina jonkin ”pakotetun valinnan” kaltaisen kehyksen toteutuakseen. ”Autonominen
subjekti” tarkoittaa näin subjektia, jonka autonomia mahdollistuu ennen muuta
vieraantumisena, joka on kaikelle identifikaatiolle välttämätön prosessi.
Hyvää pohdintaa monimutkaisista asioista. Miten saataisiin kaikki mukaan ja osallistumaan, annettaisiin huono-osaisille mahdollisuuksia parantaa tilannettaan, jos kerta työtä ja hyvinvointia ei mukamas riitä kaikille. Kurjaa kun työikäisiä, olivat sitten nuoria tai varttuneempia, sysätään syrjään yhteiskunnassamme samaan aikaan kun isot yhtiöt tahkoo voittojaan.
VastaaPoistaPerustulo ja kaikki yrittäjiksi ja sijoittajiksi?
Laaja perustulo sallisi vaikka yrittäjäksi ryhtymisen – kuitenkaan sellaiseen pakottamatta. Itse keskittyisin kokopäiväisesti kirjojen kirjoittamiseen ja julkaisemiseen. Samalla loppuisi stressaava ”työmarkkinoilla” kilpaileminen ja paskaduunien työhaastatteluissa teeskentely: ”Juuri tätä työtä olen luotu tekemään ja jos valitsette minut…”
PoistaKenties myös alkaisi syntyä uudenlaista yhteisöllisyyttä, etenkin jos kulttuuria tietoisesti pyrittäisiin ideologisella tasolla viemään hoivan logiikan suuntaan. Tämä kaikki tarkoittaisi jo kuitenkin suoranaista vallankumousta tai sen alkua. Sitä toivon.
Jeps yleensä ihmiset tekevät jotain järkevää ja hyödyllistä omien kykyjensä mukaan, jos se mahdollistetaan. Osa toiminnasta voi aivan hyvin koitua tuottavaksi tai sitten muuten vaan hyödyksi yhteisölle.
Poista