Työstäkieltäytyjäliitto
yhteiskuntajärjestyksen kritiikkinä
Työstäkieltäytyjäliiton viimevuotinen tempaus herätti valtavirtamedian huomion, kun joukko TKL:n
”konsultteja” käveli sisään Kampin TE-toimistoon Helsingissä. YLEn jutun mukaan
ryhmän perustamisen ”[p]ontimena (…) oli kohu, joka nousi, kun
työttömyyskorvauksilla elävä kirjailija Ossi Nyman kertoi Helsingin Sanomien
haastattelussa välttelevänsä töitä”.
TKL:n pamfletissa kerrotaan
TKL Consultingin tarjoilleen ”virkailijoille ja asiakkaille itse paistettuja
vohveleita, kermavaahtoa, ilmapalloja ja vichyä” ja mainitaan toimiston
virkailijoiden ottaneen ”konsultoinnin vastaan innokkaasti”, sillä ”konsultit
olivat virkailijoiden puolella ehdottaessaan, että virkailijat vapautetaan
velvoitteesta valvoa ja patistaa työttömiä”.
Sivuhuomiona todettakoon, ettei YLE viittaa jutussaan sanallakaan
vohveleihin tai virkailijoiden suhtautumiseen, vaan korostaa tapahtuman
interventioluonnetta ja siten TKL Consultingin automaattisesti epäilyttävää
”aktivismia”. Jutussa haastateltu TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen puolestaan
kiteyttää omassa repliikissään ”suuren yleisön” moralismin ja tuohtumuksen:
”Rahaa varmaan nostettaisiin etuusluukulta mielellään, mutta se ei synny
yhteiskuntaan itsestään.” Ukkosen mukaan ”[k]oko porukka olisi pitänyt poistaa
asiakaspalvelutilasta saman tien”.
TKL:sta tekee poikkeuksellisen kuitenkin ennen muuta performanssien
taustalla oleva yhteiskuntakriittinen analytiikka, joka on varsin pitkälle
työstettyä. TKL:aa voisikin kutsua eräänlaiseksi marxilais-foucaultlaiseksi
valtakriittiseksi projektiksi. Yksi liiton ydinajatuksia on marxilainen näkemys
palkkatyöstä riiston muotona. Niin
& näin -lehti kirjoittaa TKL:aa
käsittelevässä artikkelissaan palkkatyön olevan ”pääasiassa kapitalistisen
markkinatalouden tapa luoda tietynlaisia ihmisten välisten suhteiden ja työn
järjestämisen muotoja”, ja ”juuri tämän työnjärjestämisen tavan” TKL pyrkii
hävittämään. Samalla liitto haluaa purkaa asetelman luulotellun ja
arkiajattelussa kyseenalaistamattoman luonnollisuuden, palkkatyöhön kun ei ole
mitään syytä suhtautua ylihistoriallisena tai universaalina tuotannon
järjestämisen tapana sen enempää kuin korkeimpana elämää ohjaavana motivaationa
tai päämääränä.
Siten TKL suhtautuu kriittisesti myös ay-liikkeeseen, jonka se katsoo
ajavan pikemminkin työn ja kansantalouden kuin työttömän (ja työläisen) etua;
kysehän ei missään mielessä ole yhteisestä edusta, kun huomioidaan työn ja
kansantalouden kaltaisten realiteettien olemisen tavat suhteessa taustalle
jääviin historiallisesti määräytyneisiin tuotantosuhteisiin. SAK:n ja muiden
vastaavien järjestöjen ongelmana voikin pitää sitä, että ne ovat luoneet oman
versionsa oikeistolaisesta kuvitelmasta työstä itseisarvoisena abstraktiona,
joka nykymuodossaan tosiasiallisesti palvelee palkkatyön sisältämän
rakenteellisen riiston (lisäarvon tuotannon) kätkentää ja peittelyä. Tässä
mielessä ay-liikkeen ja oikeiston suhde järjestelmän rakenteissa pesivään
riistoon ja antagonismiin on aste-eron vaan ei laatueron kysymys.
Johdonmukaista on myös TKL:n kritiikki hyvinvointivaltiota kohtaan:
”Hyvinvointivaltioksi kutsuttu ’sosiaalidemokraattinen paratiisi’ perustui
tuottavuushyötyjen jakamiseen tiettyjen ydinteollisuusalojen miestyöläisille.
Hyvinvointivaltio on kapitalismia, kompromissi pääoman ja työläisten välillä.
Hyvinvointivaltio kuten työnantajakin ovat ideologisia käsitteitä: pahoinvointi
ja riisto legitimoidaan kääntämällä ne ympäri.” TKL muistuttaa, että
hyvinvointivaltion historialliset mahdollistumisen ehdot – naisten korvauksetta
jäävä kotityö eli sukupuolittunut työnjako ja kolmannen maailman alistaminen
halpojen raaka-aineiden tuottajaksi eli hierarkinen globaali työnjako – ovat
pohjoisen hyvinvoinnin kätkemää riiston todellisuutta, joka jää kovin kauas
demokratiasta.
TKL:n kriittinen projekti perustuu näin nykyvasemmistolaisen
yhteiskuntakritiikin radikalisaatiolle, toisin sanoen tuon kritiikin loppuun
saakka viemiselle. Toisaalta muutkin kuin Li Andersson tuntevat työn murroksen ja perustulon käsitteet, mutta
poliittinen valtavirta on liiaksi sidoksissa pääomaan ja vallitseviin tuotannon
järjestämisen tapoihin suostuakseen tarkastelemaan asetelmaa parhaimmillaankaan
muun kuin olemassa olevien kehysten sisään jäävän reformin vaatimuksena.
Julkisena projektina TKL vaikuttaakin asettuvan edelläkävijän rooliin
vaatimalla asioita, jotka status
quossa viihtyvä tavan tallaaja (elinkeinoelämää säestäen) tuomitsee
mahdottomiksi. Tällainen ei tietenkään hetkauta TKL:aa tai niin sanottuja
”ideologisia työttömiä”, sillä kuten pamfletissakin todetaan, aikoinaan oli
yleinen kansaneläkekin silkka mahdottomuus (tätä mieltä olivat niin
elinkeinoelämän edustajat kuin valtiovarainmnisteriökin). Ja sitähän on
1 400 euron vastikkeeton perustulo tänään…
Valtavirran vastakritiikki on ilmeinen. Viimeistään muhkean ja
vastikkeettoman perustulon kohdalla TKL:n projekti mielletään ”utopiaksi”, jota
se ei kuitenkaan nimenomaisesti ole, sillä TKL kieltäytyy johdonmukaisesti
esittelemästä ”vallankumouksen mallia” sen enempää kuin määrittelemästä
minkäänlaista ”kultaista tulevaisuutta”. Lähtökohtana ovat ”nykyiset huonot
ajat”, eivät menneet tai tulevat hyvät ajat. Näin TKL:n projekti tekee pesäeron
nationalistisia ideologioita usein vaivaavaan tradition fetisoimiseen, mutta
myös kommunismin ”ortodoksisimpiin” muotoihin.
Pamfletti kiinnittää huomion perustulon ”utooppisuutta” koskevan
kysymyksenasettelun totalitaristiseen taustaoletukseen: ”joko puhutte
taloususkonnon kielellä, tai teitä ei kuunnella”. Rajaus on tietenkin aiheeton
ja tuo mieleen ivallisen kritiikin, johon sosiaalisessa mediassa törmäsin, kun
kokoomuslainen Verkkouutisetkin ehti siteeraamaan Antti Rinteen kuuluisaa
”Nyt ei laiteta taloudellisia raameja estämään ihmisten ajattelua” -heittoa.
Kritiikki pilkkasi Rinteen logiikkaa vertaamalla tilannetta talon suunnittelun
ja rakentamisen väliseen ristiriitaan: suunnitelmissa olisi uima-allasta ja
tenniskenttää, sillä nyt ei huolita taloudesta, mutta kuinkas käykään, kun
pitäisi alkaa rakentaa ja huomataan, etteivät rahat riitäkään…
Kokoomukselle talous onkin selvästi jonkinlainen immanenssi, jonka tarkasteleminen ulkoa
päin edellyttää transsendentaalisiin objekteihin nojaavia metafyysisiä oppeja,
kun taas jo sosialidemokraatti kykenee rajoituksistaan huolimatta tunnustamaan,
ettei talous sinänsä muodosta ajattelun rajaavaa kenttää, ellei ole kysymys
juuri kokoomuslaisesta taloustulkinnasta.
Toinen ilmeinen vastaveto TKL:n yhteiskuntakritiikkiin on jo latteudeksi
muodostunut viisastelu ”kritiikistä, joka vain kritisoi muttei tarjoa mitään
konkreettista vaihtoehtoa”. Tällaista esittävät eivät yleensä viittaa jonkin
yksityiskohdan rahoittamiseen (esimerkiksi perustulon, johon TKL muuten tarjoaa
varsin konkreettiset lähtökohdat) tai mahdollistamiseen, vaan vaativat
jonkinlaista koko systeemin kattavaa yleismallia. Omassa vastauksessaan liitto
toteaa tulevan yhteiskunnan luonteesta olevan mahdollista ”saada selkoa vain
samalla, kun sitä yhdessä luodaan, koska siitä täytyy päättää demokraattisesti
eikä sitä voi ennalta suunnitella minkäänlainen etujoukko”.
Kokonaisvaltaista vaihtoehtoa vaativa vastakritiikki unohtaa lisäksi,
ettei itsekään tule lausutuksi teoreettisesta nollapisteestä käsin, vaikka
julkilausumattomasti niin olettaakin. Vaihtoehdon tivaaminen tapahtuu
kapitalistisen status quon paradigmasta
(sillä harva kriitikko esittää vaatimustaan esimerkiksi etukäteen luomansa systeemin pohjalta),
jota ei kuitenkaan eksplikoida, sillä sellainen koetaan tarpeettomaksi. Samalla
unohtuu, ettei kapitalistinen yhteiskuntajärjestyskään syntynyt pienen
edelläkävijäjoukon kaavaileman mallin pohjalta. Kapitalismin synnyn
mahdollistivat olennaisesti feodalismin sortuminen ja uuden omistajaluokan
väkivaltainen nousu yhteismaiden anastuksineen. Mallit laadittiin myöhemmin –
siinä vaiheessa, kun oli alettava perustella, miksi asioiden on oltava niin
kuin ne ovat.
Tässä vaiheessa olennaisinta on pamfletin sanoin ”kaiken olemassa olevan
armoton kritiikki”. Yhdistyessään joukkoliikkeeseen kritiikin edustama mahdoton
tapahtuu ja tulee välttämättömäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.