Muistan
joskus pohtineeni erään ystäväni kanssa tulonjakojen mielekkyyttä parin
konkreettisen esimerkin kautta. Asetimme simppelin kysymyksen: Miksi lääkäri
saa enemmän palkkaa kuin vaikkapa siivooja, vaikka ilman siivoojia ei
lääkäreitäkään kohta enää tarvittaisi (sillä mehän hukkuisimme paskaan)?
Kysymys
on tietysti naiivi ja hyvin yksinkertainen. Tietenkin lääkäri saa enemmän
palkkaa, onhan hänen työnsä vaativampaa, koulutus on monin verroin pidempi ja
niin edelleen. Lääkärille ei siis makseta niinkään siitä syystä, että hänen työnsä
on a priori parempaa ja tärkeämpää,
vaan muun muassa siksi, että lääkäriksi tuleminen edellyttää suurempaa
vaivannäköä. Onhan ahkeruuden pakkokin näkyä pankkitilin saldossa.
Jos
jatkamme samalla idioottilinjalla, voimme vaihtaa siivoojan vaikkapa nyt sitten
kirjailijaan. Lääkärin koulutus kestää 5–6 vuotta (jos ei erikoistu). Oma ”kirjailijankoulutukseni”
kesti noin 12 vuotta ja koulutuksen psyykkinen vaativuus sekä omaksuttavan tiedon
määrä on omaa luokkaansa, mutta nettopalkassa siitä ei näy kuin negaatio ja
vitutus. No, vasta-argumentti on toki ilmeinen: lääkärin opinpolkuhan on ”yhteiskuntasopimuksen”
tasolla hyvin rationalisoitu, toisin
sanoen jossain mielessä kvantitatiivisesti mitattavissa niin, että tuon
opinpolun käynyt on institutionaalisesti oikeutettu tietyn tuloluokan
palkkaukseen ja niin edelleen. Kirjailijan tapauksessahan mitään rationalisoitua
opinpolkua ei ole, siksi ”kirjailijankoulutus” kuuluu lainausmerkkeihin.
Kirjailijan työ on yhteiskunnallisesti lääkärin työtä huomattavasti irrationaalisempaa,
eikä vaadittavan koulutuksen laajuus tässä paljon paina.
Molemmat
osapuolet siis myöntävät, että tulonjaolla on jotain olennaista tekemistä
suhteessa siihen, mitä yhteiskunnallisen vallan tasolla pidetään tärkeänä.
Vaikka kirjailijat nauttivat laajaa sosiaalista arvostusta (jos esimerkiksi baarissa
kerrot olevasi kirjailija, teet varmasti suuremman vaikutuksen kuin jos kerrot
olevasi lääkäri), vain kourallinen heistä edustaa sitä taloudellista eliittiä,
jossa vallan ylätasokin tunnistaa horisonttiviivan yläpuolelle kohoavan arvonlisääjän. Lääkärit nauttivat
runsaasta palkasta, mutta suurin osa kirjailijoista ei, sillä yhteiskunnallisen
vallan näkökulmasta lääkärilaitoksen tuottama arvonlisäys on joka suhteessa
helpommin mitattavissa. Nykyinen kliininen lääketiede on perustavalla tasolla diskursiivisesti
sidottu mitattaviin kvantiteetteihin, eikä esimerkiksi yksilöllisiin visioihin
tai maagisiin kykyihin. Kirjailija puolestaan saa rahoitusta sikäli kuin valta
kykenee homogenisoimaan hänen työnsä tuottamaa arvoa eli transformoimaan arvon
tuotantohinnaksi. Nykymaailmassa kirjailija mieltyykin helposti yksilötason näkijäksi,
jonka kyvyn mystifioiminen – synnyttämästään sosiaalisesta arvostuksesta
huolimatta – toimii usein lisäarvon tuotannon antagonismit kätkevänä fetissinä.
Vasta kun sosiaalinen arvostus muodostuu sen tyyppiseksi, että
yhteiskunnallinen valta keksii siinä brändin
– saattaen sen näin homogenisoidun arvon piiriin – voi kirjailija toivoa ”elättävänsä
itsensä työllään”, ja enemmänkin.
Raha
ei tunnetusti ole niinkään vaihdon väline kuin yhteiskunnallinen valtasuhde. Jonkin
yksittäisen toiminnan muodon yhteiskunnallisen arvon ratkaiseekin viime kädessä
se, myönnetäänkö sen ylläpitämiseen rahaa ja kuinka paljon sitä myönnetään. Koska
raha ei ole vastike millekään olemassa olevalle arvolle, vaan ennen muuta
valtasuhde, sen olemus on olennaisella tavalla virtuaalinen. (Ja kuten kaikella
virtuaalisella, rahallakin on materiaalisiin varantoihin perustuvien
voimasuhteiden ja kamppailujen muovaama perustansa.) Vallan ylätasolla rahaa
synnytetään, kun pankkijärjestelmä toimii luottoa myöntävinä liikepankkeina.
Siksi
Notre Damen korjaamiseen tai finanssikriisin uhkaamien pankkien pelastamiseen tarvittavat
rahat eivät ole järjestelmän kannalta ylittämätön ongelma, kun taas massatyöttömyyden
synnyttämä massaköyhyys ja leipäjonot saavat eliitin puhisemaan, ettei
jakovaraa ole. Notre Dame kuuluu jo homogenisoidun ”kulttuuripääoman” piiriin,
leipäjonojen köyhät eivät, vaikka onkin ilmeistä, että näiden ihmisten arkinen
toiminta tuottaa kaikenlaista heterogeenistä ja yhteiskuntaa sellaisenaan
kannattelevaa arvoa.
Juuri
heterogeenisyytensä vuoksi tämä toiminta ei kuitenkaan näyttäydy
yhteiskunnalliselle vallalle niinkään mahdollisuutena kuin toistaiseksi ratkaisemattomana
ongelmana. Ruohonjuuritason arkinen köyhyyshelvetti ja köyhien ”ei-tuottava” mikrotason
yhteisöllisyys ei ole arvokasta, ellei sitä pakoteta pääoman komentamaksi
työvoimaksi. Siksi köyhiä ja työttömiä on kuritettava. Elinolosuhteiden
hankaloittamisen toivotaan johtavan kuuliaisuuteen pääomalle. Samalla poliisin
valtaa on yhtäältä lisättävä ja toisaalta koetettava kanavoida prekariaatin
vihaa maahanmuuttajien kaltaisiin konkreettisiin vihollisiin. Aktiivimallin
kaltaiset innovaatiot on nähtävä pääoman viimeaikaisina yrityksinä irrottaa
köyhien heterogeenisestä massasta lisäarvon tuotantoon kelpaavaa potentiaalia.
Toisaalta
on huomattava, ettei pääoma kykene tulemaan toimeen ilman elävän työn itsenäisestä subjektiivisuudesta muodostuvaa heterogeenistä
massaa, sillä kuten myöhempi marxilainen ajattelu on osoittanut, elävän työvoiman
käyttöarvo – se, mikä tosiasiassa mahdollistaa pääoman arvonlisäyksen – koostuu
yksinomaan prosessuaalisesta laadullisesta heterogeenisyydestä, kollektiivisen
työläissubjektin autonomiasta. Jos tämä autonomia puretaan (kuten nykyään on
tapahtumassa), pääoman arvonlisäys pysähtyy. Siksi ei ole sattumaa, että
älykkäimmät suuromistajat kannattavat universaalia perustuloa: se ja vain se
voi luoda pohjaa pääoman tarvitsemalle kollektiivisen työläisen autonomialle.
Jos
palaamme takaisin lääkäriesimerkkiin, voimme konkretisoida yllä esitettyä
asetelmaa vaivattomasti. On näet selvää, että lääkärin arkisen työn jatkuvuus
ja koko ammattikunnan arvoa lisäävä vaikutus edellyttää autonomisen alatasonsa,
toisin sanoen sairaanhoitajat. Sairaanhoitajien palkka on mitätön loogisesti samantapaisesta
syystä kuin kirjailijan olematon: heidän hoivatyönsä logiikka on eri kuin
pääoman logiikka, toisin sanoen heidän tuottamansa arvo ei ole suoraan
homogenisoitavissa. Yhteiskunnan ylätaso ei miellä itseään riippuvaiseksi sairaanhoitajan
työstä samalla tavalla kuin se katsoo tarvitsevansa lääkäreitä, ja yksi perustava
syy on epäilemättä siinä, että lääkäreiden parantamat sairaudet ovat monella
tapaa ja monenlaisin matriisein mitattavissa ja paranemisen vaikutus suhteessa
tarjolla olevaan työvoimaan ja siitä saatavaan käyttöarvoon suoraan todennettavissa
(kansanterveys vaikuttaa kansantalouteen ja niin edelleen). Silti mikään
terveyskeskus tai sairaala ei voisi toimia ilman tämän ei-homogenisoitavan,
itsenäisen ja subjektiivisen elävän työn panosta. Ilman alipalkattua hoitohenkilökuntaa
sairaat eivät paranisi, eikä kansantalous kasvaisi.
Palkattuna
henkilökuntana hoiva-alan työntekijöillä on toistaiseksi ainakin minimaalista
autonomiaa. Kuten viimeaikaiset esimerkit osoittavat, tuo autonomia on
kuitenkin aivan liian vähäistä ja uhkaa pääoman logiikan ja toiminnan
vaikutuksesta supistua entisestään. Ristiriita on ylittämätön, sillä pääoman
riippuvuus omaa kasvuaan samanaikaisesti sekä uhkaavasta että sen
mahdollisuuden ehdot muodostavasta elävän työn autonomiasta kuuluu
kapitalistisen yhteiskuntajärjestyksen ytimeen. Pääoma tähtää lyhyen kantaman
voittoihin. Niinpä se ei voi edes periaatteessa myöntää rahaa alueille, joiden itsenäinen
(pääomasta riippumaton) toimintakyky on kuitenkin sen jatkuvan kasvun ehto.
Ristiriidan ydin on siinä, että noiden samojen alueiden autonomian vähentäminen
on pääoman kannalta loogisempaa,
sillä juuri suora riistäminen (palkkojen alentaminen, ilmaistyövoima etc.)
tuottaa halutut pikavoitot.
Velkavetoiset
finanssimarkkinat ovat yksi pyrkimys hallita tätä perustavaa ristiriitaa. Ne
eivät sitä kuitenkaan kykene ratkaisemaan, vaan ainoastaan siirtävät ongelman
toiselle tasolle ja suorastaan paisuttavat sen toiseen potenssiin. Uusien
rahoitusinstrumenttien kehittäminen on tehnyt mahdolliseksi velkaantumisen
laajentamisen yhä pienituloisemmille sektoreille, ja muun muassa asuntolainoja
arvopaperistamalla on päästy siihen, että yhtäältä työläisen koko
subjektiviteettia kyetään nyt hallinnoimaan aikomusten ja halun tasolla
pakottamalla hänet ottamaan velkaa ”elämässä eteenpäin” pääsemiseksi. Velkainen
yksilö suuntautuu koko elämänsä haluekonomian tasolla olennaisesti kohti palkkatyötä ja tulee näin kuuliaiseksi
pääomalle. Toisaalta velan tuoma käänteinen varallisuus (varallisuus
velkaantumalla) saa hänet kokemaan suhteellista (ja valheellista) autonomiaa.
Koska velkavarallisuuden tuoma autonomia ei kuitenkaan ole todellista, se ei viime
kädessä ratkaise mitään.
Velkasidonnaisuus
on lisäksi pääoman kannalta äärimmäisen epävakaa hallinnan muoto. Sekin
edellyttää lukemattomia heterogeenisiä ja subjektiivisia mikrotason sidoksia ja
prosesseja, siis sitä samaa autonomiaa, jota kuitenkin on pääoman
toimintalogiikan mukaisesti pyrittävä rajoittamaan. Liian autonominen subjekti
voi alkaa kapinoida velanmaksua vastaan. Toisaalta subjekti, jota riistetään
liiaksi tai joka joutuu työttömäksi, koska yrityksen liikevaihdon on jatkettava
kasvuaan lyhyellä aikavälillä, menettää kykynsä maksaa velkaa. Kaikki tuttua
menneiltä vuosilta. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi jää valtiovetoinen
pankkijärjestelmän pakkopelastus ja tappioiden sosialisoiminen kansalle, minkä
yhtä tuttuna tuloksena on moninkertaistuvaa kollektiivista kurjuutta (ja
rikkauksien kasautumista yhä harvemmille). Kysymys kuuluukin, kuinka kauan näin
epävakaa järjestelmä kykenee toimimaan. Kykeneekö kapitalismi uusiutumaan
radikaalisti ja muuttumaan kokonaan joksikin muuksi, luomaan itsestään uuden
transformaation? Tämä kysymys jää avoimeksi. Eikä ilmastonmuutoksesta ole vielä
mainittu sanallakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.