Hyvinvointivaltio oli kapitalismin tapa tulla toimeen omien vaikutustensa
kanssa, mutta kuten Tuomas Nevanlinna kirjoittaa, se myös ”pakotti kapitalismin
uudistumaan”. Hyvinvointivaltio loi työväestölle mahdollisuuden aiempaa
tehokkaampaan painostuskykyyn ”ja mahdollisti siten eräänlaisen
vastakiristyksen”. Nevanlinna kuitenkin toteaa, että kysymys oli toisaalta myös
kapitalismin turvaamisesta. Hyvinvointivaltion ideologia ei perustu niinkään
altruismille kuin pyrkimykselle ”estää vallankumouksellisen toiminnan
eskaloituminen”.
Kapitalismi ei enää tarvitse hyvinvointivaltiota, ja yhtäältä näin on
muun muassa nousevan uuden oikeiston vuoksi. Sen hajottavaa voimaa kapitalismi
pyrkii nyt hyödyntämään. Nevanlinnan mukaan ”[k]apitalismi tarvitsee sekä
maahanmuuttajia että maahanmuuttajien kriitikoita”: edellisiä, koska halpa
työvoima on kantaväestöä parempi lisäarvon lähde, jälkimmäisiä, koska
työväestön järjestäytynyt vastarinta on pidettävä riittävän hajanaisena.
Kun nykyvasemmisto keskittyy systemaattisen kapitalismikritiikin ja
yhteiskunta-analyysin kustannuksella esimerkiksi ”rasisminvastaiseen
taisteluun” – tajuamatta oikeistopopulismia ennen muuta järjestelmän
tuottamaksi patologiaksi –, se vahvistaa uuden oikeiston rivejä, muttei samassa
suhteessa omiaan. Viime kädessä uusi oikeisto voi (samaan tapaan kuin
1930-luvun Euroopassa) kyllä pervertoida kapitalisminkin ja koitua näin
järjestelmän tappioksi. Lyhytnäköiseen voitonmaksimointiin tähtäävä
markkinamekaniikka tuottaa näet kasautumista kiihdyttäessään vaikutuksia, joita
se ei kykene kontrolloimaan ja joista se voi nyhtää lisäarvoa vain niin kauan
kuin rikkauksien kasautuminen ei muutu liian yksipuoliseksi. Jos kehitys etenee
systeemin oman logiikan mukaisesti, oikeistopopulismin kanavoima tyytymättömyys
riistäytyy lopulta käsistä. Järjestelmässä kytevä epävakaus purkautuu, eivätkä
osinkokertymät enää kasva.
Tämä ei välttämättä (tai edes todennäköisesti) tarkoita voittoa
populisteillekaan. Tuloksena voi yhtä hyvin olla autoritaarinen kapitalismi,
jonka voimasta Kiinan nouseva talous kiistattomasti todistaa. Tällainen
järjestelmä luo hyvät olosuhteet lisäarvon eksponentiaaliselle kasvulle
samalla, kun yhteiskunta säilyy hyvin epävakaana ja kaikkea muuta kuin
oikeudenmukaisena.
”Rasisminvastaisessa taistelussa” ei sinänsä ole tosiaan mitään vikaa,
onhan se kaikella tapaa kannatettavaa, kuten nyt demokratia ja ihmisoikeudet
yleensäkin. Näillä on kuitenkin taipumus muuttua modernin ajan fetisseiksi, ja
sellaisia niistä tulee hetkenä, jona ne alkavat toimia peitteen ja
korvikeobjektin tavoin. Juuri vasemmiston olisi jatkuvasti syytä muistaa, ettei
Marxin idea rakenteellisesta luokkataistelusta ole päivääkään vanhentunut.
Tämän pitäisi olla myös riittävä syy lukea Marxia uudelleen ja kriittisesti
uusintaen. Kuten Tuomas Nevanlinna toteaa, alkuperäinen kasautuminen ei ole kadonnut minnekään, vaan sitä
”tapahtuu yhä päivittäin”, eikä vain ”sotien ja pakkohaltuunoton muodossa”:
”Alkuperäistä kasautumista on kaiken yhteisesti saatavilla olevan keinotekoinen
niukentaminen esimerkiksi kaupunkitilassa tai tietoverkossa.”
Kehnoimmillaan Marxinsa unohtanut liberaalivasemmisto vain jäljittelee
”aatteellista vastapuoltaan” oikeistopopulismia tuottamalla siitä
idioottimaisen viholliskuvan, kuten Kirkkopäivien kohu loisteliaasti osoitti. Muutkin kuin oikeistoälyköt ehkä jo
tajuavat, minkä hinnan liberaalit tulevaisuudessa joutuvat maksamaan yhä
pienempien piirien konsensuksestaan. Tilanteessa ei ole hurraamista – ei edes
uuden oikeiston puolella, jos siellä maltetaan pysähtyä ajattelemaan.
Reaalipolitiikan tasolla olisi kenties alettava etsiä yhteisiä strategioita,
niin vastenmielistä kuin se puhtaan opin kannalta onkin. Minulle on täysi
arvoitus, kuinka tämä mahdollistuisi; näillä näkymin ei kuitenkaan vaikuta
siltä, että kapitalismi saisi riittävän vastavoiman visionäärisimmästäkään paneurooppalaisesta nationalismista.
Varsinainen kuuma kysymys on, jakavatko autenttisen vasemmiston ja
toisinajattelevan oikeiston edustajat mitään sellaisia lyhyen(kään) kantaman
tavoitteita, joiden vuoksi olisi mahdollista siirtää yhdet kamppailut toisia
myöhemmäksi. Aluksi tarvittaisiin huolellista dialogia ja kärsivällistä
pyrkimystä etsiä vastapuoli aatteellisesti vakuuttavimmassa muodossaan;
molempien puolten rasitteena kun on todennettavasti käsittämätön määrä
idiootteja, joita mikään ajattelu ei ole koskaan kiinnostanut. Vasemmisto voisi
alkaa kysellä, onko toisinajattelevassa oikeistossa sellaista ideologiaa,
joka ei palauta perustavaa
antagonismia partikulaariseen Toiseen. Vastaavasti oikealla voisi
kysellä, pitävätkö kaikki
vasemmistoon kuuluvat oman elämäntavan puolustamista fasismin esimuotona.
Ei homman onnistumisesta kyllä mitään takeita ole, mutta epävarmuutta tässä
muutenkin joudutaan seuraamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.