Ilmastonmuutosta
ei hidasteta yksilövalintoja tekemällä; ensimmäinen askel eteenpäin on
yksilönäkökulmasta luopuminen. Ennen muuta tämä tarkoittaa porvarillisesta yksilöstä luopumista. Kuten yhteiskuntatutkija Jussi
Vähämäki toteaa:
”Porvarillinen ihmiskuva
keskittyy omaisuuteen, minään ja itseen. Siihen sopii täydellisesti, että
haluan kaiken heti nyt, enkä välitä tippaakaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Tai sitten koska välitän itsestäni ja haluan huolehtia siitä, mietin mitkä ovat
tulevaisuuden tuotto-odotukset ja miten ne vahvistavat minua ja mahdollista
perhettäni.”
Vähämäen
luonnehdinta on konkreettinen ja yksinkertaistettu, mutta tiivistää olennaisen.
Yksilöstä lähtevä näkökulma johtaa porvarilliseen moralismiin, eikä sillä ole
vähäisintäkään vaikutusta ilmastonmuutoksen torjuntaan. Pullojen ja
muovirasioiden kierrättämisestä saa vaihdossa vain hyvän omantunnon, mikä onkin
näiden yksilöllisten toimenpiteiden varsinainen tarkoitus: status quon kulutusjuhlien ja rakenteiden säilyttäminen.
Niin
sanottu viherkohtuullistaminen saakin viestinsä takaisin avoimen porvarillisessa
hahmossa, kun kyynikko hylkää ”eettisen kuluttamisen” ideaalin tekopyhänä ja
toteaa avoimesti jatkavansa törkeää kuluttamistaan, koska kaikki on pelkkää
paskaa ja niin maailma makaa. Viherkohtuullistajan ongelma on siten sama kuin
traditionaalisen porvarin: siinä missä viimeksi mainittu antautuu kyynisesti ja
avoimesti kuluttamisen hedonismeille, vastaa ensimmäinen hyödyttömällä, mutta äänekkäällä
ja narsistisella moralismilla. Kyse on vain kahdesta reagoimisen tavasta (neuroottisesta
ja hysteerisestä) yhteen ja samaan porvarillisen subjektin ahdistukseen.
Jos
yhtäältä ilmastonmuutokseen kytkeytyvää kriisitietoisuutta lisätään ja toisaalta
kyseenalaistetaan porvarillinen tulkinta subjektista, on mahdollista, että tällä
hetkellä kovin abstraktiksi koettu kollektiivinen kamppailu muuttuu konkreettiseksi
tilanteeksi, joka pakottaa ihmisen ”yksilöllisen hermoherkkyyden” piirin
ulkopuolelle. Tere Vadénin mukaan ”ilmastonmuutoskysymys pitäisikin aina pyrkiä
kytkemään osaksi yhteiskunnallisia kamppailuja”.
Kulutustottumusten
muuttaminen on välttämätöntä, mutta yksilön (luulotellun vapaisiin ja
rationaalisiin) valintoihin keskittyvä liberaali ja porvarillinen näkökulma
tuottaa umpikujan ja populistisen vastareaktion. Siksi ilmastonmuutosta ei
tulisikaan Vadénin mukaan tarkastella yksilöllisenä, vaan kollektiivisena
kuluttajakysymyksenä. Ilmastonmuutos olisi toisin sanoen saatettava
yhteiskunnallisen kamppailun piiriin. Tämä edellyttäisi Elonkehä-lehden Kaisa Kortekallion mukaan enemmän kokemuksen
saamista ”siitä, että katastrofi on jo tapahtunut” ja että ”[i]lmastonmuutos on
elämän nyt kysymys”.
Tällä
hetkellä vallalla oleva porvarillinen yksilöajattelu moralisoivana ja
atomisoivana diskurssina toimii yhtenä tehokkaimmista blokeista, jotka estävät
ilmastonmuutosta realisoitumasta yhteisenä ja yhteiskunnallisena kamppailuna,
sillä suhteessa ilmastonmuutokseen ainoa porvarillinen realiteetti on minun
typerä, yksilöllinen kuluttajaprofiilini. Kuluttajayksilön syyllistämisen
tasollahan vikaa ei tosiasiassa kannata hakea muualta kuin globaalin talouseliitin
huipulta. Oxfamin mukaan rikkaimmat 10 % maailman ihmisistä tuottavat puolet
maapallon hiilidioksidipäästöistä; tilannetta toki mutkistaa meillä päin se,
että 2 500 euron kuukausipalkalla pääsee jo rikkaimman kuuden prosentin
luokkaan… Toisaalta vain kahdeksan rikkainta henkilöä omistaa saman verran kuin
köyhin 50 %, joten pieniä ovat suomalaisen keskiluokankin silakat joulukaloiksi.
Ja kuten Vadén aiheellisesti muistuttaa: vaikka suuri osa meistä kuuluu
taloudellisesti tuohon 10 prosenttiin, suhteessa päätäntävaltaan olemme täysin
ulkopuolisia.
Kuluttavaa
yksilöä syyllistävä moralisoiva diskurssi onkin nähtävä ennen muuta valtaapitävien
harjoittamana subjektiviteetin hallinnan strategiana. Kun ilmastonmuutos
redusoidaan yksilökysymykseksi, tuotetaan viherkohtuullistamisen ja
ilmastodenialistisen populismin vastakkainasetteluja, jotka hankaloittavat yhteisen
kamppailun paradigman muotoutumista. Näin ilmastonmuutoksestakin tulee reaalipolitiikan
fetissi, joka kätkee alleen todellisen luokkaristiriidan.
Ehkä
ensiksi olisikin käynnistettävä kamppailu sen puolesta, että saamme itse
asettaa omat ongelmamme. Tällä hetkellä näyttää, että senkin tekee sijastamme
joku muu. Siispä helvettiin kestävyysvaje, työllisyystavoitteet, kansantalous
ja muut porvareiden abstraktiot; mennään sinne, missä todellinen kamppailu
käydään. Ei, me olemme siellä jo.
2500€ tuntipalkalla jo jotenkuten pärjäisi ja olisi rahaa ilmastostakin huolehtia.
VastaaPoistaNimim. Köyhä.
Korjasin tuon "2500 euron tuntipalkan", kiitos huomiosta.
Poista