Olen kuullut monen entisen helluntailaisen (tai muuhun tiiviiseen uskonnolliseen yhteisöön kuuluneen) suusta ihmettelyä niin sanottujen ei-uskovaisten ”yllättävästä empaattisuudesta” ja ”uskovaisia kehittyneemmästä kyvystä ymmärtää elämän vastoinkäymisiä ja rosoisuutta”. Hiukan kitkerästikin on saatettu todeta, kuinka ”se naapurin ateisti tuli avioeron jälkeen halaamaan ja auttoi kaikissa käytännön järjestelyissä” – samalla kun oma hengellinen yhteisö juorusi, vaikeni, vetäytyi, tuomitsi ja hylkäsi.
"Paras yhteiskunta on siis se, joka vapauttaa ajattelukyvyn velvollisuudesta totella..." (Gilles Deleuze)
19.6.2021
Lukijan pyynnöstä 5: Eräiden uskovaisten moraali
Olen kuullut monen entisen helluntailaisen (tai muuhun tiiviiseen uskonnolliseen yhteisöön kuuluneen) suusta ihmettelyä niin sanottujen ei-uskovaisten ”yllättävästä empaattisuudesta” ja ”uskovaisia kehittyneemmästä kyvystä ymmärtää elämän vastoinkäymisiä ja rosoisuutta”. Hiukan kitkerästikin on saatettu todeta, kuinka ”se naapurin ateisti tuli avioeron jälkeen halaamaan ja auttoi kaikissa käytännön järjestelyissä” – samalla kun oma hengellinen yhteisö juorusi, vaikeni, vetäytyi, tuomitsi ja hylkäsi.
20.5.2021
Sukellus syvään päähän
Ihminen on singulaarinen: syvästi ainutlaatuinen ja mihinkään palautumaton. Koska kuitenkin elämme identiteettien eli vertailun, samastumisen, aggression, egon, kateuden, kilpailun ja peilien maailmassa, emme tule toimeen ilman kvantifikaatioita. Viime kädessä esimerkiksi yhteiskunnallista valtaa määrittelevässä vallitsevassa pyrkimyksessä saattaa koko todellisuus mitattavuuden piiriin lienee pohjimmiltaan, eräässä mielessä, kyse tästä: identiteeteistä, vertailemisesta ja samastumisesta, yleistettävyyden ja tunnistettavuuden nimeen perustuvasta luottamuksesta.
13.5.2021
Kamantäyteinen elämä ja homo consumensin symbolinen automaatio
Ostovoimaa
vaativalla kamalla ja tavaralla kehuskeleminen on modernin homo consumensin
symbolista automatiikkaa, itsen vaalimista ja hartauden harjoittamisen tapa.
Uusliberaalia kuluttajaidentiteettiä arkielämässään todellistava ”viimeisten
aikojen ihminen” kierrättää kyläilevää tuttavaperhettä keskiluokkaista makua ja
laatua pursuilevan kotinsa huoneesta toiseen ja esittelee tasapainoa ja
harmoniaa hehkuvat uusitut pinnat, käytännöllistä eleganssia tihkuvat
yksityiskohdat ja laadukkaat huonekalut tyynieleisesti vailla nousukasmaista
pröystäilyä tai tosi-TV:n työläisluokan pseudosnobistista hillittömyyttä.
Hämmästystämme ei
kuitenkaan herätä tämä niinkään esteettisesti virheettömiä koteja suosiva
turistimaisuus kuin tapa, jolla itsestään selvä kamamaisuus läpäisee
keskustelun ja oleilun kaikki avaruudet. Kamalla kehuskelemisen mieli onkin
kahtalainen kuten tämän itsen ulkoisiin objekteihin kätketyn itsekehun
viestikin. Yhtäältä tavara toimii ”statussymbolina”, jolloin ideana on
tavaroitse ilmaista eräänlaista ominaisuuksien kuuluvuussuhdetta: tämän ja tuon
kaman uutuus ja laadukkuus ikään kuin kuuluvat minulle ja minuun,
ostovoimaisuuteni on ratkaisevasti omien kykyjeni seurausta, minulla on oikeus
erottua tai olla kuten muutkin. Ja niin edelleen.
Toisaalta tavaran
heijastavan ja identiteettiä vaalivan voiman on kätkettävä oma tyhjä mielettömyytensä.
Tapojen ja toiminnan automaation ja toiston on ylläpidettävä paitsi kyvykkyyden
vaikutelmaa, myös kätkettävä se tosiasia, ettei mikään määrä haalimista kykene
muuttamaan tavarasuhteen totuutta: sitä, että hankkiessani monikansallisten
yritysten brändäämää designia kotiini ja hyväksyessäni ja ylläpitäessäni tätä kuuluvuussuhdetta
kamaan tulen de jure tekoni ja toimintani tasolla uskoneeksi, ettei
olemisen tapani voi kukoistaa ilman jatkuvaa kuluttamista ja antautumista
kuvitelmalle jokaista halua ja tarvetta vastaavasta empiirisestä objektista.
Yksinkertaisemmin
ilmaistuna homo consumens, moderni keskiluokkainen ihminen, tuottaa
potenssinsa ja olemisensa hehkun liittämällä itseensä ostamansa kaman
ominaisuudet, vaikkei voikaan lausua tätä tosiasiaa muuten kuin paljastamalla
sen vaikuttavuuden toiminnassaan.
Miten homo
consumens sitten toimii? Tavara ei liiku vain giganttien ja agrimarketien hyllyiltä
hänen omistukseensa, vaan myös ja aivan erityisesti hänen puheissaan. Kama
muodostaa taustan ja kehyksen, johon puhunnan mieli ankkuroituu. Homo
consumens ei vain esittele kotiaan ja kamojaan toisille homo consumenseille
simppelinä ja privatisoituneena turismin käytäntönä, vaan puhuu paljon ja mielellään
kaikesta kuluttamiseen ja haalimiseen liittyvästä ikään kuin kyse ei olisi mukavuudenhaluisesta
hulluudesta vaan normaalista tavasta olla ja elää. ”Materialismia” paheksutaan,
mutta kakkosauto, fatbike, valtava taulutelevisio ja 150 neliön hirsitalo ovat
ansaittua varallisuutta, jonka olemassaolo ei vaadi ainoastaan sen omistamista,
vaan myös ja ennen kaikkea sen representaatiota eli symbolista
uusintamista sosiaalisen median kuvapostauksina ja tilapäivityksinä. Niinpä homo
consumensin somefiidi on pullollaan toisten homo consumensien loputtomia
tilannekuvia kotikuntosalin intervallitreeneistä, lasitetun terassin uusista
ruokailuryhmistä ja voimaannuttavalla aforistiikalla somistelluista etätyöpisteistä.
Kommenttipalstoilla kaikuu neuroottisen samastumisen lamauttama tsemppihenki.
Nykyään homo
consumensin asuttama kuluttajuuden kupla tai kapseli on toki eriytymässä ja
muuttumassa alati ahtaammaksi, vaikka sen kansallinen valta-asema yleisenä
normaalin mittana edelleen onkin suhteellisen kiistaton. Tendenssi on kuitenkin
selvä: keskiluokkainen kuluttajuus on vähitellen uhanalaistumassa, mikä
tarkoittaa homo consumensin paljastumista aina vain enenevissä määrin
omana historiallisena ihmislajinaan pikemmin kuin ihmislajin normaalin
määrittelevänä yleisyytenä.
Kamakierroksen
päätteeksi onkin kenties nykyaikana – jälleen – yhä uskottavampaa esittää
myötäsukaisen ihastelun sijaan kysymys: ”Oletko vakavissasi? Pitäisikö minun nyt
ottaa sinut vakavasti?” Aivan: tämäkö saa sinut tuntemaan olevasi elossa?
Nämä ovat tietenkin naiiveja ja yksinkertaisia kysymyksiä, joita on esitetty
niin kauan kuin porvaristo on luokkana ollut olemassa. Elämme kuitenkin aikaa,
jolloin homo consumensin antamat vastaukset näihin kysymyksiin käyvät
aina vain sakeammiksi ja yltiöpäisemmiksi. Tämä sakeus ja yltiöpäisyys
tunnetaan laajalti ’tolkkuna’, jota tavan takaa julistetaan tarvittavan
kaikenlaisten ”ääripäiden” uhatessa. Pahin ja uhkaavin ääripää lienee kuitenkin
itse tolkku, joka, omaksuessaan eräänlaisen diskurssien Jeesuksen mission, on tyystin
sokea omalle sovittajuutta isoavalle pienuudenhulluudelleen.
Tolkun ajassa
tolkkua ei julisteta, etenkään tarpeellisena hyveenä. Niin kauan kuin tolkun normaalius
on jaetun todellisuuden jakamaton nollapiste, se pysyy näkymättömissä ja muhii valtakunnallisen
konsensuksen laskoksissa. Teknokraattinen valta organisoi ”yhteisten asioiden
hoitamiseksi” ymmärretyn politiikan ja suosii rehellistä ja yritteliästä kuluttajaa,
jolle omaisuuden kartuttaminen on yksi legitiimi ja tavoitettavissa oleva keino
huolehtia jälkikasvunsa onnesta. Tämä horisontti on murenemassa. Homo consumens
kohtaa oudon kysymyksen mahdollistumisensa ehdoista järjestelmässä, joka ei enää
palkitse hänen uskollisuuttaan.
29.4.2021
10 teesiä aloitteleville kirjailijoille
1. Älä kirjoita kaikille, vaan ainoastaan kenelle tahansa. Silloin voit kirjoittaa mitä tahansa, ihan miten tahansa.
12.4.2021
1. Vieraantuminen, 2. vitunmoinen tykittely, 3. haahuilu
Olen altistanut itseni epämukavuudelle silmäilemällä muuatta vanhaa, eräällä kristillisellä verkkosivustolla julkaisemaani tekstiä. Essee käsittelee kriittisesti erityisesti helluntailaispiireissä tuolloin vallinnutta ylistysmusiikkikulttuuria. Sen lukemisesta tulee epämukava olo, jota määrittelee outo samanaikaisuus: yhtäältä tunnen kirjoittajan ajatusmaailman liiankin hyvin, toisaalta en tunne sitä enää lainkaan.
6.4.2021
Epäonnistunut liberalismin kritiikki?
Joitakin huomioita Veikka Lahtisen ja Pontus Purokurun teoksen Mikä
liberalismia vaivaa? kriittisestä vastaanotosta
[t]eoksen suurin ongelma on, että Purokuru ja Lahtinen hyökkäävät siinä sellaista aatteellista traditiota vastaan, jota [sic] he eivät kaikesta päätellen tunne juuri lainkaan. Sen sijaan, että kirjoittajat olisivat perehtyneet liberalismiin ja liberalistisiin ajattelijoihin itse, teos perustuu sellaisiin latteisiin ennakkoluuloihin, jotka he ovat suoraan omaksuneet niistä harvoista toisen käden lähteistä, joihin teoksessaan viittaavat.
2.4.2021
Pitkänperjantain mietteet
Olen tähän ikään
mennessä ehtinyt viettää niin monta kärsimystapahtumaa synkistelevää, ”asiaankuuluvan
vakavaa” ja ”arvokasta” pitkääperjantaita, ettei sellainen enää jaksa
kiinnostaa.
Viime viikolla
tapasin erään iäkkään ystäväni, joka on helluntaikristitty. Olin iloinen
nähdessäni hänet elossa. Ilahduttavalla tavalla lisäarvoa tuottamattoman
kävelyni bonuksena pääsin haahuilemaan hengellisen erityistodellisuuden
rajapinnoille, kuulemaan jänniä toteamuksia kuten: ”Sinähän olet lihan
vallassa, pyydä Pyhää Henkeä vahvistamaan uskoasi” ja muuta vastaavaa. (Sanoin,
että jos Jumala on olemassa, hän ei vaadi minua tahtomaan yhtikäs mitään; voin
elää ja olla juuri kuten haluan.)
Eläköitynyt
ystäväni (kutsukaamme häntä tässä vaikkapa Topiakseksi) pitää minua filosofian
mädättämänä kirjaviisaana; minusta Topias puolestaan vaikuttaa huuruiseen ja nuhjuiseen
hengellisyyteen uponneelta eksentrikolta. Suhteemme salaisuus on rehellisyys. Lausumme
diagnoosimme julki ja ihmettelemme huvittuneina, miksi edes jaksamme hengailla
yhdessä. Arvelin kerran, että vedämme toisiamme puoleemme juuri tämän
kummallisen ja avoimen erimielisyyden yhdistelmän vuoksi.
Vaikka Topias
sanoo suoraan, hän ei tuomitse. Tässä hän muodostaa kokemukseni mukaan jonkinlaisen
viiteryhmänsä poikkeuksen: useimmiten on tapana olla epäsuora ja tuomitseva. Elämänkokemuksen
tai myötäsukaisen luonteen ansiosta Topias kykenee lausumaan ehdottomuuksia
asettumatta itse jalustalle, jolta ne putoilevat.
Keskustelut
Topiaksen kanssa vievät minut kummalliseen maailmaan, joka on yhdistelmä
menneen ajan lähes psykoottista hengellisyyttä ja uskonsekaista, melkein
ylenpalttista vakuuttuneisuutta. Topias on ilmestyskirjafani. Kerubit,
kirjakääröt ja tuhatvuotinen valtakunta eivät hänelle ole vain juutalaista
symboliikkaa vaan totista nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Kun apokalyptinen
paasaus käy liialliseksi, sanon suoraan, että nyt menee sellaiseksi
huru-ukkoiluksi, ettei filosofian ihminen jaksa tuommoista kuunnella.
Topiaksen silmät
lasittuvat, jos puhun kapitalismista, tuotantosuhteista tai rakenteellisesta
rasismista. ”Pitää olla kiitollinen siitä mitä on”, hän sanoo, ”mutta flesh is
flesh, en minäkään kovin kummoinen ole.” Jos koetan vastata, ettei
kristinusko merkitse nöyrtymistä kapitalistisen herran (tai ylipäätään minkään
auktoriteetin) edessä, eikä politiikka voi perustua vaatimukseen tyytyä
oloihinsa, hän menee hiljaiseksi ja aloittaa hetken kuluttua: ”Niin… mutta
sittenhän joudutaan tilanteeseen, jossa sinä vaadit sitä ja toinen tätä…” – ja nyt
minä puolestaan alan katsoa lasittuneesti horisonttiin, joka on
hukkumassa kammottaviin elämänviisauksiin.
Juttumme on, että
kumpikin tietää toista paremmin, eikä asiasta jaksa sen kummemmin riidelläkään.
Siksi on sama kuunnella kaverin höpinää, sanoa suoraan, ettei tuossa ole mitään
järkeä ja vertailla kokemisen tapoja, joiden erilaisuus pistää aina miettimään
äärettömyyttä.
Luultavasti
Topias viettää pitkääperjantaita Jeesuksen ristinkuolemaa muistellen,
kiitollisena kohdalleen osuneesta ansiottomasta armosta, Usko-TV:stä saarnastriimia
katsellen. Oma perjantaini on vielä hiukan auki. Eilen kaveri kyseli
päivätumuille. Ehkä hyppään siihen virtaan. Nupit kaakkoon ja hanat auki, tervetuloa löysäily ja haahuilu.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)