Ison
Toisen* vaikutuksia diskurssissamme voi tarkastella, kun lukee Väestöliiton määritelmän aikuisuudesta
ja tutkiskelee tapoja, joilla aikuisuutta ja kokemusta siitä artikuloidaan valtavirran
median blogeissa ja kolumneissa. Pelkän silmäilyn perusteella on helppo nähdä
modernin aikuisuuden perustekijäksi jonkinlainen kamppailu. Väestöliiton
määritelmä esittää tieteen diskurssiin nojaavan preskription (yhden monista)
tai vähintään sellaisen mahdollisuuden: aikuinen on järjen, tunteiden,
moraalin, empatian, itsetunnon, seksuaalisuuden, elämänhallinnan ja nautinnon
suhteen tasapainoinen psykososiaalis-psyykkis-fyysinen olento. Blogien ja
kolumnien vaihteleva ja heterogeeninen sisältö osoittaa banaaleimmillaankin
neuroottiseen ja ratkaisemattomaan kamppailuun identiteetin ja kukatahansisuuden
välillä.
Kiinnostava
piirre asiassa on, että kamppailu aikuisena olemisesta tai aikuiseksi
tulemiseksi sisältyy aikuisuuden sinänsä talouteen. Kuten blogeissa toistuva opportunistinen
latteus (eli sananlaskumainen viisastelu) toteaa, aikuisuus on jonkinlaista oman
keskeneräisyyden hyväksymistä. Latteudessaankin toteamus vihjaa sellaiseen subjektiviteetin
toteutumisen tapaan, joka on väistämättä konfliktuaalinen: kamppailu ”kuulumisen”
ja ”kuulumattomuuden” välillä on kirjautunut subjektiin siitä alkaen, kun hän
ilmaantuu normaalin piiriin.
Identiteetin
voi ajatella yhtenä subjektiviteetin toteutumisesta käytävän kamppailun
momenttina. Koska identiteetti edellyttää mahdollistuakseen sen, että subjekti
– pyrkiessään samastamaan itsensä symbolisen järjestyksen ”annettuihin” (kuten perheenisään, Jumalan lapseen tai kirjailijaan)
– tunnistaa itsensä väärin, sitä uhkaa
aina osittaisuus ja jatkuva korjailun tarve. Olen erityinen; olen kuin kuka
tahansa. En koskaan ole juuri ja vain tämä tai tuo, paitsi jos olen normaali
tai hullu.
Aikuisuuden
puolesta ja sitä vastaan kamppailevassa blogisfäärissä kohtaamme vaikutustensa
kautta ideologian, jota Lacan luonnehtisi ”hyvien palveluksessa olemiseksi”. Aikuinen
on olento, jonka olemisen tapaa määrittää rakenteellisesti mahdoton tasapaino. Laajimman mahdollisen yhteiskunnallisen
normin tasolla ”tasapainossa” oleva yksilö tai kollektiivi toteuttaa
subjektiviteettiaan tavoilla, joita vallitseva yhteiskuntamuoto ei ole
kriminalisoinut. Näiden tapojen kirjo sisältää periaatteessa minkä tahansa
yhteiskunnallisen säätelyn piirissä olevan nautinnon muodon, siis kaikki ne
nauttimisen tavat, jotka yhteiskunta kykenee ritualisoimaan (ja näin
määrittelemään kunkin nautinnon normaalit ja epänormaalit).
Aikuisuuden
tulkitseminen ennen muuta eräänlaisena yhteiskunnallisen ja yksilöllisen
vastuullisuuden toteutumisena kadottaa ja kätkee omaan rakenteeseensa
sisältyvän konfliktin ulottuvuuden ja tyytyy palauttamaan aikuisuuteen kuuluvan
kamppailun pelkäksi enemmän tai vähemmän ohimeneväksi prosessin vaiheeksi. Moisen
”aikuisuuden” sivutuotteena on (meidän tapauksessamme) pikkuporvarillinen
yhteiskunnallinen subjekti, jonka yksilöllisyys ja ”itsensä toteuttaminen”
muodostavat ”harmonian” yhteiskunnallisten vaateiden kanssa. Tällaisen
subjektiviteetin hintana on paradoksaalisesti modernin yhteiskunnan
perusrakennetta määrittävän ristiriidan – yksilön ja yhteisön
sovittamattomuuden – unohtaminen, joka ilmenee de jure monenlaisina oireina, esimerkiksi uskonlahkoina (joissa
sovittamattomuus korotetaan ja ulkoistetaan ”syntiongelman” värittämäksi
erotteluksi tämän- ja tuonpuoleisen välillä). ”Onnellinen” ja ”perusturvallinen”
koti luodaan siinä määrin kuin perheen aikuiset kykenevät sovittamaan
subjektiviteettinsa ”hyvien” vaatimiin palveluksiin kuten pääoman lisäarvontuotantoon,
ennen muuta palkkatyöhön.
Versiosta
riippuen aikuisuus yhteiskunnan rakenteisiin sopeutuvana moraalisena
vastuullisuutena ratkaistaan paradoksaalisesti usein jo etukäteen sen mukaan,
mikä on suhtautuminen esimerkiksi ”Jumalan tahtoon” (aikuinen alistuu eikä
vastusta) tai palkkatyöhön (aikuinen suostuu eikä kieltäydy), eikä pohdintaa
siitä, mitä näiden moraliteettien ylläpitäminen vaatii, mielletä niinkään aikuisen
kuin lapsen (keskenkasvuisen) asiaksi. (Muistelkaamme vain ”aikuismaisen”
moraalin suhtautumista Greta Thunbergiin ja lasten ilmastolakkoiluun. Tämän
protestin moraaliset tuomitsijat edustavat ”yhteiskunnallista aikuisuutta”
puhtaimmillaan ja vastenmielisimmillään.)
Kristillisen
fundamentalismin monissa muodoissa ihannoitu ”lapsen kaltaisuus” tulkitaan
usein juuri näin: lapsi ottaa vastaan – käskyä ja käskijää kyselemättä. Näin
lapsen romantisoidusta hahmosta tulee aikuisen fantasian salainen, ihanteeksi
korotettu tuki. Lapsi mukautuu tekijänsä tahtoon ja on sen otollinen objekti.
Sekulaari yhteiskunnallinen muunnelma uneksii kaupallisen median perverssejä
käskyjä (”ole erilainen”, ”kapinoi”, ”nauti”) kuuliaisesti noudattavasta pikku
hedonistista.
Jos
Jeesuksen sanoja lapsen kaltaiseksi tulemisesta tulkitaan uudelleen
tosiasiallisessa radikaaliudessaan, syntyy toisenlainen kuva. Lapsen kaltainen
ei ole se, joka alistuu tekijänsä tahtoon, vaan se, joka hellittämättä ja
hysteerisesti kysyy, miksi asiat ovat niin kuin sanot niiden olevan. Nämä
kysymykset häpäisevät isän, sillä ne paljastavat totuuden hänen
auktoriteetistaan, nimittäin sen, ettei muuta totuutta olekaan kuin väitteen
tuleminen lausutuksi paikalta, josta lausuttuna mikä tahansa on totta. Näin
Jeesus ei niinkään vahvista aikuisuutta tarjoamalla sille valtoja ja
jumaluuksia lujittavaa fantasiaa lapsesta, vaan osoittaa kriittisen kysymisen
suunnan. Jos aikuisen on tultava lapsen kaltaiseksi, hänen on alettava – muun
muassa – kysyä aikuisuuttaan.
Aikuisuuttaan
kyselevän tie voi päättyä kuten aikoinaan Sokrateella. Filosofian pariin eksyvä
kyselijä tajuaa nimittäin ennen pitkää, ettei opettajan todellinen tehtävä ole
niinkään nuorison kasvattaminen kuin sen turmeleminen.
*)
Lacanilainen käsite. Viittaa symboliseen järjestykseen eli jaettujen normien,
sääntöjen, tapojen, rituaalien ja ”yleisen ymmärryksen” todellisuuteen, jossa
sosiaalisina olentoina elämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.